Okej, det ska väl sägas direkt. Jag är ganska insnöad på det där med flyg. Inte så att jag går all in på tyger i sätena, hur mycket kabeldragning som skiljer på en A359:a kontra en A351:a eller att jag kan alla termer som har med flyg att göra. Långtifrån. Men jag håller koll på annat, helt klart, och vet så pass mycket att det är (stor) skillnad på flygplan och flygplan.

Med full förståelse så köper jag så klart att alla inte har det. Så jag tänker att jag kör lite allmän upplysning i det här inlägget, då det ibland känns befogat. Folk är skraja för att flyga Boeings 737:or efter att två MAX störtade och det kan jag väl förstå.

Men att säga att “flygplan som flygplan, samma skit” är i paritet med nyhetsrubriken “en trafikolycka inträffade i Norrland idag”. Hyfsat stort spann.

Men vi tar det från början.

Uppe bland molnen innan landning i Zürich

Boeing 737 och Boeing 737 (MAX)

När nya Boeing 737 MAX kraschade två gånger inom loppet av ett halvår, 2018 och 2019, förbjöds modellen flyga. Och där står den fortfarande kvar, sådär lagom utspridd på flygplatser runtom i världen.

Det betyder så klart inte att hela 737-serien står på marken. Det betyder inte heller att man behöver vara orolig för att råka ut för en 737 MAX på någon flygning inom den närmaste framtiden. 737 MAX får sonika inte flyga som det är nu. Men jag förstår också oron när man hör att ytterligare en 737:a har störtat. Det var dock ingen MAX och planet i Iran blev ju horribelt nog nedskjutet.

Boeing 737-serien, i produktion sedan mitten av 1960-talet, är kanske den säkraste av alla flygplansmodeller som någonsin byggts. De olika modellerna har tillverkats i över 11500 exemplar och används idag av ett stort antal flygbolag världen runt. Modellen var faktiskt fram till så sent som oktober 2019 den mest sålda någonsin, men i höstas passerades den av Airbus A320-familjen.

Slutkläm. Är du bokad på en 737-flight den närmaste tiden – sitt lugnt. Det är ingen MAX.

SAS nya A321LR – ingen vanlig A321:a

“Aldrig att jag skulle sätta mig på en A321:a på en resa som är sju-åtta timmar”. Så sa någon i en Facebook-grupp när SAS släppte nyheten om sin kommande Airbus A321LR, som till en början ska gå mellan Köpenhamn och Boston från september 2020.

Och visst, det låter inte särskilt spännande med en narrow-body-kärra (flygplan med en mittgång, normalt på inrikes/kontinental) på en sådan långrutt. Men det handlar alltså om en specialutrustad Airbus A321LR som konfigureras med tre klasser. Här finns Business, Plus och Go, precis som på SAS wide-body-kärror (A330/A340/A350).

A321LR är i samma generation nya flygplan som A320neo. Med andra ord handlar det bland annat om lägre bränsleförbrukning och bättre komfort (exempelvis ljudnivå i kabinen). Jag skulle gärna sätta mig på den kärran och dra en sväng till Boston.

Och bara så ni vet. Som jämförelse. Norwegian kör fortfarande helt vanliga Boeing 737-800 på sjutimmarssträckan Arlanda-Dubai.

Nyare kontra äldre plan

Bara för att det står att du ska flyga med en Airbus A320 så betyder inte det att det är den nyaste neon. Det kan lika gärna bli en äldre kärra från 2004 och skillnaderna är faktiskt ganska stora.

För att ta A320neo som exempel så är det såpass tyst att man knappt behöver brusreducerande hörlurar. Och det är helt sant. Ja, plus lägre bränsleförbrukning och allt sånt.

Även konfigurationen kan skilja

Ställ två Boeing 777-300ER från samma bolag bredvid varandra så är de högst troligt identiska. Men det är som den gamla klyschan säger – det är insidan som räknas. Även på flygplan.

På ett av planen kan det vara två klasser (affärsklass och ekonomi) medan det på det andra planet är tre klasser (förstaklass, business och ekonomi). Och på ett tredje plan kan det också vara tre klasser men med ytterligare en layout.

Bli därför inte förvånad om du på ena sträckan med en 777 kan boka ett säte, men som på en annan 777-flight med samma bolag inte existerar.

Flygbolaget byter ut kärran

Många bolag skriver på förhand ut vad det är för kärra som går den aktuella sträckan men det hindrar dem heller inte från att byta flygplan och sätta in ett annat, om så nöden kräver. Det är förmodligen inte heller något som gemene person tänker på men det kan innebära allt från att resesällskap splittras till att man inte får den produkten man beställt.

För. Har man bokat en specifik rutt för att få en specifik produkt så kan det bli en riktig nagelbitare. När 787 Dreamliner strulade som mest kring 2013-14 hyrde bland annat Norwegian in gamla A340-plan, för att nämna ett exempel. Inte så kul för de entusiaster som sett fram emot 787:an.

Jag själv bokade Norwegian på ARN-LAX just för Dreamliner-ändamålet 2014 och och det höll hela vägen. När jag flög till Mauritius hade KLM lovat en 787-9. Och så blev det! En riktigt härlig flygning tur och retur. Och när jag bokade Qatar Qsuite från Singapore förra året höll även det hela vägen. Tack och lov.

Ja, det är skillnad på flygplan och flygplan

Med allt det här sagt så kan vi väl konstatera att det faktiskt är skillnad på flygplan och flygplan. En 737:a kan vara allt från en gammal 736 från 1999 till en NextGen från 2015. En 777-300ER kan vara konfigurerad på flera sätt, även hos samma flygbolag. Det är väldans tråkigt att byta en 787 Dreamliner mot en inhyrd A340 från 1996. Och. Det går förmodligen alldeles utmärkt att flyga SAS kommande A321LR mellan Köpenhamn och Boston.

Frågor på det?

2 KOMMENTARER

  1. Inga frågor på det 😉
    Sitter mest och nickar och inser att jag för bara ett litet tag sedan var en av de där som tänkte att flygplan är flygplan. Men som nu njuter i fulla drag av att läsa ett inlägg av denna typ och förstår varje liten förkortning.
    Kanske ses vi på den där A321LR 🙂

SKICKA KOMMENTAR

Lämna en kommentar!
Skriv ditt namn här