Snart lanserar SJ sina “nya” X2000-tåg och mina förväntningar är ganska höga. Det har redan visats lite bilder från dem och det ser verkligen bra ut. Men. Jag har kliat mig i huvudet kring ett par detaljer, framförallt den senaste jag hörde om igår. SJ skrotar tyst avdelning 1 klass på nya X2000!

Mot slutet av 2020 ska de första tågsätten av restaurerade X2000 rulla ut på järnvägarna. Inredningen har redan vunnit pris och ja, det ser minst sagt trevligt ut. Bakom kulisserna har det också skett massor av förändringar och enligt uppgifter är det egentligen bara det gamla skelettet av tågsätten kvar. Resten är nytt. Det finns en designskiss på nya X2000 längre ner i inlägget.

Men. Minst två detaljer gör mig lite extra nyfiken.

15% fler sittplatser än tidigare

Nya X2000 ska ha bättre komfort och även mer generöst utrymme för benen. Det låter ju riktigt bra men samtidigt ska det finnas 15% fler sittplatser. Samtidigt behåller man säteskonfigurationen både i 1 klass (1-2) och i andra (2-2).

Inget ont i att säteskapaciteten utökas, det behövs. Men vän av ordning undrar man ju så klart var man kompromissat. Eller är det sonika så att den gamla inredningen var ineffektiv och onödigt skrymmande?

Okej, jag ska inte gå händelserna i förväg. Jag är övertygad om att komforten i de restaurerade vagnarna är toppklass och att renoveringen kommer att kännas mer än bara en ytlig facelift.

SJ tar bort tyst avdelning från 1 klass

Den kanske märkligaste förändringen är att SJ skrotar tyst avdelning i 1 klass, något jag fick tips om via ett läsarmejl igår. I ärlighetens namn var tyst avdelning uselt genomförd på gamla X2000, då den var belägen mellan “vanliga” 1 klass och bistron. Det bidrog till massa onödigt spring genom den tysta kupén och därmed försvann också hela syftet. Avdelningen var helt enkelt inte särskilt tyst.

Att helt skrota den såg jag ändå inte komma. Jag förväntade mig att de istället skulle köra på SJ 3000-lösningen. Där är tyst avdelning belägen i tågsättets ena ände, så där får man faktiskt sitta helt ostörd.

Vad blir det då istället? Jag ställde frågan till SJ på Twitter och fick svaret nedan.

SJ på Twitter om nya X2000

SJ raderade dock dessa två tweets och svarade istället med följande:

Hej igen! Vi utvecklar ständigt våra servicekoncept men mycket är pausat just nu i och med den pågående pandemin och vi vill gärna återkomma till frågan när vi har något nytt att presentera, därav har vi tagit bort våra tidigare svar.

Okej.

Nytt koncept – 2 kl Lugn

SJ tar nu in ett helt nytt koncept som de kallar för 2 klass Lugn. Det blir en helt egen vagn, belägen mellan 1 klass och vanlig 2 klass. Mer än så får vi inte veta och vad som menas med “lugn” tänker de inte avslöja förrän tågen sätts i trafik. En mer eller mindre spännande cliffhanger alltså.

Tittar man på skisserna kan man också ana hur SJ fått in 15% fler säten. De gamla vagnarna var ju ofta uppdelade i ett par sektioner med dörrar. Tittar man på designskisser över nya X2000 så verkar de faktiskt vara borttagna. Det är nog inte hela förklaringen men säkert en del av den.

Så kan SJ:s nya 2 kl Lugn bli

I väntan på fakta så tar jag mig friheten att spekulera. Det finns både för- och nackdelar om ni frågar mig, allra helst om man väljer mellan en biljett i 1 klass och en i 2 klass Lugn.

