Mindre än vecka kvar och peppen har börjat krypa på rejält inför mitt första maratonlopp. Folk har så klart blivit nyfikna när ämnet tagits upp och det finns en del frågor som jag besvarat mer än en gång. Därför tänkte jag blåsa igenom de vanligaste funderingarna här, som en liten FAQ. Ingen idé att dra ut på det mer. Här är frågorna. Och svaren.

Mara alltså? Coolt, viken blir är det?

Blackmores Sydney Maraton! I Sydney alltså.

Mmkej? Fanns det inget närmare lopp alltså?

Jo.

Men varför just Sydney?

Jag hade bestämt mig för att göra min första mara i år och började leta efter tävlingar. Hittade och fastnade för Sydney då jag aldrig varit där. Sedan sålde jag in idén. Det slutade med att sambo-Maria, som egentligen inte ens tycker om löpning, kör halvmaran som går samma dag.

Har jag följt något träningsprogram?

Nej. Jag har inte förändrat träningen nämnvärt mer än att jag kastat in några riktigt långa löppass utöver gruppassen på gymmet.

HIIT Cross

Vaddå, inget tvång att följa ett schema?

Jag tror att träningsscheman av typen “Så här tränar du inför lopp” på 20-40 veckor är kalasbra för de som inte är vana löpare, eller för de som behöver tips på olika typer träningspass och en struktur att följa. Ibland skulle jag också behöva det, men hittar ofta inspiration på andra håll. Bristande träningsmotivation är, lyckligtvis, inte jättevanligt för mig.

Har jag ökat träningsmängden inför loppet?

Det kan jag inte påstå. Jag kör mina tre-fyra och ibland fem pass per vecka. Varierar högpulspass (styrka och kondition) med lågintensiva löppass varav några riktigt långa var tredje-fjärde vecka ungefär.

Hur många långpass har det blivit?

Sedan juni har det blivit fem långpass på minst två timmar. Tre av dem på över fyra timmar och ett pass på nästan fem. De riktigt långa passen är i lugnt snacktempo med stopp för energipåfyllning, foto och sånt. Ingen hets alltså.

28 kilometer!
Längsta långpasset, 40 kilometer i somras. Foto: R. Rydén Fogelberg

Är det bara löpning som jag tränar?

Jag kör på variation. Gruppassen på gymmet är kalasbra med styrka, hög puls och explosivitet. De långa löppassen handlar mer om att börja tänka på distansen, att vara ute länge och att preppa hjärnan för fyra mil.

Hur laddar jag upp med mat innan?

Nu sista veckan innan blir ju lite som den blir. En lång flygresa och tidsomställning är väl inte optimalt. Så, det får bli fokus på att dricka vatten framförallt.

Sedan blir det en ordentlig middag kvällen innan och så en lätt frukost, följt av sedvanlig rutin med toabesök och annat stök. Det är min plan just nu. Mitt stora dilemma blir starttiden. 7 på morgonen, jag vet inte riktigt hur jag ska preppa. Kliva upp klockan 3 och äta frukost?

Kläder och sånt?

Jag kör på välanvända plagg för att minimera skav. Newline-tröja från 2004 (!) och shortsen som jag brukar träna i. Sedan blir det kompressionsstrumpor och eventuellt en keps. Färskaste tillskottet är löparskorna jag köpte i somras, som jag nu gjort flera långpass i utan problem.

18 kilometer på Göteborgsvarvet
Newline-tröja, shorts, kompressionsstrumpor. Göteborgsvarvet 2018. Foto: R. Rydén Fogelberg

Kommer jag ha med egna energibars under loppet?

Möjligtvis att jag köper på mig druvsocker och har i midjebältet, eventuellt en energibar kanske? Det är nog bra backup till vätske- och energistationerna längs banan.

Hur verkar banan?

Först och främst är det asfalt rakt igenom, borde inte vara några problem. Verkar inte vara jättekuperat heller, det är lite upp och ner första tre milen men inte några större märkvärdigheter av banprofilen att döma. Sista milen är det löpning längs kajen så det verkar vara en “behaglig” avslutning (vad som nu är behagligt efter tre mils löpning).

Starten går på “andra sidan” Harbour Bridge och tar sig genom de centrala delarna av stan, ut till Centennial Park där man vänder in till city igen. Målgången är vid Operahuset. Så klart. Halvmaran har samma sträckning men vänder vid Hyde Park (längst ner i bilden nedan).

Sydney Marathon - karta för 2019
Sydney Marathon – karta för 2019. Bild: från officiella webbplatsen.
Sydney Marathon - banprofil 2019
Sydney Marathon – banprofil för 2019. Bild: från officiella webbplatsen.

Vad siktar jag på för tid?

Jag tror stenhårt på att greja en tid under den magiska fyratimmarsgränsen. Om det är med en minuts marginal eller en kvart spelar ingen roll. Men under fyra timmar vill jag klara det på. Annars kanske jag måste springa en mara till…

Vad kostar det att springa Sydney Marathon?

1338 SEK har jag betalat. Förutom startplatsen har jag beställt ett matpaket som jag hämtar ut efter loppet. Anar att jag kan vara ganska hungrig då.

Är jag laddad?

Röker greker? Har påven rolig hatt? Skiter björnen i skogen? Det var längesedan jag var så galet pepp inför ett lopp som det här!

Let’s do this!

Innan start vid St. Olavsbrua.
Peppen inför start, även en regnig dag på St. Olavsloppet. Foto: D. Kunze

4 KOMMENTARER

  1. Men rutten då? Var springer man? Mitt i smeten, längs havet? Det ska bli spännande att föja med på detta och återse Sydney. Älskar den staden! Har själv bott där i tre månader så jag kanske känner igen mig. Mitt Sydneytips är Tamarama, en lite mindre strand ganska nära Bondi. Man kan gå från Bondi på en fin promenadväg längs havet första biten. Undrar om bästa fish and chip-shopen där finns kvar? “The one that got away”. Om jag skulle åka tillbaka till Sydney skulle jag ta mig direkt dit. Det var i och för sig längesedan….

SKICKA KOMMENTAR

Lämna en kommentar!
Skriv ditt namn här