Ge mig ett papper där jag med underskrift erkänner mig som #avgeek har ni min signatur direkt. Och även om FlyingDryden inte renodlat står för just flygning utan mer resande i allmänhet så bor det ju en flygnörd i mig. Det här året är ju dock inte som alla andra, så i brist på lufthamnar i verkliga livet så kommer här mitt stora inlägg om flygplatser jag besök genom åren.

Jag drar igenom allt möjligt från nordligaste, sydligaste, högst belägna, bästa lounge, sämst bemötande, längst köande, finaste inflygning och många fler. Plus att jag rundar av allt med en liten önskelista.

Har ni någon favoritflygplats eller motsatsen? Andra tips, idéer och input? Lämna gärna en kommentar!

Norr: Svalbard lufthavn (LYR)

Svalbard (LYR) är världens nordligaste flygplats med reguljärtrafik och hit flög jag över midsommar för några år sedan. Det var en väldigt märklig (och häftig) känsla att landa vid ett på natten, eller lyfta vid halv två, och ha solen en bra bit upp på himlen. Kan ju också konstatera att det här blir ett svårslaget rekord inom överskådlig framtid.

Öst: Sydney Kingsford Smith (SYD)

Fjolårets riktigt långa resa gick till Australien och vi tog mark på flygplatsen utanför Sydney. Sedan blev det marathon, Great Ocean Road, några dagar i Melbourne samt ytterligare några dagar i Singapore innan vi tillslut kunde summera en riktigt fin tripp. Flygplatsen såg jag dock inte så mycket av men minns i alla fall en väldigt smidig immigration.

Syd: Melbourne Tullamarine Airport (MEL)

När hemresan från Australien påbörjades drog vi vidare från Melbourne, min hittills sydligaste flygplats. Vi hade tagit oss hit ner med nattåg från Sydney, träffat bekanta och även bilat längs Great Ocean Road. Flygplatsen? Ingen märkvärdighet.

Väst: Vancouver International Airport (YVR)

Två gånger har jag landat här och ytterligare en gång är planerad (när (om?) jag drar till HNL nästa år). En trevlig flygplats som jag har bra erfarenheter av, både att landa på och lyfta från. Snabb immigration och skön atmosfär i terminalen. Intressant ställe för en flightspotter också med flygbolag som man inte ser i Europa särskilt ofta.

Det blev dock målfoto här, det skiljer bara sex mil i västlig riktning mellan YVR och SFO.

Bäst: Københavns Lufthavn (CPH)

Jag står och väljer mellan Kastrup och Singapore Changi. Danskjäveln har jag betydligt fler besök på och det är lite av en fröjd att komma dit nästan varje gång. Jag vet inte riktigt vad det sitter i men den är skön att bara knata runt i medan man väntar på nästa flyg. Massor av butiker, ett helt okej restaurangutbud, SAS Lounge är helt okej och en skön internationell känsla på något sätt. Det är mer kontinenten här än någon annan flygplats av de jag besökt i Norden.

Changi å andra sidan är ju en gigantisk smältdegel av flygbolag och människor från världens alla hörn. Mina hittills tre besök här har varit riktigt fina där jag upplevt både The Jewel, trädgårdarna och bara allmänt häng. Lite för få besök här dock, men absolut en flygplats jag kan lägga en längre stopover på om så krävs.

Fast i slutändan. Ändå. Kastrup. Trots allt.

BLOGG | Är Changi världens bästa flygplats?

Värst: Berlin Tegel (TXL)

I alla kategorier. Jag har inte besökt någon värre flygplats, trots att både Milano Linate, Manchester och Addis Abeba finns med i CV:t. Jag vet också att många håller Paris CDG högst upp på den här listan men där håller jag verkligen inte med.

Hur som helst. Berlin Tegel. Hemsk interiör med betong så långt ögat når. Trånga nakna gater som i vissa fall mer är skjul med plåttak. Fy fan. Lyckligtvis stängdes den för kommersiell trafik den 8 november 2020 och ingen kommer någonsin att sörja den. En T&R blev det hit, när vi tog en helg i Berlin för några år sedan. Allt kryddades med en SAS-strejk för att spä på kaoset ytterligare.

