Så har ytterligare en vecka passerat och jag har passat på att maxa. I alla fall träningen. Hur gött? Det började med ett dubbelpass i måndags där jag återuppstod på ett HIIT Strength-pass (plus ett 40-minuters konditionspass direkt efter). Måste ha varit två år sedan jag senast körde Strength men jag kommer köra mer sånt framöver tänker jag. Känns lite som att jag behöver ett mer renodlat pass med styrkeövningar, utöver alla intervaller jag kör.

Bonus? Det kändes i kroppen flera dagar efteråt!

Ja, sedan rullade det på och det blev tillslut sex sköna pass den här veckan. Men nu ska gymmet vila en par veckor. Det blir resor både i jobbet och privat så nu tänker jag nyttja barmarken i södra Sverige och köra några långa löppass istället. Variation och så vidare.

Och förresten. Jag har skaffat ett mål att sikta på för 2020. Men det tar vi lite längre fram.

Resan med Swett börjar nu

Vältränad för att träna?

Men, träning och folk förresten. Efter ett av veckans pass träffade jag en flyktigt bekant, som sett hur alla mer eller mindre kröp därifrån när passet var slut.

“Man måste väl vara supervältränad för att kunna köra det där passet? Alla ser ju helt skittrötta ut!”

Nja. Alltså. Så här tänker jag. Man blir trött av att ta ut sig fullständigt på ett skitjobbigt träningspass. Det hör liksom till. Och det spelar exakt noll roll över hur bra tränad du är. Du kan vara i toppform och pressat dig till det du har. Du kan vara nybörjare (inte helt ovanligt i januari?) och ha chockat kroppen med pulsnivåer du inte är van vid. Man är trött och slut som artist, oavsett om en är riktigt vältränad eller före detta soffpotatis.

Så svaret på fråga A blir alltså “Nej”.
Man måste inte vara supervältränad för att träna.

Efter HIIT Cardio

Det dåliga samvetet

Eftersom jag också är ganska frekvent i postandet av efter-träning-bilder på Instastories så får jag ibland höra att jag ger folk “dåligt samvete” eftersom de själva ligger hemma i soffan. Hur seriösa de är vet jag inte.

Rent krasst bryr jag mig ganska lite om jag ger folk dåligt samvete. Allt det där ramlar inom betraktarens ögon. Får man dåligt samvete kanske det är väl en signal om något? Är inte det ett lysande tillfälle att omvärdera synen och istället tänka “inspiration”?

Ja, eller avfölja mig då. Valet är fritt.

Det finns cirka hur mycket forskning som helst som talar till fysisk aktivitets fördelar. Oavsett kön, ålder, färg eller form. Jag orkar inte ens länka upp massa rapporter här. Googla “träning och hälsa fakta” om du mot förmodan skulle misstro mitt påstående.

Svaret på fråga B blir således “Det är upp till dig att hantera ditt eget samvete kring träning!”.

Löpning i vinterväder!

Sätt upp ett SMART mål då?

I slutändan gör man den träning man tycker är rolig, alternativ behövlig beroende på ens syfte och mål. Behöver man rehaba ett knä så har man ett program för det (okej, det är kanske inte den roligaste träningsformen, det håller jag med om). Gillar man att åka längdskidor så drar man på sig utrustningen utan att protestera. Behöver man minska i vikt så kanske ett program för det är bättre än ett råstyrkepass, vad vet jag.

Alla måste inte köra spinning till vansinne i två timmar, pumpa allt man orkar på ett högintensivt intervallpass eller dra ut på ett fyratimmars löppass.

En bra väg att gå kan vara att sätta ett mål. “Ett mål” är inte synonymt med att “göra en ultramarathon på två timmar inom ett par månader”. Ett mål kan vara nästan vad som helst. Tänk metoden “SMART”, där har du en bra utgångspunkt.

Specifikt, Mätbart, Accepterat, Realistiskt och Tidssatt. Läs mer om det här. Här är några konkreta exempel och har du fler så lämna en kommentar här nere.

  • 150 pulshöjande minuter i veckan.
  • Minska ett par kilo i vikt.
  • Sova minst åtta timmar per natt.
  • Ta trapporna istället för hissen 9 gånger av 10.
  • Gå/cykla till jobbet fyra dagar i veckan.
  • Göra en halvmarathon på under två timmar.

Har du egna träningstips eller målformuleringar? Skiter du i träning och har avföljt svettiga konton på Instagram? Får du dåligt samvete av se andra träna medan du själv slaggar i soffan? Släng in en kommentar här och berätta!

Jaha. Nähä. Vad säger ni? Ska vi hålla där för idag? Rundar av med lite löpinspiration. Skulle gärna göra om den här Manhattan-löpningen snart igen. Får jag med mig någon?

Löpning i New York

4 KOMMENTARER

  1. men ja för stads-sightseeing-löpning utomlands!
    Ogillar starkt att springa i stan och på asfalt överhuvudtaget hemma men utomlands så ja… why not.
    Har ungefär samma mål, och alltså inte längre “stå på händer” som nyårsmål som är få se nu…. ospecifikt, svårt mäta, förvisso acceptabelt men orealistiskt och “tidssatt” med 1 år tja….. nej.

    kul med ditt mål, anar lite vad det kan vara och är SÅ peppad isåfall!!! 🙂 (och sämst på att svara men det kommer!)

SKICKA KOMMENTAR

Lämna en kommentar!
Skriv ditt namn här