Nya X2000 – nu försvinner tyst avdelning!

Snart lanserar SJ uppgraderingen och renoveringen av X2000! Mina och andra resenärers förväntningar är höga och av de få bilder som hittills visats kan vi konstatera att det verkligen ser riktigt trevligt ut. Ny interiör, nya stolar, ny teknik med mera. Men. Jag har kliat mig i huvudet kring ett par detaljer. Framförallt det rykte som säger att SJ tar bort tyst avdelning på nya X2000!

Inlägget är uppdaterat i februari 2021

SJ har fortfarande inte, när vi skriver Q1 2021, gått ut med några exakta datum för när nya X2000 rullar ut på spåren. Det vi dock vet är att inredningen redan har vunnit pris och att det bakom kulisserna skett mängder av förändringar. Enligt SJ själva är det egentligen bara det gamla skelettet av tågsätten kvar. Resten är nytt. Det finns en designskiss på nya X2000 längre ner i inlägget.

Men. Minst två detaljer fångade mitt intresse lite extra.

15% fler sittplatser än tidigare

Nya X2000 ska ha bättre komfort och även mer generöst utrymme för benen. Det låter ju riktigt bra och det ska även finnas 15% fler sittplatser. Samtidigt behåller man säteskonfigurationen både i 1 klass (1-2) och i andra (2-2).

Inget ont i att säteskapaciteten utökas, det behövs. Men vän av ordning undrar man ju så klart var och hur det kompromissats. Eller är det sonika så att den gamla inredningen var ineffektiv och onödigt skrymmande? Det är inte orimligt. Jag ska inte gå händelserna i förväg utan är övertygad om att komforten i de restaurerade vagnarna är toppklass och att renoveringen kommer att kännas som något mer än bara en ytlig facelift.

Nya X2000
Foto från SJ:s pressrum

Ingen tyst avdelning på nya X2000

Den kanske märkligaste förändringen är att SJ väljer att skrota tyst avdelning i 1 klass på nya X2000, något jag fick tips om via ett läsarmejl igår. I ärlighetens namn var tyst avdelning högst mediokert genomförd på gamla X2000 då den var belägen mellan “vanliga” 1 klass och bistron. Det bidrog till massa onödigt spring genom den tysta kupén och därmed försvann också hela syftet. Avdelningen var helt enkelt inte särskilt tyst.

Att helt skrota den såg jag ändå inte komma. Jag förväntade mig att de istället skulle köra på SJ 3000-lösningen. Där är tyst avdelning belägen i tågsättets ena ände och där får man faktiskt sitta helt ostörd. I mitt tycke är det Sveriges bästa tågprodukt när det här skrivs.

Vad blir det då istället? Jag ställde frågan till SJ på Twitter och fick svaret nedan.

SJ på Twitter om nya X2000

SJ raderade dock dessa två tweets och svarade lite senare istället med följande:

Hej igen! Vi utvecklar ständigt våra servicekoncept men mycket är pausat just nu i och med den pågående pandemin och vi vill gärna återkomma till frågan när vi har något nytt att presentera, därav har vi tagit bort våra tidigare svar.

Okej.

Nytt koncept – 2 kl Lugn

SJ tar med nya X2000 nu in ett helt nytt koncept som de kallar för 2 klass Lugn. Det blir en helt egen vagn, belägen mellan 1 klass och vanlig 2 klass. Mer än så får vi inte veta och vad som menas med “lugn” tänker de inte avslöja förrän tågen sätts i trafik. En mer eller mindre spännande cliffhanger alltså.

Tittar man på skisserna kan man också ana hur SJ fått in 15% fler säten. De gamla vagnarna var ju ofta uppdelade i ett par sektioner med dörrar. Tittar man på designskisser över nya X2000 så verkar de faktiskt vara borttagna. Det är nog inte hela förklaringen men säkert en del av den.

Designskiss på nya SJ X2000
Designskiss på nya SJ X2000, från SJ:s pressrum.

Så kan SJ:s nya 2 kl Lugn bli

I väntan på fakta så tar jag mig friheten att spekulera. Det finns både för- och nackdelar om ni frågar mig, allra helst om man väljer mellan en biljett i 1 klass och en i 2 klass Lugn.

