Klimat, miljö och framtid. Det finns så många frågor. Så många funderingar. Så många nyanser. Det finns så många svar. Och så få svar. Jag tänker ofta på hur läget ser ut runt mig, hur andra agerar och hur jag själv agerar. Hur jag stör mig på svartvita monologer där det viktigaste för folk är att få fram just sina åsikter, utan att lyssna på någon annans.

Det är lite där jag är tror jag. Agget mot det där svartvita. Att lösningarna heter veganmat, tågresor, elbilar, ekologiska tygkassar och småskalig matproduktion. Där skammen ligger i kött på tallriken, flyg, diesel, plastpåsar, stormarknader och köpcentrum.

Det finns nyanser. Och jag vill lyfta dem. För min egen skull. För allas skull.

Med det sagt. Förväntar du dig lösningar på massa problem i det här inlägget så kan du sluta läsa här och nu. Det här handlar mer om frågor som jag faktiskt vill ha svar på. Med hjälp av era kunskaper, tips och idéer. Lyfta på stenar och reda ut tankegångarna vi har kring allt det här.

Ekologisk bomull eller nylon?

Klädindustrin är en stor bov när det kommer till klimatpåverkan så frågan är vad man själv kan göra. Ja, förutom det uppenbara att använda kläderna man köper, ge fan i att slänga dem i soporna samt minimera ens egen budget på området, alternativt second hand-köpa.

Är ekologisk bomull bättre än andra material bara för att det är “ekologiskt”? Det är inte alls säkert, eftersom det även dit krävs ohyggliga mängder vatten för att framställa just bomull. Den välkända jämförelsen mellan plastpåsar och ekologiska tygpåsar är ett av många exempel.

Så, vad ska man egentligen köpa? Vilket material är bäst? Eller är det sonika så att man ska köpa dyrare kläder som faktiskt håller länge kontra slit och släng? Den teorin går jag efter men jag går inte i god för att det är rätt enligt konstens alla regler. Hur ska vi tänka?

LÄS MER | Johanna på Slow Fashion skriver om bomull

Frukt från Spanien eller svenskt kött?

I en tid när alla pratar om att äta mer vegetariskt, vilket jag i grund och botten tycker är en bra idé, så är det ändå en läge att tänka ett steg längre. Är det bättre ur klimatsynpunkt att äta frukt som fraktats halva Europa kontra en kossa från den lokala gården utanför stan?

På ett hotell jag nyligen bodde på hade de plockat bort grönsaker som inte har säsong här och nu. Ska man tänka så långt så borde ju egentligen även kaffet ryka all världens väg, om det nu inte är lokalproducerat till ett hundra procent. Det går att dra det ytterligare några steg, utan att för den delen bli klok på hur en ska bete sig.

Är veggo hela lösningen eller bör vi se andra perspektiv?

Matmarknad i Port Louis, Mauritius

15000 mil i elbil eller dieselbil?

Det här är väl en av de mest omdebatterade jämförelserna just nu. Är elbilen så ren som den framhävs eller är den lika smutsig som en fossilbil fram till 15000 mil? Hur är det framräknat? Vem har räknat? Är hela produktionskedjan medräknad i båda fallen? Ska vi bara räkna de faktiskt utsläppen? Är en elbil verkligen helt fossilfri när den körs på vinterdäck med dubb och river upp farliga partiklar ur asfalten? Är det viktigaste med en elbil att det är rent just där den är, eller ska man tänka på produktionen också? Hur ren blir en dieselbil när den rullar på 100% HVO100? Hur ren blir en elbil om den laddas med el från fossila källor?

Och så vidare.

Det är så många frågor som har svar som ständigt uppdateras. Ny teknik gör bilarna mer klimatvänliga och nya forskarrön visar ständigt ny data åt alla möjliga vinklar och håll. Jag är bara vagt insatt men givetvis heter framtiden “bilar fria från fossila drivmedel”. Men betyder det uteslutande elbilar? Jag är inte helt övertygad. Vad säger ni?

Hur flyger jag bäst?

Ponera en lång flygresa. Ska jag flyga i mindre flygplan och fler mellanlandningar eller ska jag välja ett större flygplan som släpper ut mer men som kör nonstop? Släpper verkligen ett större plan ut mer? Om jag ska resa kortare sträcka, ska jag då välja ett nytt flygplan som A320neo eller ska jag välja en ATR72-600? Båda kan gå på biobränsle men ATR72:an når aldrig över 8000 meter och duckar därmed för höghöjdseffekterna.