Bäst utsikt: Miami International Airport (MIA)

För mig handlar bra utsikt inte enbart om panoramafönster mot start/landningsbanorna utan också om trafiken som flyger. Därför blir en större flygplats mer intressant än en liten, även om utsikten på den mindre kanske är bättre. Av de jag hittills har besökt har jag uppskattat Miami mest. Ingen panoramaterrass men väl stora fönster mot start/landningsbana och apron.

Annars då. München har en fin terrass med ett café och bjuder dessutom på varierande trafik, med både mindre kärror och widebodies. Tyvärr är start/landingsbanor en bit bort så det blir mest apron i sikte. Även Amsterdam Airport Schiphol har en riktigt fin terrass men dock inget café.

Bra potential har även Düsseldorf men de snålhattarna vill ha €2 i entrén. Visst, det hade jag kunnat betala men det blir svårt om man inte har kontanter på sig. Tyskar och kortbetalning är en dålig kombination.

YOUTUBE | Film från Amsterdam | Film från München

Högst belägna: Addis Abeba (ADD)

Med sina 2334 meter över havet är Addis Ababa Bole International Airport med råge den högst belägna flygplatsen jag varit på. Att det sedan var en komplett skitflygplats är ju en helt annan sak.

Lägst belägna: Amsterdam Airport Schiphol (AMS)

Schiphol ligger faktiskt inte ens över havsnivån utan tre meter under. Och ja, det är väl lite signifikativt för Nederländerna på det stora hela tänker jag.

Största lounge: Al Mourjan Business Lounge (DOH)

10000 m2. Alltså. Tiotusen kvadratmeter. Det är mer än dubbelt så stort som hela terminalytan på min hemmaflygplats Åre Östersunds Airport och då pratar vi enbart loungen här på Hamad International Airport i Doha. Rent, avskalat och stiligt utan att vara överdådigt och “för mycket”.

Tyvärr hann jag bara vistas här ett par timmar innan min flight mot Stockholm skulle lyfta och därför blev det sparsmakat med matupplevelser. Hur som helst. Reser man business med Qatar Airways och svänger förbi DOH så gör man rätt i att spendera lite (!) tid här mellan flighterna. Läs gärna min kompletta genomgång av loungen på länken här under.

BLOGG | Mitt besök i Al Mourjan Business Lounge

Minsta lounge: SAS Café (TRD)

SAS koncept med minipyttesmå cafélounger har jag bara stött på en gång, i Trondheim. En förenklad kaffebar, lite dryck, wifi samt ett fåtal sittplatser. Inget ställe jag skulle sitta onödigt länge på. Just vid det här besöket var det ganska mycket folk och svårt att få en lugn plats. Kul koncept, men genomförandet? Nja.

YOUTUBE | Här finns sekvens från SAS Café Lounge i Trondheim

Flådigaste lounge: Al Mourjan Business Lounge (DOH)

Jag vet inte om jag behöver beskriva den här loungen närmare efter mitt utlägg ovan. Fast “flådig” i det här fallet är mer att den har sin diskreta utsmyckning mer än pampiga krusiduller i guld och kristallkronor i taket. Har ni en biljett som medger entré hit så ska ni gå in här. Punkt.

Sämsta lounge: Menzies Terminal 5 (ARN)

Det var först svårt att avgöra om jag kommit till en lounge på en flygplatas eller till väntrummet på vårdcentralen. Nedgångna möbler, fattig buffé och helt osannolikt tråkig inredning. Lyckligtvis är det här råtthålet ombyggt och renoverat (heter Norrsken nu för tiden) och även om jag inte varit där sedan den återöppnade så ser den betydligt trevligare ut idag än för några år sedan. Fast, får jag välja så går jag hellre till någon av dess grannar (SAS och SAS Gold).

Mest besökta flygplats: Stockholm Arlanda (ARN)

Inte så konstigt kanske. Nästan varje flight till och från OSD går via ARN och i princip varje gång jag ska utomlands är Arlanda utgångspunkt. 300-ish besök sedan 2007 säger väl det mesta tänker jag.

Vackraste inflygning: Bromma (BMA)

Att svänga in mot bana 30 på Bromma är nog min absoluta favorit. En fin dag har man underbara vyer över Nacka, Katarina-Sofia, Hornstull och Kungsholmen innan hjulen tar mark på BMA.

