Att våra svenska tåg är ett smidigt färdsätt är ju ingen direkt nyhet, allra helst fjärrtågen. Det har jag tyckt länge och jag välkomnar så klart skaran som plötsligt älskar tågresor över allt annat, av förmodligen ganska olika skäl…

Fler upptäcker tågresandet och det har ökat markant de senaste åren. Med det följer så klart nya krav från oss resenärer. På mina senaste resor har jag gjort ett antal noteringar både kring vad som finns, vad som är bra men också detaljer jag saknar. Så, hur kan tågresorna bli bättre enligt mig? Här är en liten önskelista!

Det som redan är bra!

Men okej, jag kan berätta lite om sånt som jag redan idag tycker är bra. Som till exempel Sveriges, i mitt tycke, bästa tågprodukt. Säg hej till tyst avdelning i 1 klass på SJ3000. Stora breda och sköna säten samt lugnt och stilla tack vare placeringen i ena änden av tågsättet.

Jag gillar också både SJ:s webbplats och app då de är lättöverskådliga och tydliga, bokningarna är enkla att genomföra och det är bra trafikinformation. SJ är dessutom kungar på Twitter, men det är ju inte heller någon direkt nyhet. MTRX (f.d. MTR Express) har också en helt okej webbplats, men jag tyvärr fortfarande aldrig åkt med dem. Det kommer (senare i mars faktiskt).

Nog om det. Här är mina önskemål kring hur tågresorna kan bli bättre framöver. Fyll gärna på med egna förslag i kommentarsfältet längst ner!

Incheckade väskor (på vissa avgångar)

Snälltåget är idag den enda operatör som erbjuder incheckat bagage. Det gör de på sina nattåg till Jämtland och då har de en resegodsvagn åt större väskor. I övrigt är det skralt med den här servicen. Visst, det är sällan jag reser med skrymmande väskor men på senaste trippen, med SJ:s nattåg upp till Kiruna, saknade jag (och uppenbarligen fler med mig) verkligen möjligheten. Jag hade en 30-liters ryggsäck, kamerarygga, pjäxväska och skidfodral.

Av säkerhetsskäl vill jag ha koll på mitt bagage och vägrar att ställa det i öppna fack i vagnen. Det betyder att jag måste kånka in allt i den oftast ganska lilla kupén om jag har sovvagn. Liggvagnen, den med sex bäddar, är i det avseendet helt körd.

Jag förstår att det finns praktiska och tekniska problem som ställer till det. Snälltåget har inte incheckning överallt, vilket är begripligt, och blir det bussanslutning så kan det ju också ställa till det så klart. Jag köper det. Men att kunna checka in en resväska på nattåget mellan Stockholm och Narvik eller Östersund och Arlanda hade onekligen varit väldigt smidigt.

BLOGG | SJ Nattåg 1 klass – egen kupé till Stockholm

Vagnguider på sajterna

Hur svårt är det egentligen att lägga ut vagnskisser på sina webbplatser? Tydligen jättesvårt. SJ hade det tidigare men inte längre, förutom när man ska välja sittplats i själva bokningen. Den lösningen kör även andra operatörer som MTRX. I övrigt verkar de konsekvent vägra att tillhandahålla sånt här. Jag undrar stilla – varför?

Lyckligtvis finns det ju kreativa människor där ute, till exempel de som driver Jarnvag.net, som har listat ett stort antal vagnar som både är i trafik och inte. Ja, det där är kanske en bättre lösning rentav, då allt är samlat på samma plats.

LÄS MER | Vagnguider på Jarnvag.net

SJ 3000

Wifi enbart i 1 klass

En aning kontroversiellt kanske, eftersom flera idag har gratis uppkoppling åt alla. Men, förutom att en begränsning skulle skapa ett mervärde i en 1 klass-biljett så innebär det högst troligt betydligt lägre belastning på tågets totala uppkoppling. Med det följer en bättre upplevelse för de som nyttjar uppkopplingen (även om jag inte vet hur lösningen ser ut rent tekniskt).

