Häromdagen skickade Lufthansa ut ett pressmeddelande om att man utökar sin tjänst Lufthansa Express Rail. Tack vare den servicen kan resenärer med bolagets internationella flighter från Frankfurt boka en tåganslutning från ett antal utvalda städer. Komma-fram-garantin hänger givetvis med. Skulle tåget eller flyget av någon anledning bli försenat så bokas resenären automatiskt om till nästa rimliga alternativ.

Smidigt? Smidigt!

Jag gjorde research på hur det här fungerar här hemma. Faktum är att det faktiskt funnits flyrail i Sverige. Det var ett samarbete mellan SAS och SJ som drog igång kring 2010 men bara ett par år senare lades tjänsten ner. Sedan dess har någon liknande service lyst med sin frånvaro.

Med tanke på dagens debattklimat i klimatdebatten, där känslan är att framförallt SJ och SAS är stora konkurrenter på många sträckor och områden, så lär det väl vara svårt att få till en sådan service inom överskådlig framtid. Får jag spekulera så tror jag dock att det sitter mer i att två företagskulturer krockar än tekniska lösningar bakom kulisserna.

Vad säger aktörerna om flyrail i Sverige?

Jag har, i mina efterforskningar, också frågat både SAS och BRA på Twitter, om deras ambitioner kring rälsbunden trafik. Det var bara BRA som behagade svara och därifrån fick jag följande:

FlygBra svarar om FlyRail i Sverige

Även en av Sveriges mest kända tågresebyråer i Kalmar gav kalla handen till en kombinerad tågflygresa. De bokar enbart tåg och har inga som helst kopplingar till något som har med flyg att göra. En annan resebyrå på samma spår (pun intended) har inte svarat alls.

Och ja, det finns väl diverse tekniska hinder för en sådan lösning kan jag tänka, men om det fungerar i Tyskland (och säkerligen i fler länder än så) så borde det väl också vara rimligt i Sverige. Det är ju spekulationer från min sida, som bara skrapar på ytan till bokningssystem och annat som gäller.

Hur bokar jag själv?

Ibland tar jag tåget till långflyget (från Östersund till Arlanda alltså) men jag överväger alltid alternativen både en och två gånger, i brist på restidsgarantier på kombinerade tåg- och flygresor. Från Östersund, där jag huserar, är det årstidsberoende.

Man bokar inte ett flight därifrån med tajt mellanlandning på Arlanda på hösten. Drar dimman från Storsjön in över OSD så kan man bli strandad och missa sin anslutning. Å andra sidan har vi ju lövhalkan på spåren som kan ställa till det med tågen, så där går man inte heller säker.

Det slutar allt som oftast med att man kör det säkra kortet och åker kvällen innan. Då finns det alltid backuptid men det kostar också en hotellnatt extra.

Finns det ett scenario med flyrail i Sverige?

Drömscenariot hade så klart varit att kunna boka en komplett resa, kombinerad med flyg och tåg, och veta att alltihop täcks av komma-fram-garantier. När jag sätter mig på tåget på centralstationen i Östersund så vill jag vet att jag kommer fram till min slutdestination. Och inte bara för mig, utan likväl som Falkenberg till Landvetter, Kristianstad till Arlanda eller Degerfors till Oslo (för att blanda in Norge också).

Blir tåget försenat så finns det någon som hjälper mig att boka om min långflygning till nästa rimliga avgång. Blir flyget på hemresan försenat så vill jag veta att min tågbiljett bokas om till nästa rimliga avgång, utan att jag själv måste stå för ombokningskostnader och nya biljetter.

Det är inget rocket-science-förslag direkt, inte rent önskemässigt i alla fall. Så är det något jag önskar mig i julklapp framöver så är det nog något sådant. Flyrail i Sverige.

Hur många har jag med mig?

Tågstationen i Örebro

6 KOMMENTARER

  1. Tror också att företagskulturen är ett stort hinder plus konkurrensen inrikes i Sverige. Att koppla ihop systemen lär inte vara något problem. Tror Amadeus också kör rail booking system men vet inte vad SJ har för system.

    Och att med flygets höga punktlighet äventyra bokningssiffror pga tågets ständiga problem känns inte realistiskt att det kommer ske i Sverige. Kostnader för ombokningar är inget ngt flygbolag vill ta och orsakat av tredje part lär bli ännu svårare att få någon att acceptera villkor med.

    • Nej, de kostnaderna vill nog inget redan pressat flygbolag dras med. Det kan jag förstå. Men tågen rullar ju ändå också på 90%+ så SÅ illa borde det inte bli. Är nog ändå mer inne på att det är för hård konkurrens mellan bolagen. Men hade varit nice att se SAS-brandade tåg om inte annat. 😉

  2. PM Nilsson skrev om ungefär samma sak på DI Ledare häromdagen (https://www.di.se/ledare/tank-stort-tank-danskt/). Kastrups integration med tågtrafiken södra Sverige borde vara ett föredöme för Arlanda. Tyvärr valde regeringen att förlänga Arlanda Express koncession(vi får härmed lyckönska australiensiska pensionärer till fortsatt stora vinster) vilket effektivt hindrar integration av mälardalens tågtrafik med Arlanda.

  3. Jag är på och med! Önskar att miljön kunde få vara överordnad vinst/system/kultur och att dessa företag bara löste detta. Ska det behövas statlig styrning/uppdrag/subventioner/skatt för att komma till stånd lär det ta hundra år dit men kanske ändå snabbare än om företagen själva ska lösa det. Bra inlägg!

    • Fast. Jag tror faktiskt lite tvärtom där. Ska vi få till något bra så är det inte politiker som ska bestämma utan företag som ska ta steget. Det måste så klart finnas incitament för det, annars lär det inte hända. Men med tanke på hur märkliga prioriteringar som görs politiskt idag så vete fasen om jag litar helt och fullt på dem i alla sammanhang. Ibland känns det som att prestigeprojekt går före allt vett och sans.

SKICKA KOMMENTAR

Lämna en kommentar!
Skriv ditt namn här