Nya X 2000 – nu försvinner tyst avdelning!

Snart lanserar SJ uppgraderingen och renoveringen av X 2000! Mina och andra resenärers förväntningar är höga och av de få bilder som hittills visats kan vi konstatera att det verkligen ser riktigt trevligt ut. Ny interiör, nya stolar, ny teknik med mera. Men. Jag har kliat mig i huvudet kring ett par detaljer, framförallt det rykte som säger att SJ tar bort tyst avdelning på alla sina snabbtåg, inklusive nya X 2000.

Inlägget är uppdaterat i september 2021

SJ har fortfarande inte, när vi skriver Q3 2021, gått ut med några exakta datum för när nya X 2000 rullar ut på spåren. Det vi dock vet är att inredningen redan har vunnit pris och att det bakom kulisserna skett mängder av förändringar. Enligt SJ själva är det egentligen bara det gamla skelettet av tågsätten kvar. Resten är nytt. Det finns en designskiss på nya X 2000 längre ner i inlägget.

Men. Minst två detaljer fångade mitt intresse lite extra.

15% fler sittplatser än tidigare

Nya X 2000 ska ha bättre komfort och även mer generöst utrymme för benen. Det låter ju riktigt bra och det ska även finnas 15% fler sittplatser. Samtidigt behåller man säteskonfigurationen både i 1 klass (1-2) och i andra (2-2).

Inget ont i att säteskapaciteten utökas, det behövs. Men vän av ordning undrar man ju så klart var och hur det kompromissats. Eller är det sonika så att den gamla inredningen var ineffektiv och onödigt skrymmande? Det är inte orimligt. Jag ska inte gå händelserna i förväg utan är övertygad om att komforten i de restaurerade vagnarna är toppklass och att renoveringen kommer att kännas som något mer än bara en ytlig facelift.

Nya X 2000
Vagn på nya X 2000. Foto från SJ:s pressrum.

Ingen tyst avdelning på nya X 2000

Den kanske märkligaste förändringen är att SJ väljer att skrota tyst avdelning i 1 klass. Och det inte bara på nya X 2000 utan även på de andra snabbtågen. I ärlighetens namn var tyst avdelning högst mediokert genomförd på gamla X 2000 då den var belägen mellan “vanliga” 1 klass och bistron. Det bidrog till massa onödigt spring genom den tysta kupén och därmed försvann också hela syftet. Avdelningen var helt enkelt inte särskilt tyst.

Att helt skrota den såg jag ändå inte komma. Jag förväntade mig att de istället skulle köra på SJ 3000-lösningen. Där är tyst avdelning belägen i tågsättets ena ände och där får man faktiskt sitta helt ostörd. I mitt tycke har det varit Sveriges bästa tågprodukt. Vad som nu sker är att tyst avdelning alltså helt försvinner som koncept från alla snabbtåg.

Vad blir det då istället? Jag ställde frågan till SJ på Twitter sommaren 2020 och fick svaret nedan.

SJ på Twitter om nya X 2000

SJ raderade dock dessa två tweets och svarade lite senare istället med följande:

Hej igen! Vi utvecklar ständigt våra servicekoncept men mycket är pausat just nu i och med den pågående pandemin och vi vill gärna återkomma till frågan när vi har något nytt att presentera, därav har vi tagit bort våra tidigare svar.

Efter att jag i slutet av augusti 2021 ställt en ny fråga om hur vida tyst avdelning försvinner fick jag följande svar:

Ja, detta gäller på snabbtågen, både 3000 och 2000. Det går endast att boka till och med 3 oktober, men i början av september ska det vara möjligt att boka det nya konceptet för resor från den 4 oktober och framåt.

Nytt koncept – 2 kl Lugn?

SJ tar med nya X 2000 in ett helt nytt koncept som de enligt uppgifter kallar för 2 klass Lugn. Det blir en helt egen vagn, belägen mellan 1 klass och vanlig 2 klass. Mer än så får vi inte veta och vad som menas med “lugn” tänker de inte avslöja förrän tågen sätts i trafik. En mer eller mindre spännande cliffhanger alltså.

Tittar man på skisserna kan man också ana hur SJ fått in 15% fler säten. De gamla vagnarna var ju ofta uppdelade i ett par sektioner med dörrar. Tittar man på designskisser över nya X 2000 så verkar de faktiskt vara borttagna. Det är nog inte hela förklaringen men säkert en del av den.

Designskiss på nya SJ X 2000
Designskiss på nya SJ X 2000. Illustration från SJ:s pressrum.