En lösning hos SJ skulle till exempel kunna vara att 1 klass och Prio Svart/årskort alltid har fri anslutning. 2 klass får en uppkoppling med restriktioner, till exempel i mängden datatrafik, hastighet eller tid och självklart med möjlighet att köpa sig en bättre tjänst.

Arbetsro

Mer synlig personal

På de regionala tågen som jag åkt med det senaste är personalen hyfsat synlig, men sedan SJ upphörde med biljettkontroller så ser man dem knappt överhuvudtaget. Jag tycker att det är lite synd, allra helst om man köpt en biljett i förstaklass. Det är inte särskilt energikrävande att bara gå runt och se till att folk har en bra resa på olika sätt, allra helst då 1 klass inte är mer än en vagn, max två. Personligt bemötande ska inte underskattas!

Flytta tyst avdelning på X2000

På SJ3000-tågen är tyst avdelning i 1 klass belägen i ena änden av tågsättet (först eller sist, beroende på om tåget ska norrut eller söderut). Tack vare den lösningen är det minimalt med spring i den kupén som då också gör själ för sitt namn – tyst avdelning.

På X2000 däremot är den tysta avdelningen i 1 klass belägen mitt i vagnen. Det betyder att alla som ska från “vanliga” 1 klass till bistron måste gå igenom tysta avdelningen, vilket innebär ett onödigt spring. Där försvinner lite av grejen med att boka tyst kupé.

Förslaget är därför att göra om X2000-sittningen så den blir som SJ3000. Och vem vet, det kanske kommer när den nyrenoverade X2000-tågen börjar rulla senare i år.

Bistron i mitten av tågsättet

På senaste nattågresan reste jag i sovvagn, vagn nummer två i ordningen. Bistron? Tja, den var så klart i andra änden av tåget. Nattågen är dessutom ganska långa så det blev en ordentlig promenad genom samtliga vagnar för en ynka liten mugg kaffe.

Promenaden kan jag väl ta, jag är frisk och har fungerande ben. Men att alla passagerare som ska till bistron måste passera alla andra passagerare (typ) känns bara störigt, störigt i avseendet att det blir en jäkla massa spring förbi de stackare som sitter närmast bistron.

Det kanske finns tekniska eller praktiska skäl till varför den är belägen först/sist (ni som vet, berätta gärna i kommentarsfältet) men för mig kändes det mest stökigt. Eller så placerar man ut kaffemaskiner med kortbetalning i andra delar av tåget, det är också en lösning.

Fikahörna för 1 klass på X2000

Flyrail – samarbete mellan tåg och flyg

Det här har jag efterfrågat förut. Tänk vad fint det vore att kunna boka en kombinerad tåg- och flygbiljett om man till exempel ska flyga långt. Boka tåget från Östersund, en resa som sedan synkar hyfsat med min avgång till Långtbortistan från Arlanda.

En annan fördel är så klart att förseningar och ombokningar kan synkas, oavsett vilket färdsätt det är som påverkar och påverkas. Idag står man handfallen om tåget blir såpass försenat att man missar flyget, eller tvärtom.

Vilken resebyrå eller flyg/tågoperatör vågar bli först?

BLOGG | När får vi se FlyRail i Sverige?

Vilka är dina tågönskningar?

Vad har ni för önskemål med tågresor och dess tjänster framöver? Är det något som ni saknar idag, som har funnits eller som har tagits bort? Hur vill ni lyfta rälsbundet resande? Berätta gärna i kommentarsfältet!

2 KOMMENTARER

  1. 2 önskemål har jag. Bättre wi-fi. Så att man kan lita på det. Jobba, köra skypemöten mm. Och så att färdriktiningen man bokat stämmer när tåget rullar in på perrongen. 🙂

    • Ja just det, färdriktningen vet jag att många har problem med. Tänkte inte på det var just den anledningen, hehe! Bättre wifi, absolut. Det roliga är ju att jag ibland har bättre fart i luften mellan Östersund och Arlanda än längs rälsen. Men just därför tycker jag att man ska göra wifi till en premiumtjänst på tåget. I slutändan delar ju alla på samma mobilnät. Inte optimalt.

SKICKA KOMMENTAR

Lämna en kommentar!
Skriv ditt namn här