Lufthansa sa ”No sir…” och allt är som vanligt

Jag lovade ju en fortsättning på dilemmat med Lufthansa. Ni vet, när man blir ombokad på en flight som lyfter innan man landat med föregående flyg och så vidare. Min plan var sonika att ringa dem och reda ut begreppen. Och det gjorde jag tillslut.

Lång historia kort. Jag har en bokad flygresa med Lufthansa den kommande våren. En tripp med totalt sex olika delsträckor, pretty much utvalda utifrån vilka ”produkter” (flygplan alltså) som flygs på de aktuella sträckorna. 747-400 upper deck, Swiss fina businesskabin på 777:a och så en 737 MAX8 med AirCanada, som jag inte riktigt vet om jag ska se fram emot eller inte.

Kort och gott: ARN-FRA-YVR-HNL, HNL-LAX-ZRH-ARN.

I och med att skiten träffat fläkten så började Lufthansa peta i min resa. Fullt rimligt och för några veckor sedan ramlade det in ett par-tre mejl om ändringarna de gjort. Den största justeringen blev att min hemresa från LAX till ZRH blivit LAX till FRA, en flight som dessutom lyfter två timmar innan jag landar på LAX från HNL. Plus att min ZRH-ARN-flight fortfarande står kvar. Ganska omöjligt schema alltså, så det var ju bara att lyfta luren och ringa.

Lufthansas generösa ändringar…

Efter lite pladdrande fram och tillbaka, med engelsktalande kundtjänst förmodligen på andra sidan jorden, bestämde vi tillslut vilka ändringar som blev bäst. Resan blir förvisso en dag kortare men det kan jag nog leva med tror jag. Jag blir helt av med 747-upplevelsen men får å andra sidan en riktigt lång A350-flight på hemvägen. Det köper jag rakt av.

Jag passade också på att fråga hur mina av- och ombokningsmöjligheter ser ut. Med ändrade reseförutsättningar har ju också flygbolagen börjat justera sina resevillkor. Och det verkade onekligen som att Lufthansa var på sitt allra bästa humör den här dagen. Jag menar, plötsligt hade jag full av- och ombokningsmöjlighet fram till avresedatumet! Jag baxnade en sväng, eftersom det nästan lät helt orimligt.

Så precis innan vi rundade av samtalet ställde jag samma fråga en gång till. ”Oh yes sir!”, av- och ombokningsbart hela vägen fram till avresan. Helt plötsligt kändes allt så mycket enklare. Jag skulle när jag vill kunna avboka skiten, om jag känner att förutsättningarna blir till den grad att jag inte vill åka alls.

Fast jag hade ändå en gnagande känsla av att något inte riktigt stod helt rätt till…

…som kanske inte var så übergenerösa ändå

Dagen därpå ringer jag Lufthansa igen för att bara få säkerställa hur läget egentligen ligger. ”No sir”, här finns det inga ombokningsmöjligheter att tala om, än mindre avbokning. Om flygbolaget själva börjar boka om mig igen så kommer jag få möjligheten att säga mitt. Men, min biljettyp i sig medger sonika inga större utsvävningar. Det här visste jag ju så klart om när jag bokade, vilket var själva anledningen till att jag blev så förvånad i första samtalet.

Vad har vi då lärt oss av det här? Jo, om något låter för bra för att vara sant så är det troligtvis inte sant. Då är det alltid bra att få informationen bekräftad från annat håll. En ganska vanlig formel när det kommer till att vara källkritisk helt enkelt.

Men varför fick jag då ett felaktigt svar? Det kan man ju spekulera i men en rimlig anledning var väl att personen ifråga bara såg vilken klass jag reser i och sonika förutsatte att jag hade en (dyrare och mer generös) biljettyp än den jag faktiskt lyckades lägga vantarna på. Hen granskade helt enkelt inte min bokning fullt ut.

Inget att sörja

Jag sörjer så klart inte det här. Allt är ju faktiskt precis som det ska vara och Lufthansa har på inget sätt varit übergenerösa mot mig. Inga konstigheter ändå. Och min ambition är fortfarande att dra till HNL om några månader men jag ska väl motvilligt erkänna att det börjar se aningens mörkt ut.

I väntan på det så låter jag Lufthansa trycka på mina pengar medan jag själv letar en uppsättning snygga munskydd i tyg. Med bloggloggan på. Som jag ska ha på flygresorna dit och hem. För jag tror att munskydd på flygresor är här för att stanna och väntar med spänning på att lokaltrafiken på marken ska införa samma krav.

Men det är en helt annan diskussion.

7 KOMMENTARER

    • Då får man helt enkelt skaffa sig en uppsättning snygga munskydd så att det iaf lindrar den mentala smärtan lite. 😉 Sedan är tygvarianterna betydligt skönare än engångsskydden som finns på apoteket.

  1. Det här är ju lika spännande som en riktigt bra thriller…
    Funderat på att skriva en sådan?
    Huvudpersonen har du redan, en flygplansspecialist (nörd?) med världen som arbetsfält…
    Kanske flygkraschutredare… Nej, det blir för ruskigt.

  2. Be om att få en utskrift på ert första samtal där de lovar fri om- och avbokning. De brukar spela in det. Så gjorde min syster när Comhem försökte dra en rövare och så fort hon krävde det så ändrade de sig.
    Kanske funkar!

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.