För mig är valet ganska enkelt, i alla fall när det kommer till långa resor. Jag tittar efter nya och effektiva flygplan och sånt går med ganska enkel research att ta reda på innan man bokar.

Men sedan då. Är det rimligt att förbjuda flyg på vissa sträckor, som Stockholm till Göteborg? Sett till den enskilda sträckan så är den ganska onödig, men vad tycker de som ska från Kiruna till Göteborg och har Stockholm som anslutningsflygplats? Är det en hållbar lösning och om inte – går det att lösa?

Hur bokar du din flygresa?

LÄS MER | Så vet du vilket flygplan du ska resa med

Är nyckeln självhushåll, småskaligt och lokalt?

Då är frågan om vi ska börja satsa på självhushåll kontra storproduktion. Jag tror absolut på lokal produktion av livsmedel och i mindre skala men var går gränsen? Kan vi göda hela planetens invånare utan storproduktion?

Allt har ju dessutom en tendens att gå i cykler. När dagens tioåringar om femton år tröttnat på föräldrarnas hets kring surdegsbröd och specialöl från mikrobryggerier skulle trenden teoretiskt sett kunna ha vänt. Bort med lokala producenter, rutiga flanellskjortor och stora skägg. Fram med rena, effektiva och klimatsmarta storproduktioner. Vad tror ni?

Varför ska just jag källsortera?

Vi är, rent generellt sett, jävligt duktiga på att hålla koll på våra sopor i Sverige. Så vitt jag vet. För, jag källsorterar. Plast, papper, glas, kompost, metall och så vidare. Vad som händer med skiten bakom kulisserna har jag ingen aning om utan får helt enkelt lita på att systemet fungerar.

“Men varför ska jag källsortera? Kolla floderna i Indien!” säger då någon och ja, det kan man ju fundera på. Men varför ska du inte källsortera, när all infrastruktur för ändamålet faktiskt finns i Sverige? Ja, att inte källsortera är så dumt att soluren stannar.

Med hjälp av tekniken vi utvecklat och utvecklar kan vi dessutom bidra till andra länders framgång. Det är ju inte direkt ovanligt att svenska idéer går på export och blir globala. Varför skulle inte klimatsmarta lösningar också kunna göra det?

Håller jorden på att gå under?

Beroende på vem man frågar så håller ju jorden (inte) på att gå under just i detta nu. Rapporter om klimatet ska, så länge de kommer från bra källor, tas på allvar och det oavsett vilken sida av den polariserade debatten de kommer ifrån. Frågan är ju bara vem som bestämmer vad som är en pålitlig källa och inte…

Men visst blir det lite märkligt när vi inte ska satsa på kärnkraft för att den tar 20 år att bygga, samtidigt som vi ska bygga höghastighetsbanor för tåg vars klimatskuld inte är betald förrän närmare år 2100? Samtidigt säger många att vi bara har fem år på oss att faktiskt rädda klimatet och om det racet förloras är det ju egentligen skit sak samma med alltihop.

Vad fan ska vi med höghastighetståg till om hundra år om vi ändå redan gått under? Men så kan vi väl inte heller tänka?

Själv har jag svårt för de alarmerande personerna längst ute på sina respektive kanter. De som säger att jorden går åt helvete om 5-20 år (och har så sagt sedan 60-talet) och de som stoppat huvudet i sanden och hävdar motsatsen.

Så många frågor – kanske lika många svar?

För oss som väljer att se nyanserna sådana här frågor, istället för svart-vitt, finns det så mycket att ta hänsyn till. Så många frågor. Så många svar. Och svaren varierar så klart beroende på vem du frågar. Så nu frågar jag er, vad har ni för svar kring det här? Har ni några svar? Hur hanterar ni vardagsbestyren? Kör ni på samma koncept som min bloggkollega Lisa (“Jag orkar inte mer, jag kan inte ha koll på kak-ingrediens-nivå, det går inte.“) eller har ni gått all in? Eller skiter ni i vilket?

LÄS MER | Att leva rätt och riktigt – hur fan gör jag?

Det är ett stort ämne. Det är omöjligt att täcka in allt. Det är svårt att vara den perfekta världsmedborgaren, även om många godhetsknarkare försöker. Berätta gärna hur ni tänker!