Så blir SJ:s nya 2 klass Lugn

När SJ i september 2021 släppte pressmeddelandet om de nya biljetterna så besannades också vissa rykten. Det finns både för- och nackdelar om ni frågar mig, allra helst om man väljer mellan en biljett i 1 klass och en i 2 klass Lugn.

  • NEDKÖP. Först och främst ett nerköp för oss som helst reser 1 klass. 2 kl Lugn-biljett omfattar förvisso en mindre frukost på de tidiga avgångarna men förmodligen ryker möjligheten till SJ:s lounger i Stockholm, Göteborg och Malmö.
  • INGET EGET SÄTE. Det blir en 2-2-konfiguration vilket betyder att man till skillnad från 1 klass inte kan få ett eget säte. Eget säte finns förvisso inte i 1 klass på SJ 3000 heller, men det hade ju varit en snygg lösning på de nyrenoverade X 2000.
  • BILLIGARE. En fördel med 2 klass kan ju vara biljettpriset och ja, man klarar sig fint utan både lounge och frukost om biljettpriset motiverar det. 2 klass Lugn blir också en helt egen biljettyp där priset landar någonstans mellan 1 klass och 2 klass.
  • HUR LUGNT? Jag hoppas innerligt att samtalsnivån ska vara fortsatt låg, att mobiler ska vara tysta och att barnfamiljer håller sig borta. Frågan är bara varför man skrotar “Tyst” och väljer “Lugn”? Vad är grejen? Har resenärer klagat över att det inte varit tyst? Har resenärer klagat över att det var för tyst?
  • GENOMFARTSLED. Placeringen av 2 klass Lugn blir mellan 1 klass och “vanliga” 2 klass. Det betyder att de som ska från 1 klass till bistron måste passera den lugna avdelningen. Den metoden är redan beprövad på gamla X 2000 och den är allt annat än trevlig.
  • FÄRRE DÖRRAR. Tittar man på designskissen ovan så är det en helt öppen kupé i de nya vagnarna. Färre dörrar kan ge ett bättre flöde för de som ska ta sig mellan sin plats och bistron. Och de som sitter i 2 klass Lugn slipper ljudet av skjutdörrar som öppnas i tid och otid.

Vad är Lugn avdelning för dig?

Så, vad tänker ni om att SJ skrotar tyst avdelning i 1 klass på nya X 2000 och alla andra snabbtåg? Är det en dealbreaker eller är skiter ni i vilket? Vad tänker ni om servicenivån och ser ni egna fördelar eller farhågor? Lämna en kommentar och berätta.

Tack till läsaren Agneta för tipset!

LÄS MER | SJ:s webbplats om nya X 2000

Daniel Rydénhttps://www.dryden.se
Storstad eller vildmark. Sverige eller utomlands. Varmt eller kallt. Blött eller torrt. Det spelar ingen som helst roll, för mig är det kontrasterna som gör livet. Med den här bloggen vill jag inspirera till just sådana upplevelser och jag hoppas att ni hittar det ni letar efter.

Mer på samma ämne

26 KOMMENTARER

  1. Kul att de härmat SAS färgsättning, måste vara samma designbyrå. Åker inte tåg så mycket så påverkar mig inte något. Bara det inte är skrikande barn är jag nöjd när jag reser. Barn är okej men skrikande ouppfostrade ungar – tack men nej tack.

  2. Några tankar.
    SJ försöker få ner antalet typer av biljetter. Ju fler olika typer, 1:à klass, 1:à klass tyst, 2-a klass tyst, djurkupe osv, desto stökigare att sälja och att hamna rätt för resenären.

    Sen är ju 1-a klass alltid väldigt lugnt? Inga skrikande barn eller störiga ungdomar så långt ögat når. Räcker för mig i alla fall och kanske för de flesta?

    Från tyst till lugn. Tror att det är för att lugna alla hysteriska ”tyst-resenärer” som briserar i vrede om någons mage skulle råka kurra i kupén liksom. Måste vara en del jobb för SJ att hantera alla dessa arga resenärer som liksom sitter och lyssnar efter någon litet ljud att haka upp sig på?

    • Bra poänger men vet inte om det blir så många färre biljettyper i och med det här? Två försvinner, en tillkommer.

      Skrikiga barn och ungdomar slipper jag gärna så jag hoppas på barnfri kupé. Men att 1 klass alltid är lugnt är inte helt sant, inte i min värld. Har åkt massa gånger och framförallt rutten mellan våra två största städer är full med världens viktigaste människor som gör veckans viktigaste samtal just på tåget. Det är huvudanledningen till varför jag kan komma att sakna en dedikerat tyst avdelning i 1 klass.

