Att Arlanda är en av Europas och även världens dyraste flygplatser är ingen direkt nyhet. Parkeringsavgifterna ligger i topp och har så gjort under hela 2000-talet. Att shoppa och äta på flygplatsen är inte heller särskilt billigt och just maten har beskrivits som en ”kulinarisk öken”. Arlanda Express vill så klart inte vara sämre och räknas som ett av världens dyraste flygplatståg.
20-åringen som är och förblir dyrast
Hösten 2019 fyllde Arlanda Express 20 år och som med alla andra tjugoåringar har det hänt en hel del sedan födseln. När kungen invigde banan och tåget i november 1999 kostade en enkelbiljett 120 kronor. Fem år senare, när de vanliga svenska konsumentpriserna stigit med 8 procent, hade Arlanda Express gjort skäl för sitt namn (”Express”) och susat iväg med 58 procent. I januari 2005 kostade en enkelresa 190 kronor.
Idag kostar en enkelbiljett med Arlanda Express 299 kronor. Löser man en tur och retur betalar man 578. En hänförande rabatt på 19 spänn. Jag måste nästan sätta mig ner en stund och andas normalt för att ta in frikostigheten. Wow. Liksom.
Inte ens pensionärer är förskonade utan får idag lassa upp 249 spänn för en enkelresa. Reser man flera får man dock rabatter men fråga gärna en ensamresenär vad hen tycker om den prissättningsmodellen. Alternativt ska man börja ragga folk på perrongen för att komma ner i pris. Rimligt…
Det tråkiga med Arlanda Express inhumana prishöjningar är att även andra aktörer riskerar att haka på. Flygbussarna har som motto att ligga på hälften eller mindre mot priset för Arlanda Express och hängde med i prisracet i början på 2000-talet. Lyckligtvis har de hejdat sig och har sedan 2005 bara höjt priset ett par gånger. I augusti 2020 kostar en resa från Arlanda till Cityterminalen 119:-, om man bokar i appen före avresa.
Vacklande prognoser och knöliga avtal
Prognoserna för Arlanda Express var vid byggandet rejält tilltagna. Enligt en rapport från Riksrevisionen kalkylerades det med 5-10 miljoner resenärer fram till 2005. Det blev 3,4 miljoner. Att tågresandet ändå har besparat miljön råder det förvisso inga tvivel om. Runt 70 miljoner resenärer fram till idag ska inte underskattas.
Men, eftersom det saknas siffror över vad själva byggandet kostade klimatet så kan man heller inte få något slutsats kring den faktiska nyttan, vare sig vad gäller klimat eller samhället i stort.
Att få in fler tåg på rälsen till och från Arlanda är också knöligt på grund av rådande avtal. Då A-Train, vilka är de som kör Arlanda Express, har både rättigheter och skyldigheter på antal tåg per timme så är det svårt att få in långsammare pendeltåg att köra på samma sträcka.
Ta det vanliga tåget till Arlanda då?
Det rimliga i allt ihop är så klart att undvika Arlanda Express och istället ta pendeln eller andra tåg till Arlanda. Tanken är god men då måste man också lassa upp en så kallad stationsavgift för att få kliva av på flygplatsen. I skrivande stund är den 120 kronor, vilket plötsligt gör just den tågresan mindre attraktiv.
För oss slutkonsumenter förklarar det alltså varför en tågbiljett från Sundsvall till Arlanda alltid är dyrare än den längre resan in till Stockholm City.
Inte nöjda med en förstaplats
Trots att Arlanda Express redan låg i topp vad gäller världens dyraste flygplatståg så verkar de inte nöjda. Precis som med många andra vill man gärna ha marginal till tvåan så jag gissar att det inte dröjer särskilt länge innan vi får se 300 kronorsgränsen passeras. Ska vi tippa på att det händer under 2022?
Anslutningsresorna som görs med tåg till Arlanda minskar. Blott en fjärdedel av resorna till och från flygplatsen sker med tåg. Det intressanta i sammanhanget är att både Kastrup och Oslo Gardermoen går åt andra hållet, där nära hälften av resenärerna tar rälsbunden trafik. I dagens hårda klimatdebatt trodde jag faktiskt att det var just dit vi ville även i Sverige. Men tydligen inte.
Hur tänker ni kring Arlanda Express?
