I maj 2020 blev Changi Airport i Singapore utsedd till världens bästa flygplats. Igen. För åttonde året i rad tog de hem titeln i World Airport Survey, där flygresenärer från hela världen fått säga sitt. För min del dröjde det ända till 2019 innan jag tillslut tog mig dit, men det året blev det å andra sidan två besök.

Frågan är ju nu då om Changi faktiskt gör skäl för sina årliga titlar som världens bästa flygplats? Faktum är att jag kan svara på den frågan direkt: inte fan vet jag, men bra är den!

Ja, nej, två besök på Changi räcker så klart inte göra en rättvis bedömning. Jag har ju heller inte varit på precis alla flygplatser på den topp-100-lista som Skytrax listar (men väl 12 av de 20 första), så om den är bäst eller inte får jag låta andra bedöma. Men. Av alla de flygplatser jag faktiskt varit på så har den definitivt seglat upp som en personlig favorit. Där ligger den tillsammans med Kastrup Köpenhamn (19:e hos Skytrax), Doha Hamad (3:a) och även München (5:a) när jag är på rätt humör. Arlanda då? 79:a hos Skytrax, något högre hos mig.

Nåväl. Singapore Changi var det. I det här inlägget tänker jag visa det som jag har upplevt och även saker som jag missat, men som jag får återkomma till vid nästa besök. För ja, om jag får bestämma så blir det fler besök.

Väggdekoration på Changi Airport

Fyra terminaler…

Changi började byggas i slutet på 70-talet och ersatte Paya Lebar Airport (numera Airbase), som blivit för liten. I december 1981 öppnades Changi officiellt och idag består den av fyra terminaler. T4 är den nyaste, vilken öppnade 2017 med en kapacitet på 16 miljoner passagerare per år. Totalt passerar över 65 miljoner människor Changi under ett normalt år och varje vecka lyfter och landar 7400 plan från flygplatsen.

I maj 2020 stängdes hela Terminal 2 ner för de kommande 18 månaderna. Dels på grund av COVID-19-krisen men också för att just tack vare krisen kunna påskynda en redan pågående ombyggnation. Förhoppningen är att jobbet färdigställs 2023, vilket är ett år tidigare än planerat.

Kart över Changi Airport

…och så Jewel Changi Airport

Våren 2019 öppnades det senaste spektakulära tillskottet – Jewel Changi Airport. Man når Jewel via direktaccess från avgångshallen i Terminal 1 och med broar från Terminal 2 och 3. Dels kommer Jewel att underlätta en expansion av Terminal 1 men det man som besökare märker av mest är så klart… tja, allt annat. Köpcentrat, hundratalet restauranger, attraktioner, trädgårdar samt – så klart – det fenomenala inomhusvattenfallet. Allt huserar under en häpnadsväckande gigantisk glas- och stålkonstruktion. Det är som att man inte är på en flygplats, vilket för egen del så klart är på gott och ont. Jag gillar ju flygplatser!

Äta kan man göra tills man storknar, shoppa lika så. En hel del av upplevelserna är gratis men vissa kostar, som Canopy Bridge, SkyNets och Hedge Maze. Det 40 meter höga vattenfallet Rain Vortex är gratis och på kvällarna är det en ljus- och ljudshow. Rekommenderas!

Eftersom Jewel ligger i den publika delen av Changi (“landside”) är det här en allmän turistattraktion. Changi ju redan har miljontals passagerare och nu ska även “vanliga” besökare lockas hit. I teorin innebär det onödig trängsel, både på Changi självt men också på tunnelbanan till och från stan. Fördelen är ju att man faktiskt kan åka hit och bara uppleva området utan att behöva ha ett giltigt boardingkort.

Jewel vid avresa eller transit

Har man Changi som avreseflygplats gör man rätt i att åka ut några timmar tidigare än normalt för att hinna uppleva Jewel. Som transit-passagerare är det annorlunda och flygplatsen rekommenderar att man har minst fem timmar mellan sina flighter, eftersom man måste gå igenom immigration och lämna transitområdet. Se till att ha koll på resedokumenten i det här fallet.

The Jewel på Changi Airport i Singapore
Vattenfallet i Jewel det som gör Changi till världens bästa flygplats?
Jewel Changi Airport, Singapore

Ta sig till och från Changi

Det enklaste, billigaste och bästa sättet att åka till och från Changi är med MRT:n, tunnelbanan i Singapore. Man når flygplatsen både med den blåa Downtown Line och den gröna East-West Line. Dessutom är MRT:n både enkel att förstå sig på plus att stationerna är rena, fräscha och säkra. Notera dock att tågen bara rullar från halv sex på morgonen till midnatt.

Landar man utanför de här tiderna fungerar taxi bra och särskilt dyrt behöver det inte heller bli. En 17 kilometer lång taxiresa från flygplatsen till hotellet kostade mig 170 spänn.

Det går även bussar, men de kan jag inte uttala mig om då jag inte testat dem. Även flygplatstransfer finns och är man fyra pers behöver det inte bli jättedyrt. Läs mer på Leaving the airport.

Flygplatståget till Changi

Incheckning och bag-drop

Jag brukar checka in digitalt inför mina flygresor. Väl på flygplatsen handlar det därför mest om att lämna ifrån sig bagage och även få ett boardingkort. Avgångshallen (vilket i mitt senaste fall blev Terminal 3) är gigantisk men tack vare bra skyltning är det enkelt att hitta och göra rätt. Senast använde jag mig av en självservicemaskin för bag-drop. Enkel att använda och framförallt inga köer. Snabbt, smidigt och stressfritt.

