Nattåg i Australien – delad kupé från Sydney till Melbourne

När dagarna i Sydney var räknade skulle vi ta oss ner till Melbourne. Alternativen var flera och vi tittade på allt från hyrbil (90-110 mil beroende på rutt), en lång bussfärd, en dryg timmes flygresa eller också tåg i någon variant. Vi kände tillslut mest för att åka nattåg i Australien, ta en sovkupé och förhoppningsvis få lite kvalitetssömn.

Vi hade våra skäl. Dels för att vara effektiva. Genom att resa på natten hade vi både boende och transport i ett slag plus att vi nyttjade sovtid som restid. Sedan sparade det oss också pengar, jämfört med både flygresa och hyrbil som båda var dyrare och hade inneburit minst en extra hotellnatt för oss. Buss i minst elva timmar? Nja.

Sedan var det ju så klart kul att testa nattåg i Australien. Eller ja, i ett annat land till och med, vilket ingen av oss gjort innan.

Avgångstavlan i Sydney

Sydney till Melbourne tar elva timmar

Tågresan mellan Sydney och Melbourne är 96 mil. Den tar elva timmar att åka och sträckan körs med New South Wales XPT (Express Passenger Train). Det är ett dieseltåg som såg dagens ljus på det tidiga 80-talet och som restaurerades senaste gången 2005-2008. Om en är sugen på att åka just det här tåget får man skynda sig, de är planerade att bytas ut till 2023.

Vi bokade varsin biljett i det som kallas för First Class Sleeper, vilket alltså är liggvagnen på det här tåget.

Tåget avgick klockan 20:42 från Sydney Central Station och ankom Melbourne Southern Cross 07:30 morgonen efter. Från city till city med andra ord, vilket passade oss alldeles utmärkt.

New South Wales XPT rullar som nattåg i Australien
Sovvagn på New South Wales XPT

Ingen internetbokning av sovplats

Det går utmärkt att boka tågbiljetter i Australien online, så länge det sittplats på dag- och nattågen. Sovvagn går dock bara att boka antingen över disk på plats eller över telefon. Lite förlegat kan tyckas men bara att gilla läget. Biljetter måste dock bokas och de går inte att köpa ombord på tåget.

Vi chansade på att det fanns platser kvar och bokade resan över disk i Sydney, två dagar innan själva resan. Det gick fint, men vi fick inte dela kupé med varandra utan fick varsin med manligt respektive kvinnligt resesällskap. Så fick det bli. Vi ville verkligen ville ha sängplatser på en såpass lång tågresa som elva timmar, allra helst när vi också sprungit halv- respektive helmaraton tidigare samma dag.

Incheckat bagage ingår på nattåg i Australien

Om man vill kan man själv släpa på sitt bagage till kupén men det är helt onödigt och omständligt. Istället checkade vi in våra två väskor och så fick vi ut dem på Southern Cross i Melbourne på morgonen.

Bagaget ska checkas in senast en halvtimme innan avgång men kan lämnas in när som helst under samma dag som tåget avgår. Inte som flyget alltså, där incheckning ofta öppnar ett par timmar innan avgång.

Incheckat bagage är verkligen supersmidigt, allra helst när det ingår i biljettpriset. I Sverige har SJ inte ens incheckat bagage som alternativ och Snälltåget till Jämtland tar ut en avgift för samma tjänst. Det borde vara nästa steg för våra svenska operatörer, för att snäppa upp tåget ytterligare en nivå.

Incheckat bagage

Tre sittplatser, två bäddar – ett eluttag

Förstaklassvagnen innehåller nio kupéer. Varje kupé har tre sittplatser för dagtågen och två bäddar för nattågen. På dagtågen ryms det alltså 27 passagerare medan det på nattåget som mest är 18 passagerare. Till varje sittplats går det att montera ett bord och benutrymmena är riktigt bra i sittande läge.