  • NEDKÖP. Först och främst ett nerköp för oss som helst reser 1 klass. Rimligtvis innebär en Lugn-biljett utebliven frukost på de tidiga avgångarna och förmodligen ryker även möjligheten till SJ:s lounger i Stockholm, Göteborg och Malmö.
  • INGET EGET SÄTE. Gissningsvis blir det 2-2-konfiguration vilket betyder att man till skillnad från 1 klass inte kan få ett eget säte. Eget säte finns förvisso inte i 1 klass på SJ 3000 heller, men det hade ju varit en snygg lösning på de nyrenoverade X2000.
  • BILLIGARE. En fördel med 2 klass kan ju vara biljettpriset och ja, man klarar sig fint utan både lounge och frukost om biljettpriset motiverar det. Eller, blir 2 klass Lugn en helt egen biljettyp där priset landar någonstans mellan 1 klass och 2 klass?
  • HUR LUGNT? Jag hoppas innerligt att samtalsnivån ska vara fortsatt låg, att mobiler ska vara tysta och att barnfamiljer håller sig borta. Frågan är bara varför man skrotar “Tyst” och väljer “Lugn”? Vad är grejen? Har resenärer klagat över att det inte varit tyst? Har resenärer klagat över att det var för tyst?
  • GENOMFARTSLED. Placeringen av 2 klass Lugn blir mellan 1 klass och “vanliga” 2 klass. Det betyder att de som ska från 1 klass till bistron måste passera den lugna avdelningen. Den metoden är redan beprövad på gamla X2000 och den är allt annat än trevlig.
  • FÄRRE DÖRRAR. Tittar man på designskissen ovan så är det en helt öppen kupé i de nya vagnarna. Färre dörrar kan ge ett bättre flöde för de som ska ta sig mellan sin plats och bistron. Och de som sitter i 2 klass Lugn slipper ljudet av skjutdörrar som öppnas i tid och otid.

Vad är Lugn avdelning för dig?

Så, vad tänker ni om att SJ skrotar tyst avdelning i 1 klass på nya X2000? Är det en dealbreaker eller är skiter ni i vilket? Vad tänker ni om servicenivån och ser ni egna fördelar eller farhågor? Lämna en kommentar och berätta.

Tack till läsaren Agneta för tipset!

LÄS MER | SJ:s webbplats om nya X2000

Daniel Rydénhttps://www.dryden.se
Storstad eller vildmark. Sverige eller utomlands. Varmt eller kallt. Blött eller torrt. Det spelar ingen som helst roll, för mig är det kontrasterna som gör livet. Med den här bloggen vill jag inspirera till just det och jag hoppas att ni hittar det ni letar efter.

Mer på samma ämne

8 KOMMENTARER

  1. Kul att de härmat SAS färgsättning, måste vara samma designbyrå. Åker inte tåg så mycket så påverkar mig inte något. Bara det inte är skrikande barn är jag nöjd när jag reser. Barn är okej men skrikande ouppfostrade ungar – tack men nej tack.

  2. Några tankar.
    SJ försöker få ner antalet typer av biljetter. Ju fler olika typer, 1:à klass, 1:à klass tyst, 2-a klass tyst, djurkupe osv, desto stökigare att sälja och att hamna rätt för resenären.

    Sen är ju 1-a klass alltid väldigt lugnt? Inga skrikande barn eller störiga ungdomar så långt ögat når. Räcker för mig i alla fall och kanske för de flesta?

    Från tyst till lugn. Tror att det är för att lugna alla hysteriska ”tyst-resenärer” som briserar i vrede om någons mage skulle råka kurra i kupén liksom. Måste vara en del jobb för SJ att hantera alla dessa arga resenärer som liksom sitter och lyssnar efter någon litet ljud att haka upp sig på?

    • Bra poänger men vet inte om det blir så många färre biljettyper i och med det här? Två försvinner, en tillkommer.

      Skrikiga barn och ungdomar slipper jag gärna så jag hoppas på barnfri kupé. Men att 1 klass alltid är lugnt är inte helt sant, inte i min värld. Har åkt massa gånger och framförallt rutten mellan våra två största städer är full med världens viktigaste människor som gör veckans viktigaste samtal just på tåget. Det är huvudanledningen till varför jag kan komma att sakna en dedikerat tyst avdelning i 1 klass.

      Och folk kommer alltid att tjafsa men jag gissar att du har en poäng där.

      Bra tankar, tack!

  3. Helt enig om att det hade varit snyggt med en tyst avdelning likt den ombord på SJ 3000. Jag reser uteslutande i 1 klass och har alltid uppskattat tyst avdelning. Dessutom är de nya stolarna lite av en hybrid mellan SJ 3000 och X40. Sen hade jag personligen gärna sett en tredje klass i likhet med europeiska tåg som även erbjuder business class. Men det lär inte ske om inte den svenska tågmarknaden förändras radikalt.

      • Nej, jag tänker på en övre premiumklass. Namnvalet är lite missvisande, vissa tågbolag kallar den även för premier/premium. Som exempel är Leo Express Premium Class en riktigt bra tågprodukt. Dessutom otroligt prisvärd med tanke på den service man får ombord.

        • Ah, ja det är nog bara att glömma. Nu kommer ju nya uppsättningen och det lär väl snarare bli den som blir ledande när SJ3000 ska hottas upp om tio-femton år.

SKICKA KOMMENTAR

Lämna en kommentar!
Skriv ditt namn här

Vinterinspiration

ICEHOTEL

BJÖRKLIDEN

LÅNGFÄRDS- SKRIDSKOR

IDRE HIMMELFJÄLL

TOPPTUR