Trots de stora ytorna märkte jag inte av någon nämnvärt högre ljudvolym. Det var å andra sidan inte fullsmetat med folk i avgångshallen. Sedan är allt välstädat och det är till och med en fröjd att gå på toaletterna och fräscha till sig.

Om det är första gången man reser från Changi så ska Jewel så klart besökas. Som sagt, det ligger i den publika delen av flygplatsen. När incheckningen är klar och bagaget är lämnat, följ därför skyltarna mot Jewel.

Avgångshallen
Avgångshallen
Bagdrop på Changi
En av toaletterna på Changi

Airside på Changi

Changi har allt det som hör en bra flygplats till. Shoppingstråk av alla sorter, med butiker både för oss normalinkomsttagare och för de med lite större plånböcker. Ytorna är luftiga och välstädade och har en riktigt bra ljudnivå.

Här finns också lounger för (nästan) alla smaker och biljetter. En av gångerna hängde jag själv i SATS Premier Lounge i T1 men här har också Qantas, Thai, Qatar, British Airways och givetvis också Singapore Airlines egna lounger. Även om du inte flyger med något av de specifika bolagen, eller ens i rätt klass, så kan du komma in ändå. Har man rätt status inom en flygallians, exempelvis Star Alliance Gold eller högre, så är man en bra bit på väg. Andra alternativ kan vara ett American Express-kort eller Priority Pass.

Utöver allt det här så finns det en mängd trädgårdar att besöka i väntan på nästa flight. Vissa av dem går man nästan förbi utan att märka, medan man aktivt måste leta upp andra. Kaktusträdgården till exempel, som ligger ganska offside i T1:ans nordvästra ände. På den här utomhusterrassen finns över hundra arter av kaktusar och torra växter från Asien, Afrika och Amerika. Andra trädgårdar värda sina besök är The Orchid Garden (T2), Butterfly garden (T3), Discovery Garden (T1) och Tropical Rainforest Vivarium (T1) med flera.

För den filmintresserade finns det också gratisbiografer både i T2 (level 3) och norra änden av T3 (level 3). I Aerotel Airport Transit Hotel, T1, finns det också en utomhuspool som man kan köpa sig inträde till. Bor man på hotellet så ingår den så klart i vistelsen.

Cactus Garden, Transit Terminal 1
Social Tree & Pizza Garden, Terminal 1
Promenadstråk med affärer i Terminal 1 på Changi.
Gate D34 på Changi Airport.

Varför gillar jag Changi?

Om Changi är världens bästa flygplats kan jag inte svara på, främst för att jag inte varit på alla. Däremot har den, trots mina än så länge få besök, seglat upp som en personlig favorit.

Landside är så klart Jewel själva guldkornet, ett lika märkligt som häftigt ställe. Fast nej, så mycket flygplats andas det ju inte. Och visst, det finns massa attraktioner men i långa loppet blir det ju som vilket köpcenter som helst, på gott och ont.

Sedan är ju Changi en gigantisk hubb. En smältdegel av så många olika människor. Till så många olika destinationer. På dygnets alla timmar. Att bara stå och titta på avgångstavlorna blir ju lite av ett tidsfördriv i sig. Framförallt för oss som älskar flygplatshäng och gärna nördar på området.

Changi är också pyntad med massor av trädgårdar och planteringar i både små och stora format, både landside och airside. En skön atmosfär, kort och gott, som inbjuder till att bara planlöst vandra omkring i väntan på nästa flight.

Jag gillar också Changi för att den trots sin storlek är så besöksvänlig. Det är välskyltat, det är rent och det finns massor av saker att sysselsätta sig med mellan flighterna. Ljudnivån är på det stora hela acceptabel och det går att smita undan till tystare delar, även om man inte har access till någon lounge. Och har man loungetillgång så finns det som sagt flera att välja på.

Är Changi världens bästa flygplats?

Lounge eller inte. På Changi kan jag utan problem “stå ut” med ett stop-over på fyra-fem-sju timmar och ändå känna hur tiden bara susar förbi. Men är det världens bästa flygplats? Ingen aning, men den är som sagt jäkligt bra. Har jag några läsare som också håller Changi högt eller har ni någon annan favoritflygplats? Berätta gärna i kommentarsfältet!

Dryden på Changi Airport
SG Singapore

4 KOMMENTARER

  1. Visste inget om det du skriver om när vi för 2 år sedan tillbringade en 5 timmars mellanlandning där. Hade vi vetat mer hade vi kanske upplevt lite mer. Men trevliga minnen av gratis massagestolar som stöd uppsatta lite överallt. Vi konstaterade även att om det inte varit mitt i natten så hade vi kunnat åka på gratis sightseeing i Singapore som de erbjöd om man hade mellanlandning som var längre än en viss tid.

    • Jewel fanns ju inte för två år sedan så den hade ju blivit svår att upptäcka ändå, men mycket annat lär ju ha funnits. Men som jag skrev, en del av dem går man förbi utan att notera dem. En snabbvisit in till stan är ju också en bra idé!

SKICKA KOMMENTAR

Lämna en kommentar!
Skriv ditt namn här