Det måste ha varit 2009 jag senast reste med SJ nattåg 1 klass och hade en egen kupé att härja i. Visst har jag åkt nattåg sedan dess men då har jag varvat liggvagn och enkel sittplats av olika skäl. Den här gången ville jag dock komma till Stockholm mer utvilad så jag bokade en egen kupé.

Så, hur mycket har egentligen hänt på de här tio åren och hur bra är SJ Nattåg första klass när man ändå betalar en bra slant för tjänsten? Let’s find out.

SJ:s nattåg till och från Jämtland

Nattåget från Jämtland börjar i Duved och passerar Åre och Östersund på vägen mot Stockholm. Det är likadant åt andra hållet så klart, där SJ Nattåg åker hela vägen till Duved med stopp i Östersund och Åre. Perfekt för skidåkarna med andra ord.

Den här kvällen avgick tåget från Östersund vid 21:37 och ankom Stockholm C 06:38 följande morgon. Alla tider hölls, möjligtvis att det diffade någon ynka minut åt ena eller andra hållet, men jag kunde inte bry mig mindre.

TIPS | Holiday Club – bo granne med tågstationen i Åre

Östersund Centralstation

SJ Nattåg till andra ställen

I skrivande stund kör SJ sina nattåg på följande rutter:

  • Göteborg/Stockholm–Östersund, Åre, Duved
  • Göteborg/Stockholm–Boden, Luleå, Kiruna, Abisko, Björkliden, Riksgränsen, Narvik
  • Stockholm–Malmö

Nattågets olika klasser

Det går att resa i flera olika klasser på SJ:s nattåg. Den enklaste är 2 klass sittplats. Så här har jag rest många gånger och man är lika mörbultad varje gång efter en sådan resa. Det är liksom kört att försöka få rimlig sömn, oavsett nackkudde eller annat.

Sedan finns det Liggvagn 2 klass, med totalt sex bäddar i en kupé. Komforten är av enklare slag och man får bädda själv men täcke, lakan, kudde och örngott ingår. Jag har testat även den här varianten, även om det var några år sedan. Betydligt bättre än att sitta en hel natt.

Snäpper man upp sig lite väljer man Sovvagn 2 klass. Här är det 1-3 färdigbäddade sängar med bättre komfort än liggvagnen. Toalett och dusch finns i korridoren.

Till sist finns så det mest angenäma, Sovvagn 1 klass. Egen kupé, färdigbäddad säng, dusch och toalett i kupén, lounge (om sådan finns vid avresan) och frukost. Mer om frukosten längre ner i inlägget.

Sovvagn på tågstation

Att sova i egen kupé

På min resa mellan Östersund och Stockholm körde jag alltså 1 klass och egen kupé. Jag tycker det är fantastiskt att kunna stänga till runt mig och allra helst i en liten kupé på ett tåg. Härlig mysfaktor på något sätt, när vi susar fram genom mörkret.

Det som dock inte är särskilt mysigt är… tja, själva kupén. Rent kvalitetsmässigt alltså. Den här kupén var visserligen välstädad och ren men den hade inslag av flagnad färg på flera ställen och en odör från toaletten som gjorde att jag helst gick någon annanstans och pissade. Hela upplevelsen andades liksom förra seklet. Av erfarenhet kan jag dock konstatera att det här ändå är bättre än delade kupéer av olika slag.

På toaletten finns det vatten på tetrapack och man ska undvika att dricka kranvattnet. Där finns också handdukar. Utöver det har man ett dubbelt eluttag och så kan man själv styra temperaturen i kupén. Själv vred jag ner den en aning, då jag är ganska varm.

Efter att vi passerat Bräcke, en knapp timme in i resan, bäddade jag till sängen och kröp ner. Att vaggas till sömns är också något speciellt och jag har sällan problem att somna på ställen som tåg, bussar, flyg och på bilresor. Sedan är det väl ingen kvalitetssömn, så är det. Jag vaknade till några gånger i början av natten men sedan sov jag tills alarmet tjöt vid 6-tiden. Ett gott betyg.

Sovvagn på SJ:s nattåg
Egen kupé på nattåget
Eluttag i kupén på nattåget
Bäddad säng på SJ:s nattåg

Bistro finns (men stänger 23)

Bistron på nattåget har samma utbud som SJ:s dagtåg så här finns mat och dryck av olika slag. Själv köpte jag en cider och nöjde mig så, men såg att det fanns mackor, sallader, läsk och fikabröd. Jag satt heller inte kvar i bistron utan smög iväg till min egen kupé och njöt av ensamheten en stund. Ärligt talat var bistromiljön inte jätteinbjudande.

Serveringen stänger klockan 23 (och öppnar 06:30) så ska man handla något är det lika bra att göra det direkt när en klivit på. Det går att betala med kort eller SJ Prio-poäng.

Bistro på SJ nattåg

Frukost i 1 klass

När man reser SJ:s nattåg i 1 klass ingår frukost. Den är tillgänglig mellan 06:30 till 09:00 men skulle bistron på tåget inte ha öppnat så äter man istället på något av de utvalda hotell (eller caféer) som SJ har avtal med. I Stockholm är det till exempel Scandic Continental mitt emot centralstationen. I Åre är det Åre Bageri.

