Jag såg en kul tweet i mitt Twitterflöde häromdagen. Det var rese-Youtubern Dennis Bunnik från Australien som postade sina “livs flygningar”, i olika ändar på skalan. Första flygningen, senaste, kortaste och längsta följt av favoritflygplats och… tja, den flygplats som han gillar minst.

“Kul och nördigt!” tänkte jag och hakade på. Twitter blir ju ganska kortfattat så jag kör en bloggversion istället och slänger in två punkter till. Vill fler haka på den här listan så gör gärna det, lämna en kommentar längst ner sen och länka till ert inlägg!

Dennis Bunniks utmaning på Twitter

Första flygningen

THN-ARN, LF?? 1987. Året var 1987 och familjen satte sig på Linjeflygs kärra och flög från Trollhättan till Stockholm Arlanda. Jag minns bara fragment av den trippen (jag var ju sju) men Arlanda kan jag säga utifrån två fakta. Min bror (då 10) råkade kliva av på Terminal 5, till föräldrarnas skräckslagna blickar. Linjeflyg slutade också att köra Bromma några år tidigare.

Flygplansmodell? Antingen SAAB 340 eller också ett Fokker F28. Det svider lite att inte ha koll.

Senaste flygningen

ARN-OSD, SK74 2020. En ganska kuslig kvällsflight på rad 1 i slutet av februari, strax innan hela flygindustrin kittade ihop. Tyvärr finns det risk att det även framåt oktober är senaste flygningen. Hoppas så klart inte.

Kortaste flygningen

ARN-VBY, SK85 2016. En 222 kilometer kort flygning i en av SAS ATR72:or, från Arlanda till Visby. Vi hade en underbart höstig helg på Gotland!

Längsta flygningen

AMS-MRU, KL501 2018. Den 9577 kilometer långa flygningen Amsterdam till Mauritius är min hittills längsta. Den tog runt 11 timmar jag trivdes oväntat bra från start till mål (åt båda håll). Det var också första gången jag flög långt med KLM och det blev i en av deras senastse Boeing 787-9:or.

YOUTUBE | Vlogg från hemresan, MRU-AMS

KLM 787 Dreamliner - PH-BHI

Äldsta flygplanet

THN-BMA, TF815 2018. Jag räknar bort det Cessna 172F Skyhawk jag gjorde en privatflygning i 2016, trots att kärran är från 1965. I kommersiella sammanhang är det SE-LIR som har rekordet. Fokker 50-maskinen tillverkades i mars 1989 och tog mig tryggt och högljutt från Trollhättan till Bromma.

Nyaste flygplanet

ARN-MAN, SK2549 2016. Ett två veckor ungt Airbus A320neo från SAS tog mig till från Arlanda till Manchester för fotbollsmatch och nyårsfirande. Det här var dessutom min första neo-upplevelse. En härlig känsla att kliva på ett flygplan som doftar nytt!

SAS nya kabininredning

“Ta gärna slut!”-flygresorna

ADD-ARN, ET714 2015. Jag har två riktigt jobbiga flygresor i rese-CV:t, båda gångerna på grund av trasig mage. Första gången var med en begynnande turistmage hem från Zanzibar 2015. På nattflygningen ADD-ARN gjorde jag ett toabesök som än idag står sig som mitt längsta någonsin på en flygresa.

ARN-BKK, TG961 2019. Den absolut värsta flygningen var ARN-BKK i höstas, där jag ett knappt dygn innan avresa åkte på en vedervärdig matförgiftning hemma i Östersund. Den gör jag helst inte om.

“Ta aldrig slut!”-flygresorna

SIN-DOH-ARN, QR947/QR171 2019. Jag vet inte om jag måste säga så mycket mer än Qatar Airways Qsuite. Hemresa från Singapore till Arlanda via Doha. Två flygresor och totalt 14 timmars världsklass. Jag hade kunnat flyga det dubbla utan att klaga.

BLOGG | Lyxen i Qsuite på 40000 fot

Härliga utrymmen

Mest lockande flygresa

EWR-SIN, SQ21. Självklart står världens just nu längsta flygresa på att-göra-listan. Den drygt 18 timmar långa resan från New York till Singapore flygs med en specialanpassad A350-900ULR.

Sedan finns det ju en rad andra alternativ. AKL-DOH tar nästan lika lång tid. Flygresorna till Lukla Airport anses vara världens mest riskabla och så går det ju numera flyg till den avlägsna ön Saint Helena, i södra Atlanten. Jag står inte direkt utan idéer på roliga resor.

Favoritflygplats

CPH, Köpenhamn. Egentligen vill jag skriva Singapore Changi. Och ja. Det är en utomordentligt härlig flygplats, som jag besökt alldeles för få gånger. Men favoriten är ändå Kastrup utanför Köpenhamn. Den har en härlig atmosfär som gör gärna inhalerar i väntan på nästa flight. Den andas något internationellt, för att vara skandinavisk och den står sig bra år efter år. Jag gillar. Mycket!

Not-so-much-favoritflygplats

TXL, Berlin. Jag höll länge Linate som en hemsk flygplats men Tegel är i en klass för sig. Den har allt det som en flygplats ska ha för att kunna klassas som fruktansvärd. Det vill säga – den har ingenting av värde. Förutom flygplan som tar en därifrån. Det är jag tacksam för.

Berlin Tegel TXL

Hur ser er lista ut?

Haka gärna på temat och droppa antingen länk eller lista i en kommentar här nere!

SKICKA KOMMENTAR

Lämna en kommentar!
Skriv ditt namn här