Jag hade nästan glömt bort att Norwegian kör avgångar till och från Åre Östersund Airport under vintersäsongen. Det var först när jag skulle boka resan från Östersund till Stockholm för några veckor sedan som flighten dök upp som alternativ. Ett väldigt enkelt val dessutom, då de låg på halva prislappen kontra SAS avgång en timme tidigare.

Mörkret hade lagt sig över Jämtland när jag klev på Norwegians flight DY4062 ute på plattan framåt 17-tiden. Just den här kärran, SE-RRS, är en Boeing 737-800. Den tillverkades 2011 och så sent som november 2019 blev den svenskregistrerad. Tidigare på dagen hade den kört Rom och den avslutade med två flygningar till Umeå efter att jag klivit av på Arlanda.

Så. Dags för en återförening med Norwegian, som jag inte flugit med på drygt två år.

Åre Östersund eller Dubai – same same enligt Norwegian

Flygtiden mellan Åre Östersund och Arlanda ligger på korta 45 minuter så att sätta in en 737-800 här känns helt rimligt. Att Norwegian även kör även de här planen på Arlanda – Dubai är aningens svårare att förstå. Här finns inget underhållningssystem och de här sätena i sju timmar är inget för min bucketlist. Gratis wifi i all ära, det dämpar ändå inte rövsmärtan av hårda stolar.

Norwegian 737-800 SE-RRS
Boarding not completed

Kabinen på en “norsk” 737-800

Boeing 737 är ett av världens vanligaste flygplan och de flesta som läser det här har säkert satt sin fot på någon av modellerna, medvetet eller ej. Sedan skiljer sig ju konfigurationen åt beroende på specifik modell och även flygbolag.

I fallet Norwegian 737-800 har de satt in 186 säten, samtliga i ekonomiklass. Här finns det alltså inget som heter business, premium, plus eller dylikt.

Själv valde jag säte 30A redan när jag bokade men jag har även suttit på 1A vid en annan flight med dem för ett par år sedan. Skillnaden är noll och ingenting, möjligtvis då att första raden har lite mer benutrymme.

Norwegians tunna Recaro-stolar har läderklädsel och i ärlighetens namn är det ingen personlig favorit. Stolarna i sig är ganska hårda och läderklädseln ger ingen direkt sober känsla. Jag kan köpa att de förmodligen är lättstädade men där försvinner nog alla fördelar (för mig som passagerare).

Benutrymmena var det inga problem med, men det är det sällan för mig som inte ens kvalar in på 170 cm. En nätad stolsficka finns på plats och så en liten hållare för magasin ovanför det nedfällbara bordet.

Bonus på den här flighten? Att jag hade ett trippelsäte för mig själv.

3-3-säte på Norwegian 737-800
Ekonomiklass på Norwegian 737-800
Säkerhetsbroschyren på Norwegian

Kaffe? Te? Ja, det går att köpa

Norwegian är ett lågprisbolag. Punkt. Det ska man ha i åtanke när man tycker att SAS är snikna som plockat bort frukost och som numera bara erbjuder gratis kaffe eller te på sina motsvarande flygningar. Hos Norwegian kostar kaffet över 30 spänn och det bjuds i övrigt inte på något alls. Vagnen rullar i alla fall igenom kabinen ifall någon skulle vara sugen på något från menyn.

Fast vem kan klandra dem. Biljetten var såpass mycket billigare mot SAS att jag utan problem kan avstå kaffet. Eller så kan jag köpa mig 19 muggar och ändå ha pengar över.

Jag ska passa på att credda kabinpersonalen också. Det var leenden och ett bra bemötande. Sånt går jag igång på!

Menyn hos Norwegian

Wifi – gratis, slött och nästan irriterande

Ett av Norwegians starkaste kort har länge varit deras wifi ombord. Dessutom är det gratis för alla passagerare. Eller ja. Det är gratis för den långsammaste tjänsten, som i princip begränsar sociala medier och lite tyngre surf.