Det finns belysning för varje säte och kupéerna är både med och mot färdriktningen. Är man känslig på att åka åt ena eller andra hållet kan det alltså vara värt att kolla upp det vid bokningen.

BRA ATT VETA! NSW TrainLink har vagnskiss över XPT-tågen – läs mer här.

Det är personalen ombord som hjälper till att fälla ut och bädda sängarna. Jag fick överslafen, då den nedre redan var bokad. Inga problem för min del och stegen upp gör det så klart enkelt att ta sig dit. Vid överslafen finns det också ett utrymme för att förvara mindre väskor, typ ryggsäckar.

Det som saknades här, och som finns på våra svenska nattåg, är säkerhetsnät. Istället är bäddarna lätt lutade inåt för att hålla passageraren på plats. Jag lyckades också bara identifiera ett enda eluttag i kupén. Det känns ärligt talat lite skralt.

Sovkupén innan bäddning
Nedre sängen i sovvagnen på mitt nattåg i Australien
Utsikt från överslafen
Överslafen på mitt nattåg i Australien

Delad minidusch och pyttetoalett

Dusch och toalett delar man med kupén mittemot, som mest är det alltså fyra personer på en toa på nattågen. Det är ett otroligt litet utrymme, så litet att det inte ens fick plats på bild.

Toalettstolen fäller man för att uträtta behoven. När man är klar fäller man upp den och då ”spolar” den bort innehållet (det åker ut bakom kulisserna helt enkelt). Handfatet fälls ut på samma manér. Det kan ju också vara så att någon har duschat precis innan, och då är det kvadratmeterstora utrymmet så klart helt blött (eller nystädat, beroende på hur man väljer att se det).

Well, det är en fungerande lösning men knappast mer.

En liten necessär

På tal om toalett och sånt. Man får en liten necessär (amenity kit) med lite hygienartiklar när man klivit ombord. Inget avancerat men ändå rimligt för att klara nattresan. Tandborste, schampo, en hopfällbar mugg och så självklart ett par öronproppar.

Man får också en handduk och ett par tofflor, för en eventuell dusch. Detta ligger i kupén när man kliver ombord.

Alla i sovvagn får varsitt hygienkit, perfekt för resan med nattåg i Australien

Matenservicen ombord

Frukost ingår i den här biljetten och tågpersonalen tar strax efter avgång upp önskemålen. I grund och botten är det toast, flingor, juice, kaffe samt te. Det går sedan att få lite olika varianter av pålägg och typ av toast och lite annat. Allt levereras till kupén på morgonen, en dryg timme innan ankomst till Melbourne.

En helt okej frukost, allra helst för mig som gärna äter flingor på morgonen. Kaffet var en liten specialare i form av en ”tepåse”. Det hade jag aldrig testat tidigare men jag ska i ärlighetens namn säga att jag druckit bättre kaffe. Men, fortfarande bättre än inget kaffe alls.

Det går också att köpa middag på tåget, även den beställningen tas upp av tågpersonalen och levereras till kupén en stund senare.

Frukost ingår på nattåg i Australien

Service – gu’ va trevligt alltså!

Jag vet inte om jag någonsin har varit med om så trevlig (tåg)personal. Det var lite som att man var tjenis med dem, utan att ha träffat dem tidigare. När det sedan visade sig att vi var från Sverige så pratades det om kusiner i Knivsta (!) och allt möjligt. Fantastiskt!

Personalen kommer tidigt ut och berättar om tågresan. För mig som aldrig åkt det här tåget förut gav de en ordentlig genomgång av allt jag behövde veta. De tar även upp frukost- och middagsbeställningen, som jag redan nämnt.

Engagerat, proffsigt och helt naturligt. Imponerande bra!

Inget wifi och sporadisk täckning

På de här tågen finns ingen wifi-uppkoppling. Fine, då kan man ju ta med en egen wifi-puck och använda och den tanken är ju gullig. Problemet är den generella bristen på rimlig täckning för datatrafik (och även samtal för den delen).