12 KOMMENTARER

  1. Jag har alla frågor som du har och inte ett enda svar. Det enda svar jag vet är att det finns flera sätt att göra rätt. För och nackdelar med många olika saker. Det är skönt men jag skulle vilja kunna mer om på vilket sätt något är rätt (och fel) för att kunna göra mer aktiva beslut. Som ex kring veg/kött/eko/lokalt osv. Superbra inlägg!!

    • Tack Linda! Jag vill också veta mer men tänker att jag (och vi) lär oss längs vägen. Jag menar, för 70 år sedan var det ingen som snackade om att rökning var särskilt farligt. Så vi tar oss väl, sakta men säkert, framåt.

  2. Exakt samma frågor men också en som väcktes nu som du verkar ha svar på, flygeffektivitet?! Jag gillar inte ens att flyga särskilt mycket så mig passar flygbojkottandet ganska bra, men jag varken vill eller tror på att vi helt ska sluta flyga när det gäller semesterresor eller andra privatresor, däremot borde business kunna dras ner betydligt. Sen har jag noll koll på fraktflygsmängden.
    Men vilket flygplan jag åker i har jag verkligen NOLL koll på, enda gången jag kollar är om jag ska långflyga men då kollar jag bara säkerheten/statistiken på både bolaget och kärran. Har du skrivit något inlägg om det? Hur i hela friden kollar man det? Mvh/ ej flygnörd

    • Jag har inte heller koll på fraktmängden men tänker att det är så många bolag går runt idag. Vi som slutkonsumenter kan ju tycka att det ser märkligt ut med halvfulla kabiner, men vad är under sätena? Kanske är det frakten som räddar många rutter från total nedläggning?

      Har tyvärr inget sånt inlägg men bra uppslag. Jag noterar det. Och statistik och sånt ändras ju från år till år, även om saker på det stora hela förmodligen kvarstår. Vissa bolag kan ju ha ett par riktigt dåliga år rent säkerhetsmässigt (MH370, MH17) men samtidigt ha ett i det närmaste fläckfritt förflutet. Men som sagt, jag noterar det som ett utkast. Spännande! 🙂

  3. Ja du vännen många stora ,svåra frågor du slänger ut.
    Jag tycker du har en viktig poäng i ditt avstå från svart-vitt tänket.
    Frågorna är komplexa och ingen kan ha alla svar tror jag
    Det viktiga är att ALLA GÖR NÅGOT och faktiskt reflekterar över sin egen roll och inte bara tycker/ tror att alla andra kan och vet bättre.
    Ha det gott och gör det som är möjligt och känns rätt för dig. Även det basala är viktigt.
    Christina

  4. När det gäller flyget så spelar det också stor roll hur fulla planen är. Sen är det väl generellt sett bättre med direktflyg pga start och landning förorenar mycket, men det kanske tas ut av höghöjdseffekten. Sen kommer väl den vanliga frågeställningen om det är bättre att åka med ett nyare mer bränsleeffektivt plan, men det kanske inte är bra att kassera de gamla planen om de fortfarande är livsdugliga? Hela livscykeln…
    Finns mycket att läsa om man är intresserad
    https://klimatsmartsemester.se/sa-har-vi-raknat-flyg
    https://klimatsmartsemester.se/sites/default/files/metodrapport-klimatsmart-semester-version-1.pdf
    https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Miljo-och-halsa/Berakna-din-flygresas-utslapp/

    • Nej men precis. Att kassera gamla plan och producera nya har ju också en miljöpåverkan så klart. Kabinfaktorn är också något att räkna på och då går det ju inte riktigt lita på de siffror som anges kring vad ett flygplan släpper ut per passagerare. Men så får man också tänka på eventuellt gods som planet har med sig också, så det finns fler aspekter än att bara tänka hur många själar det finns ombord.

      Tack för tipset med länkarna!

  5. Bra inlägg! Jag är också intresserad av mer fakta på dom olika områdena som inte är nyanserade för att gynna för/emotsidorna.

    Det där med elbil har jag tänkt mycket på men inte läst något bra kring det än så länge.

