Så kan tågresan bli bättre – 7 önskemål

Att våra svenska tåg är ett smidigt färdsätt är ju ingen direkt nyhet. Allra helst gillar jag fjärrtågen och det har jag gjort länge. Jag välkomnar så klart den stora skaran som plötsligt älskar tågresor över allt annat och för mig spelar det mindre roll om det är av rent populistiska skäl eller något annat.

Med ökat intresse följer så klart nya krav från oss resenärer. På mina senaste resor har jag gjort ett antal noteringar både kring vad som finns, vad som är bra men också detaljer jag saknar. Så, hur kan tågresorna bli bättre enligt mig? Här är en liten önskelista!

Det som redan är bra!

Jag kan börja med att berätta om sånt som redan idag är bra. Som till exempel Sveriges bästa tågprodukt som i mitt tycke är tyst avdelning i 1 klass på SJ 3000. Stora, breda och sköna säten samt lugnt och stilla tack vare dess placering i ena änden av tågsättet.

Jag gillar också både SJ:s webbplats och app då de är lättöverskådliga och tydliga, bokningarna är enkla att genomföra och det är bra trafikinformation. SJ är dessutom kungar på Twitter, men det är ju inte heller någon direkt nyhet. MTRX (f.d. MTR Express) har också en helt okej webbplats, men jag tyvärr fortfarande aldrig åkt med dem. Det kommer, det kommer.

1 Klass, vagn 1, plats 12 SJ 3000.
SJ 3000, 1 klass och tyst avdelning – Sveriges bästa tågprodukt!

Nog om det. Här är mina önskemål kring hur tågresorna kan bli bättre framöver. Fyll gärna på med egna förslag i kommentarsfältet längst ner!

Incheckade väskor (på vissa avgångar)

Snälltåget är idag den enda tågoperatör som erbjuder incheckat bagage, på sina nattåg till Jämtland och de har en resegodsvagn för ändamålet. I övrigt är det skralt med den här servicen. Visst, det är sällan jag reser med skrymmande väskor men på senaste trippen, med SJ:s nattåg upp till Kiruna, saknade jag (och uppenbarligen fler med mig) verkligen möjligheten. Jag hade en 30-liters ryggsäck, kameraväska, pjäxväska och skidfodral.

Av säkerhetsskäl vill jag ha koll på mitt bagage och vägrar att ställa det i öppna fack i vagnen. Det betyder att jag måste kånka in allt i kupén om jag har sovvagn. Liggvagnen, den med sex bäddar, är i det avseendet helt körd.

Jag förstår att det finns praktiska och tekniska problem som ställer till det. Snälltåget har inte bagageincheckning överallt och blir det bussanslutning så kan det ju också ställa till det så klart. Jag köper det. Men att kunna checka in en resväska på nattåget mellan Stockholm och Narvik eller Östersund och Arlanda hade onekligen varit väldigt smidigt.

BLOGG | SJ Nattåg 1 klass – egen kupé till Stockholm

Incheckat bagage
Incheckat bagage på nattåget mellan Sydney och Melbourne.

Vagnguider på sajterna

Hur svårt är det egentligen att lägga ut vagnskisser på sina webbplatser? Tydligen jättesvårt. SJ hade det tidigare men inte längre, förutom när man ska välja sittplats i själva bokningen. Den lösningen kör även andra operatörer som MTRX. I övrigt verkar de konsekvent vägra att tillhandahålla sånt här. Jag undrar stilla – varför?

Lyckligtvis finns det ju kreativa människor där ute, till exempel de som driver Jarnvag.net, som har listat ett stort antal vagnar som både är i trafik och inte. Ja, det där är kanske en bättre lösning rentav, då allt är samlat på samma plats.

LÄS MER | Vagnguider på Jarnvag.net

SJ 3000

Wifi enbart i 1 klass

Låt 2 klass köpa sin wifi-uppkoppling! En aning kontroversiellt kanske men förutom att en begränsning skulle skapa ett mervärde för en 1 klass-biljett så innebär det förmodligen lägre belastning på tågets totala uppkoppling. Med det följer ju då en bättre upplevelse för de som nyttjar uppkopplingen.

En variant är att 1 klass och Prio Svart/årskort alltid har fri anslutning. 2 klass får en uppkoppling med restriktioner, till exempel i mängden datatrafik, hastighet eller tid och självklart med möjlighet att köpa sig en bättre tjänst direkt i SJ:s appen eller ombordportal.