  • NEDKÖP. Först och främst ett nerköp för oss som helst reser 1 klass. Rimligtvis innebär en Lugn-biljett utebliven frukost på de tidiga avgångarna och förmodligen ryker även möjligheten till SJ:s lounger i Stockholm, Göteborg och Malmö.
  • INGET EGET SÄTE. Gissningsvis blir det 2-2-konfiguration vilket betyder att man till skillnad från 1 klass inte kan få ett eget säte. Eget säte finns förvisso inte i 1 klass på SJ 3000 heller, men det hade ju varit en snygg lösning på de nyrenoverade X2000.
  • BILLIGARE. En fördel med 2 klass kan ju vara biljettpriset och ja, man klarar sig fint utan både lounge och frukost om biljettpriset motiverar det. Eller, blir 2 klass Lugn en helt egen biljettyp där priset landar någonstans mellan 1 klass och 2 klass?
  • HUR LUGNT? Jag hoppas innerligt att samtalsnivån ska vara fortsatt låg, att mobiler ska vara tysta och att barnfamiljer håller sig borta. Frågan är bara varför man skrotar “Tyst” och väljer “Lugn”? Vad är grejen? Har resenärer klagat över att det inte varit tyst? Har resenärer klagat över att det var för tyst?
  • GENOMFARTSLED. Placeringen av 2 klass Lugn blir mellan 1 klass och “vanliga” 2 klass. Det betyder att de som ska från 1 klass till bistron måste passera den lugna avdelningen. Den metoden är redan beprövad på gamla X2000 och den suger ärligt talat älgballe i 360.
  • FÄRRE DÖRRAR. Tittar man på designskissen ovan så är det en helt öppen kupé i de nya vagnarna. Färre dörrar kan ge ett bättre flöde för de som ska ta sig mellan sin plats och bistron. Och de som sitter i 2 klass Lugn slipper ljudet av skjutdörrar som öppnas i tid och otid.

Vad är Lugn avdelning för dig?

Så, vad tänker ni om att SJ skrotar tyst avdelning i 1 klass på nya X2000? Är det en dealbreaker eller är skiter ni i vilket? Vad tänker ni om servicenivån och ser ni egna fördelar eller farhågor? Lämna en kommentar och berätta.

Tack till läsaren Agneta för tipset!

LÄS MER | SJ:s webbplats om nya X2000

8 KOMMENTARER

  1. Kul att de härmat SAS färgsättning, måste vara samma designbyrå. Åker inte tåg så mycket så påverkar mig inte något. Bara det inte är skrikande barn är jag nöjd när jag reser. Barn är okej men skrikande ouppfostrade ungar – tack men nej tack.

  2. Några tankar.
    SJ försöker få ner antalet typer av biljetter. Ju fler olika typer, 1:à klass, 1:à klass tyst, 2-a klass tyst, djurkupe osv, desto stökigare att sälja och att hamna rätt för resenären.

    Sen är ju 1-a klass alltid väldigt lugnt? Inga skrikande barn eller störiga ungdomar så långt ögat når. Räcker för mig i alla fall och kanske för de flesta?

    Från tyst till lugn. Tror att det är för att lugna alla hysteriska ”tyst-resenärer” som briserar i vrede om någons mage skulle råka kurra i kupén liksom. Måste vara en del jobb för SJ att hantera alla dessa arga resenärer som liksom sitter och lyssnar efter någon litet ljud att haka upp sig på?

    • Bra poänger men vet inte om det blir så många färre biljettyper i och med det här? Två försvinner, en tillkommer.

      Skrikiga barn och ungdomar slipper jag gärna så jag hoppas på barnfri kupé. Men att 1 klass alltid är lugnt är inte helt sant, inte i min värld. Har åkt massa gånger och framförallt rutten mellan våra två största städer är full med världens viktigaste människor som gör veckans viktigaste samtal just på tåget. Det är huvudanledningen till varför jag kan komma att sakna en dedikerat tyst avdelning i 1 klass.

      Och folk kommer alltid att tjafsa men jag gissar att du har en poäng där.

      Bra tankar, tack!

  3. Helt enig om att det hade varit snyggt med en tyst avdelning likt den ombord på SJ 3000. Jag reser uteslutande i 1 klass och har alltid uppskattat tyst avdelning. Dessutom är de nya stolarna lite av en hybrid mellan SJ 3000 och X40. Sen hade jag personligen gärna sett en tredje klass i likhet med europeiska tåg som även erbjuder business class. Men det lär inte ske om inte den svenska tågmarknaden förändras radikalt.

SKICKA KOMMENTAR

Lämna en kommentar!
Skriv ditt namn här