Ett test hos Bredbandskollen bekräftade det. Vill man gå på lite tyngre grejer är det bara att slanta upp och minns jag rätt börjar det på €5. Inte så värt på en 45-minutersflygning men är man längre i luften så skulle nog till och med jag köpa nästa nivå. Gratistjänsten skapade mest teknikstress. Jag är nästan hellre offline helt och hållet.

Norwegian 737-800 - wifi

Bekvämt men helt utan edge

Jag har flugit Norwegian förut, både Malaga tur och retur och från Manchester, plus trippen till Los Angeles med deras 787 Dreamliner. Överlag ett helt okej flygbolag som tar mig från punkt A till B men på den här flighten från Åre Östersund var det ingen direkt edge.

Deras tidigare så fräscha kabiner känns nu nästan ålderdomliga. Allra helst när SAS:s flotta i allt större utsträckning består av nyare A320neo, med en betydligt mer stilfull inredning. Dessutom slipper man slanta upp 30 spänn för kaffet. Å andra sidan, SAS var 600 spänn dyrare den här kvällen och så mycket är väl ändå inte en gratis kaffe värd tänker jag. Ur det perspektivet var just den här flygningen ett enkelt val.

En heads-up på biljettreglerna bara. Om man köper Norwegians billigaste (LowFare) så ingår inget incheckat bagage, man måste i så fall upp på LowFare+ och då blir biljetten snäppet dyrare. Rent generellt görs ju bagagereglerna om emellanåt så tips är att läsa på innan bokning.

Slutligen. Skulle jag flyga med Norwegian igen? Under rätt förutsättningar, absolut!

Har du flugit med Norwegian? Kortdistans eller långa resor? Berätta gärna i en kommentar!

Kabinen på Norwegian 737-800

5 KOMMENTARER

  1. Jodå visst flyger jag en del Norwegian. Allt från långdistans (USA) till kortdistans (ut i Europa). På kortdistans tycker jag det är helt ok, jämförbart med de andra kortdistans. Man får ju oftast inte så mycket nu förtiden. Trist dock att de har så många plan på marken pga Max-debaclet att de tvingas anlita en hel del underleverantörer. Senast fick vi åka med HiFly och min stol var helt trasig och lutade i sidled. Min kompis fick resa med nåt obskyrt bolag som inte ens hade fungerande toalett på planet.

    Norwegian långdistans är rätt kasst jämfört med Singapore Airlines och dylika. Obekväma stolar, trångt, riktigt äcklig mat, konstig service (konstiga tider för mat, trist personal). Men vad gör man inte när flygtiderna och priset är rätt!

    • Nej exakt. Kortdistans är lite skit det samma sett till vad man får för pengarna. Det är en flight på ett par-tre timmar på sin höjd. Och med Max 8-groundingen blir det ju ibland spännande kan jag tänka, är glad att jag sluppit ersättningskärror som de du beskriver. När jag drog till Dubai för ett par år sedan valde jag bort Norwegian just för att de kör sina 738:or på sträckan. Då betalade jag dubbelt upp (minst) och flög med Emirates 77W:a istället.

  2. Jag flög Norwegian Arlanda – Kraków i höstas. Smidigt och bara bra. Servering och sånt är inte intressant för mig på en sån kort sträcka. Bok och hörlurar räcker 😊 Och endast handbagage hade jag som alltid. Enda nackdelen var att flyget var fullt och det var en torsdag. Så vissa passagerare var en gnutta dragna. Men hörlurar som sagt 😎

  3. Förresten, angående Norwegian så är det ju värt att nämna de allra senaste förändringarna i bagageregler. Nu får man inte längre i LowFare ha med sig en kabinväska som handbagage utan bara en liten väska som går in under sätet framför. (Och inget incheckat bagage heller som du skriver.) Då börjar det bli svårt att resa på LowFare. Ett “Handbagage på hyllan” som de kallar det kostar 50-90 kr. Så det börjar bli en hel del extrakostnader för Norwegian.

SKICKA KOMMENTAR

Lämna en kommentar!
Skriv ditt namn här