Arbetsro

Mer synlig personal

På de regionala tågen som jag åkt med det senaste är personalen hyfsat synlig, men sedan SJ upphörde med biljettkontroller så ser man dem knappt överhuvudtaget. Jag tycker att det är lite synd, allra helst om man köpt en biljett i förstaklass. Det är inte särskilt energikrävande att bara gå runt och se till att folk har en bra resa på olika sätt, allra helst då 1 klass inte är mer än en vagn, max två. Personligt bemötande ska inte underskattas!

Flytta tyst avdelning på X 2000

På SJ 3000-tågen är tyst avdelning i 1 klass belägen i ena änden av tågsättet (först eller sist, beroende på om tåget ska norrut eller söderut). Tack vare den lösningen är det minimalt med spring i den kupén som då också gör själ för sitt namn – tyst avdelning.

På X 2000 däremot är den tysta avdelningen i 1 klass belägen mitt i vagnen. Det betyder att alla som ska från “vanliga” 1 klass till bistron måste gå igenom tysta avdelningen, vilket innebär ett onödigt spring. Där försvinner lite av grejen med att boka tyst kupé. Förslaget är därför att göra om X 2000-sittningen så den blir som SJ 3000. Fast utifrån de senaste nyheterna kring SJ:s nya X 2000 så verkar inte det önskemålet infrias. Tvärtom.

LÄS MER | SJ fimpar tyst avdelning i 1 klass

1 klass på SJ X 2000
Ser ni den öppna dörren där borta? Bakom den är “tyst” avdelning på X 2000.

Bistron i mitten av tågsättet

På senaste nattågresan reste jag i sovvagn, vagn nummer två i ordningen. Bistron? Tja, den var så klart i andra änden av tåget. Nattågen är dessutom ganska långa så det blev en ordentlig promenad genom samtliga vagnar för en ynka liten mugg kaffe.

Promenaden kan jag väl ta, jag är frisk och har fungerande ben. Men att alla passagerare som ska till bistron måste passera alla andra passagerare (typ) känns bara störigt och en onödig risk som vi sett i och med pandemin.

Det kanske finns tekniska eller praktiska skäl till varför den är belägen först/sist (ni som vet, berätta gärna i kommentarsfältet) men för mig kändes det mest stökigt. Eller så placerar man ut kaffemaskiner med kort/Swish/mobilbetalning i andra delar av tåget, det är också en lösning.

Fikahörna för 1 klass på X2000

Flyrail – samarbete mellan tåg och flyg

Det här har jag efterfrågat förut. Tänk vad fint det vore att kunna boka en kombinerad tåg- och flygbiljett om man till exempel ska flyga långt. Boka tåget från Östersund, en resa som sedan synkar hyfsat med min avgång till Långtbortistan från Arlanda.

En annan fördel är så klart att förseningar och ombokningar kan synkas, oavsett vilket färdsätt det är som påverkar och påverkas. Idag står man handfallen om tåget blir såpass försenat att man missar flyget, eller tvärtom, vilket gör att i alla fall jag väljer samma färdsätt på hela resan (läs: flyg). Vilken resebyrå eller flyg/tågoperatör vågar bli först?

BLOGG | När får vi se FlyRail i Sverige?

Vilka är dina tågönskningar?

Vad har ni för önskemål med tågresor och dess tjänster framöver? Är det något som ni saknar idag, som har funnits eller som har tagits bort? Hur vill ni lyfta rälsbundet resande? Berätta gärna i kommentarsfältet!

Daniel Rydénhttps://www.dryden.se
Storstad eller vildmark. Sverige eller utomlands. Varmt eller kallt. Blött eller torrt. Det spelar ingen som helst roll, för mig är det kontrasterna som gör livet. Med den här bloggen vill jag inspirera till just sådana upplevelser och jag hoppas att ni hittar det ni letar efter.

Mer på samma ämne

2 KOMMENTARER

  1. 2 önskemål har jag. Bättre wi-fi. Så att man kan lita på det. Jobba, köra skypemöten mm. Och så att färdriktiningen man bokat stämmer när tåget rullar in på perrongen. 🙂

    • Ja just det, färdriktningen vet jag att många har problem med. Tänkte inte på det var just den anledningen, hehe! Bättre wifi, absolut. Det roliga är ju att jag ibland har bättre fart i luften mellan Östersund och Arlanda än längs rälsen. Men just därför tycker jag att man ska göra wifi till en premiumtjänst på tåget. I slutändan delar ju alla på samma mobilnät. Inte optimalt.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.