      Och folk kommer alltid att tjafsa men jag gissar att du har en poäng där.

      Bra tankar, tack!

  3. Helt enig om att det hade varit snyggt med en tyst avdelning likt den ombord på SJ 3000. Jag reser uteslutande i 1 klass och har alltid uppskattat tyst avdelning. Dessutom är de nya stolarna lite av en hybrid mellan SJ 3000 och X40. Sen hade jag personligen gärna sett en tredje klass i likhet med europeiska tåg som även erbjuder business class. Men det lär inte ske om inte den svenska tågmarknaden förändras radikalt.

      • Nej, jag tänker på en övre premiumklass. Namnvalet är lite missvisande, vissa tågbolag kallar den även för premier/premium. Som exempel är Leo Express Premium Class en riktigt bra tågprodukt. Dessutom otroligt prisvärd med tanke på den service man får ombord.

        • Ah, ja det är nog bara att glömma. Nu kommer ju nya uppsättningen och det lär väl snarare bli den som blir ledande när SJ3000 ska hottas upp om tio-femton år.

  4. Jag uppskattar att åka 1 klass Tyst avdelning. Har gjort det så ofta jag haft möjlighet. Självklart bör en tyst avdelning ligga i en ände av tåget så ingen behöver gå igenom för att besöka Bistron eller toaletterna. Det är väl liksom själva poängen med begreppet Tyst?
    Att jag väljer 1 klass Tyst avdelning har en mängd olika skäl och då förväntar jag mig att det är tyst. Självklart påpekar jag så vänligt jag kan för de medresenärer som du så bra beskriver Daniel, är jätteviktiga och därför måste prata jättehögt i jätteviktiga samtal i mobilen. Det är ohyfsat och egoistiskt att bete sig så. Vill heller inte sitta mitt ibland barn som skriker, detta trots (eller kanske på grund av) att jag har sex numera vuxna barn.

    Så, om den nya avdelningen inte blir tyst, om den ligger så att folk måste gå igenom den, om barnfamiljer med skrikiga barn sitter där – ja då slutar jag att åka tåg! Då står jag ut med en timme av detta skrikande och högpratande på flyget till storstan!

    • Ja men precis, jag gillar också den tysta avdelningen i 1 klass och är lite oroad över “Lugn avdelning”. Det känns på pappret som en sämre produkt jämfört med den som finns idag, trots att X 2000-varianten redan är sämre än SJ 3000. Har också svårt för skräniga personer, stora som små.

      Tack för kommentaren!

  5. Som du så rätt skriver är tyst kupé på x2000 nära helt värdelös då folk går igenom och skjutdörren, som oftast åker upp helt utan att någon är i närheten, låter rätt rejält. Att den förändras på x2000 har jag inga problem med. Dock blir det mer problem då x3000 som körs mellan Uddevalla och Stockholm, som jag alltid åker med och har gjort i flera år också blir av med sin oerhört fina tysta avdelning i första klass. Så idag då jag bokade för att i 12 oktober åka så går ej tyst avdelning att boka, men platserna i tyst avdelning går ej att välja oberoende av vilken klass etc jag väljer. Kontaktar SJ som skriver:

    “Tyst avdelning upphör och kan endast bokas för resor till och med den 3 oktober på våra snabbtåg. Vi kommer att ersätta Tyst avdelning med ett nytt koncept från 4 oktober. Tyvärr går det nya konceptet inte att boka förrän i början av september”

    För mig som orkar med att resa med tåget pga den här tysta avdelningen blir det förstås intressant att se vad de ska ha där istället på x3000 tågen. Dock intressant att SJ väljer att inte informera vid bokning varför det inte går att boka eller släppa någon info om vad den avdelningen kommer användas till.

    Förhoppningsvis blir tyst avdelning en del av klass 1 och tystnaden att inte ha folk traskandes igenom kupén är kanske nog för att hålla ljudnivån nere. Tills någon börjar prata i telefon, över högtalare och då är det risk att någon kommer hem med en lårkaka 😉

    Dave

    • Ja, nej. X 2000-varianten har inte varit direkt fulländad men att det skulle göras om även på SJ 3000 gör mig ganska oroad. Och ja, jag har faktiskt försökt att boka tyst avdelning för ett par resor i höst men alla gånger har det varit utgråat. Även om tåget inte varit fullbelagt så har tyst avdelning alltid varit obokningsbart, där har vi alltså svaret på varför. Tack för upplysningen! Annars är jag helt enig. Fler borde få åka hem med lårkakor. Du kanske känner igen det lite i det här inlägget jag skrev förra året? 😉 https://www.dryden.se/2020/02/varldens-viktigaste-manniskor-2-0/

      • Underbart skrivet Rydén!! Det är exakt därför jag älskar tyst kupé och därför jag kommer sörja dess existens.