LÄS MER | Arlanda Express – varför förlängt privat monopol? | Arlandabanan – statens sämsta affär | Avtalet med Arlanda Express förlängt till 2050 | Erfarenheter av OPS-lösningen för Arlandabanan (Riksrevisionens rapport 2016) | Världens dyraste tåg till en flygplats firar 20 år
Skulle aldrig i livet betala 299:- åker nästan alltid A-expressen till ARN minus när jag åker dirket till jobbet då blir det Flygbussen men det tar dock lika långt tid för mig att åka hem med A-express och cykla till jobbet som bussen. Men hela uppsättet där och avtalet är inte direkt smart tänkt. De borde också haft fler stationer som i OSL där varannat flygtåg stannar på några fler stationer (tänker här Solna).
Ja, exakt. Fler stationer. Men då kanske det hade blivit ännu svårare att konkurrera med buss och bil? Ett stationsstopp tar ju ändå några minuter tänker jag.
Nä jag håller med dig, onödigt dyrt när du kan åka pendeltåget 🙂
Ja, fast med pendeln åker du väl ändå på stationsavgiften på ARN?
Älskar Arlanda Express och har av nån anledning nästan aldrig betalar fullpris – håller koll när de har rabatter mm.
Men dyrt, jo absolut. Nu för tiden blir det bilen och långtidsparkering när familjen åker iväg.
Ja precis, och det är ju just bilåkarna som de vill ”komma åt”. Men jag klandrar er inte. 🙂
Du nämner tyvärr inte med ett enda ord att Arlanda Express för ett tag sedan drog in den studentrabatt men erbjudit över en natt.
Förklaringen? Den gavs, såvitt jag vet, aldrig – det enda studenterna fick var kompakt tystnad och ett prispåslag på runt 100%.
Hehe, svårt att hänga med i alla galenskaper kring Arlanda Express. 😉
Det är rena rånet med de priserna!!
Ja, jag håller med.
Alldeles för dyrt. Helst av allt skulle jag vilja ta tåget, men tyvärr blir det bilen istället.
Det vore intressant ifall de skulle öka sina totala intäkter om de sänkte priset. Fler resenärer, lägre pris, men totalt högre intäkter….
Ja, och det är ju just bilåkarna som Express säger sig konkurrera med. Det verkar ju fortfarande gå sådär faktiskt, så här 20 år senare. Är annars inne på din idé. Mindre friktion i priset kanske får fler att se storheten i att snabbt kunna ta sig till/från ARN?
Det har hänt att jag betalat mindre för själva flygresan från Umeå än för tågbiljetten in till stan. 🙂
Så dyrt ja, men jag väljer tåget ändå.
Nyfiken fråga på den då; varför väljer du tåget?
Snabbare, glassigare och klimatsmart. 🙂
Snabbare? Sure. Glassigare? Det vete fan. Klimatsmart? Ja okej då, även om flygbussarna går på biobränsle. 😉
Jag tycker att Arlanda Express är för dyrt tyvärr. Om jag ska räkna totala priset till Arlanda måste jag ju också plussa på tunnelbanebiljett, vilket jag måste räkna in i totalpriset. Om vi är två blir det betydligt billigare att ta taxi. Vi tar oss till Arlanda på olika sätt, med taxi, egen bil eller flygbuss. Arlanda Express är inte ett alternativ för oss.
Ja, bra jämförelser ändå och jag tror att det är likvärdigt för många andra.
Alltså det kostar ibland lika mycket att åka tåg från Umeå som från Arlanda till Stockholms city. Sätter min punkt där.
Precis. Tycker den punkten räcker gott och väl.
För mig är Arlanda Express alldeles för dyrt. Jag tar alltid pendeltåget till Märsta, och därifrån bussen till Arlanda. Visst det tar längre tid, men planerar man för det så tycker jag det är ett toppenalterantiv, det kostar mig bara 37 kr per resa (SL reskassa). för mig bli det 505 kr som jag spar på en t o r.
Bra tips där! Hoppas bara att pendeltrafiken fortsätter då, har väl varit prat om att lägga ner den sträckan till ARN?
ja förstår det jag åker med flixbuss till priset 78 tur och retur från Arlanda det är det bästa priset och ibussresa lite bättre service på flyga bussarna men det billigaste alternativet bäst
Enda bussen jag själv testat är just Flygbussarna. Bra tips där, ska kolla nästa gång jag åker till/från Arlanda. 🙂
Att det fortfarande 2021 är billigare att åka taxi till Arlanda än att använda Arlanda Express+tunnelbana är så dumt att det gör ont.
”Så dumt att det gör ont” är nog det som bäst förklarar det, ja.