Häromveckan fick jag chansen att testa SUP för första gången, på Lögdeälven utanför Nordmaling. Vattendraget ringlar sig ut mot havet och vi siktade på att glida framgenom byarna Mo och Lögdeå. Just den här delen är ett perfekt ställe att testa SUP på. Nästan helt fritt från vågor och oftast inte djupare än till knäna. Däremot är det rejält strömt.

SUP står för Stand Up Paddleboarding. Det handlar helt enkelt om att ståendes paddla sig fram på en surfbärda-ish. Som ren träning är det här en fenomenal aktivitet. Det vingliga underlaget gör att hela kroppen måste vara med men framförallt aktiverar den core, och det är väl det jag behöver träna mest faktiskt. Egentligen borde jag springa och köpa en bräda direkt och kasta mig ut i Storsjön och köra varje dag.

SUP i Lögdeå, Nordmaling

Vi var ett stort gäng som skulle ut så vi tog med både gummibåtar och två surfbrädor. Jag fick vara först ut på en av brädorna och blev nästan lite förvånad. Dels över hur roligt det är men också att det var så enkelt och rofyllt att sakta paddla sig fram över älven.

Och Lögdeälven förresten. Den ringlar sig som sagt fram och jag fick en riktig känsla av att befinna mig i Brødrene Dal og professor Drøvels hemmelighet, om ni kommer ihåg den norska TV-serien.

Hur svårt är SUP?

Allt är ju relativt. Det hänger ju på flera olika faktorer som balans och var du testar. Min premiär gick mycket bättre än jag trodde men då är jag både tränad och har helt okej balans, plus att vi körde i en lugn och stilla älv. Sånt underlättar och jag ramlade inte i älven en enda gång. Jag gissar att det varit annorlunda om jag testat på öppet vatten med andra vindar och större vågor. Så, det här var “level 1” kan vi väl säga. Nästa gång ska jag se till att det blir mer utmaning.

Tipset jag fick var att börja på knästående. För att resa mig upp satte jag mig på alla fyra med paddeln tvärs över brädan, för att på så sätt fördela vikten. Sedan reste jag mig upp och en sekund senare var jag i stående position. Inga som helst problem när vattnet var lugnt och brädan förlåtande.

Så, hur svårt är SUP? På Lögdeälven var det inga som helst problem. Hur det är på andra ställen? Tja, det får väl nästa test visa helt enkelt. För jag utgår från att det är inte var sista gången.

Börja knästående när du ska testa SUP
Lätt att tappa balansen
Testa SUP - stilla vatten på Lögdeälven

Olika former av SUP

Det här var ju ett första test och en enkel form av stående paddling, även kallad plattvattenpaddling. De körs vanligtvis med en lång och platt bräda med spetsig för, vilket ger bra riktningsstabilitet. Touring-SUP handlar om en längre tur och kan köras med liknande brädor. Ska man ha högre fart rekommenderas dock en lite smalare variant av bräda och de här varianterna är också bättre lämpade för öppet hav. Ibland kan de också ha plats för last i fören.

Det som verkar växa mest just nu här SUP-yoga, vilket ska vara effektivt för den som vill träna kroppskontroll, balans ock koncentration. Ofta är de lite kortare och bredare, vilket gör dem mer stabila. Ett ytterligare steg är SUP-Fitness, som är mer av en träningsform än yogan.

Brädor för surf-SUP är ofta lite kortare och med en rund för. De har också fler fenor och passar inte riktigt för plattvatten, eftersom de är tröga att paddla på vanligt sätt med.

SUP-race, då börjar vi prata materialsport då de kan köras med kolfiberbrädor. De här tävlingarna finns också i olika former, både distans och sprint. Sedan finns också både medvindspaddling och forspaddling, med högre hastigheter och lite mer risker.

Bilden nedan? Det är ren och skär plattvattenpaddling. Och i de lugnaste vatten paddlar de fulaste fiskarna. Jag såg dock inte en enda.

SUP på Lögdeälven

SUP-källor: standuppaddleboard.se | Foton på mig: L. Österman

8 KOMMENTARER

  1. Vi har skaffat och har med dem till stranden ibland ifall det inte blåser och inte är vågor, men har även provat dem på vågor, vilket var roligare. 🙂 Och blötare.

    Innan suppade (eller söp?) vi på grisen, min vindsurfingbräda, men den är lite för ostadig. Och tung och otymplig att ha med sig. Här på en plats som liknar fjällen, fast i Portugal.

    https://www.bortugal.se/i-russindalen/

    Skrattade åt detta:
    Det som verkar växa mest just nu här SUP-yoga, vilket ska vara effektivt för den som vill träna kroppskontroll, balans ock koncentration. Ofta är de lite kortare och bredare, vilket gör dem mer stabila. Jag tänkte att de som gör yoga är kortare och bredare, vilket gör dem mer stabila, men du menade nog brädan. Såg i alla fall framför mig korta och breda tanter görandes yoga på varsin SUP. Bara tanken på att göra yoga på en sådan är rätt komisk.

    • Haha, härlig misstolkning av texten där. Eller så körde jag ett fint klassiskt syftningsfel! 😀

      Kan tänka mig att det är roligare på vågor och det blir nog level 4 för mig. Och så hoppar jag över level 2 och 3, bara för utmaningens skull. 😉

  2. Äger 3 brädor och de är kanske mina bästa investeringar! Så mkt coreträning jag fått genom att bara paddla och njuta på olika sjöar och hav.
    Många tror att det är så svårt, men det är rätt fantastiskt att kroppens egna gyro funkar så bra. Kompisar som provat tror de ska ramla av direkt, men de flesta paddlar på som om de aldrig gjort annat.

    • Det var min upplevelse också. Trodde det skulle vara lurigt med balansen men så fort jag stod på brädan kände jag mig riktigt stabil. Kändes som att det var uppfattningen av de flesta av vår skara som testade den här dagen. Klart kul och förhoppningsvis blir det fler gånger. Äga tre brädor lär det nog dock dröja tills jag gör. 😉

SKICKA KOMMENTAR

Lämna en kommentar!
Skriv ditt namn här