  6. Ja du, inte enkelt det här, att räkna upp klurigheter kring miljö och klimat är däremot inte svårt, finns mycket att fundera på!
    Klimatfrågan undgår inte många i dagsläget, den berör och engagerar på olika sätt. En del genom att vilja göra något för att minska sin klimatpåverkan, det kanske är de du kallar godhetsknarkare, medan andra kanske vill hitta argument för att motivera sin nuvarande livsstil utan obekväma förändringar. Klimatfrågan har hamnat i var mans knä, och många ställer sig de frågor som du ställer och frågan är om det är rimligt? Nej kan man tycka, det blir alldeles för svårt, för vi vet ju inte vad vi ska välja och hur vi ska göra för att det ska blir rätt och riktigt. “Ingen kan göra allt men alla kan göra något” är ju ett lika slitet som sant uttryck. Men vad ska man göra då? för att återkomma till dina frågeställningar, och vad är bäst? Det tråkiga svaret är ju tyvärr ofta att “det beror på”. Om vi börjar med maten -köttkonsumtionen behöver minska till förmån för växtbaserad kost, och att jämföra olika livsmedel med varandra är intressant. Hur jämförelsen i siffror skulle se ut mellan kossan och frukten från Spanien vet jag faktiskt inte, men hur kalkylen blir beror ju som bekant på vilka gränser man sätter och vilka värden som sätts in. När det gäller vegetariska alternativ så kan det även bli klurigt om närproducerat kött eller vilt ersätts med sojabaserade proteiner, där kan jag tänka mig att klimatnyttan inte är självklar.

    För den som är intresserad finns en klimatmärkning av livsmedel http://www.klimatmarkningen.se/ som ska underlätta för oss konsumenter.

    Transporterna är den största utmaningen vi har när det gäller omställningen till ett fossilfritt samhälle. Att eldrivna fordon skulle vara den enda lösningen är det nog inte så många som tror. Elbilar passar väldigt många, på många olika ställen, men inte för alla och inte överallt. Men det är en av många lösningar. Etanol, biogas och andra förnybara drivmedel utgör andra viktiga pusselbitar, tillsammans med att resorna totalt sett skulle behöva minska. Men för att ta elbilarna som exempel då, vad har de för klimatnytta och vem har räknat undrar du. Det är bra att ställa sig den frågan, för exempelvis har vi sett nyhetsrubriker om att elbilar är sämre än dieselbilar, och liknande. Vem som har räknat och hur de har räknat bör kollas från gång till gång, vilken energimix är det räknat på och har tillverkningen tagits med för båda alternativ som jämförs. Vid jämförelse elbil – dieselbil tas till exempel ofta miljöpåverkan från produktionen med för elbilen men inte för dieselvarianten. Så det gäller väl att vara lite uppmärksam helt enkelt precis som med allt annat som man läser. För att hitta opartisk information om fordon så rekommenderar jag https://www.miljofordon.se/

    I Jämtland har vi en nyligen beslutad energi- klimatstrategi. Den finns att läsa här https://www.lansstyrelsen.se/jamtland/tjanster/publikationer/2019/energi–och-klimatstrategi-2020-2030.html

    Idag släpper varje svensk ut drygt 10 ton växthusgaser varje år. Ska vi nå målen i Parisavtalet och undvika djupgående konsekvenser för ekosystem, samhällen och människors möjligheter att livnära sig runt om i världen måste utsläppen minska till 1 ton per år, 2050.

    Den som testa sin klimatpåverkan kan göra en koll här https://www.klimatkontot.se/

    Neutral och saklig energirelaterad information finns även att hitta via Energimyndighetens webb och facebooksida.

    Inga enkla frågor och då blir det heller inga enkla svar 🙂

    • Svåra frågor har svåra svar, helt klart! Vilket härligt inlägg du kom med här Ingrid, tack för det, och du pekar med önskvärd tydlighet på alla komplexa frågor. Bra att du tar upp alternativa drivmedel också, de missade jag i inlägget och ska så klart belysas. Bara grejen med vilken energimix det handlar om när man tankar drivmedel kring transporter är det nog många som missar.

      Jag är också tveksam till vegetariska alternativ många gånger, just av de anledningarna du skriver. Vill gärna gå över till vegetariskt men känns inte helt självklart heller, när det kommer till “lösningar” på problemen.

      Bra länkar, ska läsa Länsstyrelsens strategi, den visste jag inte ens om.

SKICKA KOMMENTAR

Lämna en kommentar!
Skriv ditt namn här