I höstas var jag i Bangkok för första gången. Det var verkligen en upplevelse som gav mig mersmak, av flera skäl. Dels för att stan som sådan är en smältdegel av så många smaker, dofter och intryck. Men, också för att det är en utgångspunkt till så mycket annat, oavsett om man ska flyga vidare i världen eller om man ska se mer av Thailand. Det är just det sista som står på min önskelista framöver.

Åter till Bangkok. Stan delas rakt av i form av floden Chao Phraya, ett vattendrag som börjar 30-talet mil norr om stan och som sedan rinner ut i Siam-bukten söderöver. Eller rakt och rakt, floden är inte ett dugg rak utan slingrar sig igenom Bangkok som en orm.

Skymning på Chao Phraya

Att ta sig fram i Bangkok

Det går att ta sig fram i Bangkok på olika sätt. Buss, taxi, tuk-tuk, tunnelbana – och flodbåt. Inte enbart för att ta sig till andra sidan floden utan även för att åka upp- eller nedströms, nå stans förorter och se Bangkok från en lite annorlunda sida. Flodbåtarna var något som jag åkte flera gånger dagligen under min vecka och det kom att bli en upplevelse i sig. Inte bara är de smidiga som transport- och upptäcksmedel, de är som regel också väldigt billiga.

Själv åkte jag så långt upp som till den konstgjorda ön Ko Kret och tillbaka. Många av de mest sevärda templen ligger också längs floden så om man inte vill besöka dem på nära håll så kan man i alla fall få en fin skymt av dem från båtarna. Man kan också åka in i de betydligt mindre kanalerna runtom i stan, för att få se annat än den hårt trafikerade Chao Phraya.

Åka flodbåt i Bangkok

Att välja flodbåt i Bangkok

Olika färger på båtarna berättar vilken typ av båt det är. Chao Phraya Express har fyra linjer som trafikerar Chao Phraya.

Båtar utan flagga är de långsammaste av båtarna då de stannar vid varenda pir. De är också de billigaste, 9 till 13 Baht. Sedan finns orange-flaggade båtar, vilka påminner om de oflaggade men som inte stannar vid alla pirer. 15 Baht kostar en sådan tur. De större expressbåtarna med gul flagga är mer för pendlare och kör måndag till fredag. De hoppar över ytterligare stationer och kostar 20 Baht. Grönflaggade båtar kör också måndag till fredag och stannar bara på 13 av 33 pirer. De kostar mellan 13-32 Baht.

Ska man bara korsa floden finns det båtar även för detta. Ett exempel är turen mellan Wat Pho och Wat Arun vid Tha Tien-piren (som ligger vid Riva Arun med sin härliga takbar).

De blåflaggade båtarna för turister

De blåflaggade båtarna är turistbåtar. De går varje dag mellan Phra Arthit (Khao San Road) och Saphorn (Taksin), räkna med att de kommer en gång i halvtimmen. Priserna ligger på 40 Baht per tur eller runt 100 för en heldag. Här finns det också engelskspråkiga personer som ropar ut stopp och sevärdheter. Om ingen ska av eller på så kör man som regel vidare. Andra typer av turistbåtar kan vara flodkryssningar eller shuttle-båtar som körs av de lyxigare hotellen.

Nästa gång jag är i Bangkok ska jag definitivt åka flodbåt, men också kombinera det med andra färdmedel. Det är billigt och smidigt att ta sig runt i stan, såväl med flodbåt, tunnelbana och taxi.

Resan till Bangkok gjordes tillsammans med Amazing Thainess. Åsikter, synpunkter, reflektioner, texter och bilder är som vanligt mina egna.

Intensiv båttrafik på Skymning på Chao Phraya
Bangkok från en annan synvinkel
Wat Arun från Chao Phraya
Bangkok från en annan synvinkel
Tomi på flodbåt i Bangkok
Bloggkollegor på flodbåten

SKICKA KOMMENTAR

Lämna en kommentar!
Skriv ditt namn här