Sommaren är årets kanske svåraste tid att få till träning på. Jag vet, det låter helt vrickat eftersom man ofta har sommarsemester och precis all tid i världen för träning. Men så faller man ju även ur sina rutiner. Ni vet. Kliva upp på morgonen. Äta frukost. Ha en cirka-tid kring lunch och köra lunchpass på gymmet.

Hur löser man det? Ja, jag har löst det med utmaningar från juni till augusti, främst kring löpning. Jag har testat konceptet några år nu och det fungerar! Utmaningarna jag kör ska vara enkla och mätbara, för att se progressen längs vägen och ha ett mål att sträva mot.

Första sommaren skulle jag springa minst två mil i veckan (check!). Andra sommaren ett antal intervaller (svår att mäta) och förra sommaren hade jag Sydney Marathon att träna för (check).

Den här sommaren satte jag upp inte mindre än tre mål. Eftersom vi är drygt halvvägs in i juli så är det väl dags för en liten avstämning.

Runstreak – löpning 100 dagar på rad

Runstreak handlar om att springa minst en mile (1,6 km) varje dag dag och egentligen började det som en utmaning i maj. När juni tog vid kände vi oss pigga och körde vidare mot 100, vilket kommer sträcka sig fram till 9 augusti.

I skrivande stund är runstreak:en fortfarande igång, även om det är aningens svårare vissa dagar och lite lättare andra. Man får hitta de enkla sätten, som till exempel transportlöpning. Springa till jobbet, springa till gruppassen på gymmet, springa till mataffären och så vidare.

Dagens status: ✅

Inte supersnabb löpning direkt.

Nya personbästan

Från 1 juni till 31 augusti är tanken att jag ska putsa några av mina befintliga personbästan. I maj sopade jag ju banan med både halvmilen, milen och halvmaran så fokus blev först och främst på en kilometer, en mile och att få nytt värde på ett klassiskt coopertest.

1 kilometer och 1 mile (1,6 km) putsade jag i mitten av juni men något nytt coopertest har jag inte gjort. Jag vill också komma sub-19 minuter på halvmilen men det har jag inte heller testat. Formen är lite sådär just nu så jag kommer nog avvakta några veckor innan jag testar halvmilen igen.

Dagens status: ✅

Bestiga Mount Everest i Ladängen

Inspirerad av Umeås Bränteverest antog jag utmaningen att göra samma sak fast i skidbacken Ladängen på Frösön. Det vill säga – springa och samla höjdmeter för att “bestiga” Mount Everest, under perioden 1 juni till 30 september.

Till skillnad från Bränteverest, som börjar på samma höjd som Lukla Airport, valde vi att köra från havsnivå istället. Eftersom Ladängen har en fallhöjd på 78 meter behöver vi springa 114 gånger upp för Ladängen för att nå 8848 höjdmeter. I snitt blir det ungefär 7 vändor per vecka.

Jag har gjort 50 vändor fram till idag och behöver 64 till, jag ligger därmed enligt schemat.

Dagens status:

Hur gör ni med sommarträningen?

Där har ni min träningssommar i ett litet nötskal. Hur gör ni, kör ni några utmaningar för att hålla fysiken igång under lediga dagar och bristande rutiner?

SKICKA KOMMENTAR

Lämna en kommentar!
Skriv ditt namn här