        Vågar vi gissa på att de platserna i tyst kupé inte sålde så bra? För SJ anger något i stil med “vi lyssnar in vad våda kunder vill ha för upplevelser” som en anledning att ta bort tyst kupé och skapa ett nytt koncept. Frågar de mig och dig och säkert andra så är borttagandet av tyst kupé helt fel.

        Tror att vi kommer ha anledning att återkomma till den här punkten, jag ska till Uppsala fler gånger i år och då ska det nya konceptet gå att boka.

        Kram
        Dave

        • Hehe tack! Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag vågar gissa på och varför skälet till att tyst kupé försvinner. Det har ju spekulerats i att folk kanske blev petiga och klagade på minsta lilla, alternativt tvärtom att folk tyckte att det var för tyst? Ja, jag hoppas kunna åka med “tyst avdelning” i höst. Eller så får jag sonika boka en resa bara för att uppleva det. 🙂 Tack för kommentaren!

          • Då det nu är September så jag testade att åter boka sent i oktober och… wait for it… Tyst kupé går att boka igen! Så det är väl försenat eller något liknande med “nya konceptet”.

            Länge leve tyst kupé!!

          • Härligt! Jag försökte boka det häromdagen för en resa i mitten av september men då var det blockat. Ska testa igen och se om det finns något framåt oktober. Tack för headsup!

  6. Fruktansvärt! Så dåligt beslut av SJ. Har de helt missat att det finns människor som använder tågresan till att arbeta? Som läser, skriver, kommunicerar tyst via dator, etc. Eller som vill vila öronen, koppla av och njuta av utsikten? Jag väljer alltid tyst kupé och känner mig gråtfärdig om jag i fortsättningen under mina tågresor ska sitta ofrånkomligt inlåst ett par timmar med mobilpladdrande mänskoapor som hackar min koncentration eller avkoppling fullständigt sönder och samman!?

    • Utan att veta hur det nya konceptet blir så känns det väl faktiskt sådär. Men just nu lever vi ju också lite i okunskap kring varför det blir som det blir och då blir vi väl alla oroade om det är en viktig del av ens resetillvaro. Vi får väl sonika anta att SJ har väldigt goda skäl till att göra som de gör. Och jag är väldigt spänd på hur det kommer att bli…

    • Har exakt samma känslor som dig Wendel, jag betalar mer för att sitta tyst o lugnt för att orka med resan och sen efterkommande aktiviteter den dagen. Vi får hoppas nya konceptet fungerar väl för oss också!

  7. Nu är det slut på friden. Det blir inte möjligt att kunna sova/vila ostört utan tyst kupé. Vissa, utan att nämna kategorin, kommer aldrig att fatta vad begreppet lugnt betyder. Vi som reser ofta vet alla att vissa kan vara ganska högljudda. Räddningen har varit tyst kupé. Rädda oss som vill slippa ändlöst högljutt rabblande i mobiltelefoner osv !! Att behålla tyst kupé kan väl ändå inte vara politiskt inkorrekt??

    • Ja, det ska onekligen bli spännande att se var det här tar vägen. Jag tänker också att man nu i 2 kl Lugn faktiskt får ett legalt skäl att säga ifrån om man tycker att andra uppträder oljudlöst.

  8. Själv tycker jag inte det är något större problem med “andra klass lugn”, förvisso är det kanske inte jättetrevligt att behöva sitta brevid folk man inte känner om man ska sitta tyst/lungt men själv har jag åkt SJ3000/X55 fler gånger i tyst avdelning och har inga problem med annat folk, detta är såklart en fråga om sin personliga åsikt.
    Det jag är mest orolig över är den 15 procentiga ökningen i kapacitet, jag är osäker på om deras löfte om benutrymme faktiskt fungerar när man ökar kapaciteten så pass mycket.
    Men jag kan faktiskt inte säga något förän jag själv åkt, så får se hur det blir då helt enkelt.

    • Jag har inte heller något problem med andra folk men hade ändå turen att på mina X55-resor nu i dagarna få sitta helt själv på mitt duosäte i 1 klass (men man reagerar ju också lite extra nu för tiden när folk hostar rakt ut i luften).

      Vad gäller kapacitetsökningen så håller jag fortfarande min teori om att de avdelare/dörrar i kupén som nu verkar ha tagits bort kan bidra. 15% är ju trots allt inte jättemycket utrymme per säte. Spänningen! 🙂

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.