På den här resan gick jag till just Scandic Continental, ett hotell med alldeles utmärkt frukost. Det var dock väldigt fullt, vilket kanske inte är så konstigt med både hotellgäster och tågresenärer. Jag såg inte heller till någon väskförvaring, vilket kan bli ganska otympligt om du har stort bagage att släpa på.

Notera dock att frukosten alltså är tidsbegränsad även innan 06:30. Anländer du din destination innan dess kan du alltså inte gå och äta frukost på något av hotellen. Märkligt kan jag tycka, räknas tiden innan halv sju som mitt i natten och icke frukosttid?

FRUKOST I 1 KLASS | Här är SJ:s frukostställen

Frukost på Scandic Continental
Frukost på Scandic Continental

Allt som allt – så bra är SJ nattåg 1 klass

På det hela taget tycker jag att nattåg är en bra grej och SJ har en okej produkt. Som kan bli bättre.

Att resa när man sover kan ju göra att man sparar in en hotellnatt. Nej, sovkvaliteten är aldrig den samma så här får man sonika väga in vad tåget kostar. Den här biljetten kostade 1900:- men går att få för 1500:- om man bokar i hyfsad tid innan avresa. Det är ändå ganska bra pris för en “hotellnatt på räls”. Sängen är helt-okej-skön och det var bra temperatur i kupén. Och framförallt ingen människa som störde min sömn.

Nattågen är också fria från wifi, så det är ett bekymmer man slipper längs rälsen.

Däremot skulle ju nattågen behöva en rejäl uppfräschning. Kupén jag landade i var som sagt städad men ganska nedgången. Det flagnade färg på diverse håll och kanter och toaletten luktade inte särskilt mysigt. Inte heller bistron var särskilt inbjudande (no offense personalen, ni var supertrevliga!) och jag gick raka vägen tillbaka till kupén istället för att slå mig ner och ha en skön stund (som jag helst skulle vilja göra).

Miljöaspekten kring tåget behöver vi nog inte gå igenom. Den är redan avhandlad och klar.

Men åka SJ nattåg igen? Ja, det vill jag nog egentligen även om det inte är toppkvalitet på sömnen en sådan natt.

Egen kupé på SJ nattåg

Tågresor på önskelistan

Jag åka fler långa tågresor, jag älskar långa resor rent allmänt både i bil, med flyg och med tåg! Nästa gång vill jag sätta mig på tåget i Stockholm och ta mig hela vägen upp till Abisko eller Björkliden. Eller åka nattåg från Los Angeles till Seattle. Eller dra ett långvägatåg i Thailand. Eller korsa Australien från Perth till Sydney. Eller testa något av Japans allra snabbaste. Men det får bli en annan resa. Och några andra blogginlägg.

Har du rest med SJ nattåg och vad är dina upplevelser?

6 KOMMENTARER

  1. Hej, jag åker nattåget 2-3 ggr om året Boden – Stockholm. Boden – Göteborg. Boden – Malmö. Pensionär, inga tider att passa och minst 10 % rabatt, kan vara 20 % om man kollar upp med medlems kort ( Coop) Har haft tur med föreningar, 3 – 4 stycken på sista 5 åren. Rekommenderas åk tåg på natten.

  2. Hej.

    Kan meddela att frukost även ingår om tåget ankommer innan 06.30, men då krävs det att kvarliggning är möjligt. Exempelvis på nattåg 1 och 2 där ankomst är innan 06.00. I så väl Malmö som i Stockholm har man möjlighet att få ligga kvar till 07.00 och då ingår frukost

    • Tack för förtydligandet! Ja, det är ju viss skillnad på om tåget står kvar eller inte. Vet bekant som hoppat av tåget (som åkte vidare till slutdestination) innan 06:30 och som inte fick någon frukost på sin 1kl-biljett.

  3. Bra beskrivet om tågupplevelsen! Mitt tåghack har blivit att välja sovvagn med 3 bäddar. Komforten är betydligt bättre än liggvagn, 2 andra bättre än 5 andra – och priset känns ok jämfört med att behöva betala för en 1a klass-biljett.

    DESSUTOM finns ju den fantastiska möjligheten att träffa folk, hehe. Den möjligheten vill man ju inte gå miste om när man åker tåg. Roligast var kanske när jag bokat damkupé och en kvinna och en man kommer in i kupén. Han tittar på mig, inser sitt misstag (alltså att han bokat in dem, som inte ens är ett par, i en damkupé) samt att “här gäller det att vara trevlig” – så de hälsar och sen har vi en väldigt trevlig tågresa… 🙂

    • Hehe, just det där med folk gör ju att jag helst åker i helt egen kupé. Vi är alla olika. 🙂

      Men ja, det är dyrt. Fast å andra sidan, vad kostar en hotellnatt extra om du åker ner dagen innan? Det kanske jämnar ut sig tillslut ändå, eller i alla fall inte skiljer mer än ett par hundringar.

SKICKA KOMMENTAR

Lämna en kommentar!
Skriv ditt namn här