Efter att vi lämnat Sydney var det sporadiska fläckar första två timmarna, innan jag valde att sova. Likadant den drygt sista timmen innan Melbourne. Den här tågresan är med andra ord som gjord för att prata med grannen i kupén, alternativt sova. Eller jobba offline.

Korridoren i sovvagnen, på resan med nattåg i Australien

Har sovit bättre

Jag har oftast inga problem att somna lite här och där. Efter mitt maratonlopp tidigare på dagen tog det inte många minuter innan jag slocknade, när jag väl lagt huvudet på kudden. På ett tåg är det lätt att vaggas till sömn och det var inget undantag här heller.

Däremot vaknade jag flera gånger under natten, både för att det var varmt men främst för vagnens hårda slag i rälsen (eller hur man ska kalla det). Det var rejäla dunsar som kom med ojämna mellanrum. Jag är tyvärr ingen rälsspecialist så jag kan inte uttala mig om vad det var. Grannen i kupén, en äldre man som rest med de här tågen många gånger, hade samma åsikt så det var inte bara jag som stördes av det.

När vi så klev av i Melbourne hade jag alltså inte särskilt många timmars kvalitetssömn. Plus i kanten för skön säng ändå, även om jag föredrar en tjockare kudde än vad som fanns här.

Överslafen i sovvagnen

Nattåg i Australien är ändå prisvärt

För den här resan betalade vi 1560 SEK per person (234 AUD) och det är i mitt tycke prisvärt. Det är en lång resa och både incheckat bagage och frukost ingår i det priset. Det är så klart synd att det inte går att boka online (2019 liksom), men har man möjligheten kan man ju antingen ringa eller boka på plats och hoppas på att det finns platser över.

Vi är fortfarande nöjda med beslutet att testa just nattåg i Australien, kontra att flyga eller köra bil. Det sparade oss tid och pengar plus att vi så klart fick en ny upplevelse och några nya bekantskaper i form av våra kupékamrater.

Resan med nattåg i Australien slutar vid Melbourne Southern Cross

Skulle jag boka nattåg i Australien igen?

Om jag i framtiden behöver ta mig mellan städerna igen så skulle nattåg i Australien fortfarande stå överst på listan. Visst, att flyga går snabbt och flera bolag trafikerar Sydney-Melbourne (och vice versa) mer än en gång i timmen hela dagen. Jag är dock inte säker på att det känns prisvärt när jag på nattåget har resa och boende i en och samma biljett.

Dessutom tycker jag att jag får mycket för pengarna. Visst, det finns inget wifi, bara ett ynka eluttag och det går inte boka sovvagn online. Det är väl nedsidan med det här nattåget. Men det trevliga väger upp alltihop. Bra service, en välstädad kupé, frukost samt incheckat bagage. Så ja, nattåg i Australien får helt klart tummen upp från min sida.

Har du testat att resa med nattåg i Australien? Vad tyckte du?

7 KOMMENTARER

  1. Älskar att läsa dina recensioner med målande och beskrivningar! Du skriver objektivt baserat på subjektiva upplevelser, och jag bara älskar att följa din blogg. Gillar sättet du skriver på! Ha en fin helg!

  2. Vilket bra inlägg, jag har helt missat att det finns möjlighet till nattåg! Vet du om de går från Adelaide också? Jag har åkt buss från Adelaide till Melbourne en gång, det tog ungefär lika lång tid (10 timmar). Det var billigare men vi tog en dagbuss och kom fram till Melbourne runt midnatt, så vi behövde ändå betala för vandrarhem också. Tack för tipset och en så bra beskrivning, jag ska definitivt kolla upp tågen här lite mer 🙂

    • Tack! 🙂 Vet inte hur det ser ut med nattåg från Adelaide men på dagtid verkar det vara The Overland som gäller, i alla fall enligt min snabbgoogling nu. Finns säkert andra sätt också om man blandar in byten och dylikt.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.