Vackraste take-off: Milano Linate (LIN)

Flygplatsen i sig är ingen höjdare men att starta från bana 36 och lyfta norrut är en fantastiskt fin upplevelse. En klar dag har man alperna rakt under sätet och vyerna är helt fantastiska! Den här bilden är från 2013 men jag tänker att det inte har hänt jättemycket med bergen sedan dess.

Jag måste också nämna Newark (EWR) i New York som god tvåa. De gånger man lyfter rakt ut över Manhattan är magiska! Okej, jag slänger in tredjeplatsen också för när man lyfter från Kilimanjaro (JRO) och ser berget resa sig där borta så får man faktiskt gåshud.

Bästa flygplatstransport: MRT till/från Changi (SIN)

Att ta tunnelbanan från centrala Singapore ut till Changi är smidigt, billigt och luftkonditionerat. Lite beroende på varifrån man åker så får man räkna med 20-30 minuter ungefär. Lite synd dock att MRT:n inte går dygnet runt.

Sämsta flygplatstransport: Arlanda Express

Inte så att snabbtåget mellan Stockholm och Arlanda på något sätt är dåligt. Tvärtom är det snabbt, enkelt och smidigt. Dessutom är det ju ett miljömässigt smart alternativ till bilen och halva tiden mot bussen.

Men priset? 300 spänn? Det är till och med bland de dyraste i hela världen. Så vida man inte låter någon annan betala, har ett klippkort som ger rabatt eller reser i ett större sällskap så är det verkligen inte värt de 20-25 minuter man tjänar på att åka tåget framför flygbussen. Att hela ägarformen är suspekt är också en anledning till att helt skippa Arlanda Express.

Bäst bemötande: Åre Östersund Airport (OSD)

Jag funderade en lång stund på den här punkten men hade verkligen svårt att komma på någon flygplats. Men, svaret var faktiskt närmare till hands än jag trodde, för personalen på Åre Östersund Airport är i 99 fall av 100 riktigt trevliga!

Sämst bemötande: tyskarna

Ett tag var det faktiskt Arlanda men sedan ett par år har det bättrats rejält. Rent generellt tycker jag att tyska flygplatser och dess personal är riktigt dryga, allra helst i säkerhetskontrollerna. Det är som att gå in i en värld av citronlådor. Egentligen gillar jag ju Tyskland som land men flygplatser är inte deras starkaste sida.

Längsta väntan: immigrationen på JFK

Efter att ha landat på JFK utanför New York blev det nästan tre timmars köande till immigrationen, eftersom vår egen A380-flight landade samtidigt som ett antal andra långflygningar. Tusentals personer och ringlande köer. Jag har haft roligare stunder i livet. Rent allmänt har nästan alla mina flygplatsbesök i USA präglats av köande på något sätt.

Kortaste väntan: ankomsten till Sydney

Oj, det har ju hänt flera gånger att man bara susat igenom säkerhetskontroller och andra köer. Den jag var mest förvånad över var den i Sydney förra året. Efter att ha hört om långa köer, nitisk säkerhetspersonal och brutala väntetider så blev det en positiv chock när vi bara gled igenom alla immigrationsprocesser. Så går det väl när man skippar mat och husdjur i bagaget.

LÄS MER | Så hanterar du lång väntan på flygplatsen

Slutligen: Min topp 5 önskelista

Berlin Brandenburg Airport (BER). Bygget av Berlins nya storflygplats må ha varit en kaosartad fars redan från byggstarten 2006 fram tills idag. Men, nu har den äntligen öppnat och det så sent som 31 oktober 2020. När den egentligen skulle invigts? Oktober 2011. Jaja, någonstans tänker jag att tysk (in)effektivitet ändå har skapat en flygplats som går att vistas på i mer än fem minuter, jämfört med både Tegel och Frankfurt. Den är på topplistan enbart för att det är ett nybygge.

Tenzing – Hillary Airport (LUA). Ett självklart val om man ska vandra till Everest Basecamp eller andra ställen i Nepal och Himalaya. Nu har jag inget planerat dit och det finns en hel del resor som går före, men att både vara med om en inflygning och takeoff härifrån är nog en sjuhelvetes upplevelse, i alla möjliga känslosvall.

YOUTUBE | Film från Lukla Airport (av Ryan Van Duzer)

Courchevel Altiport (CVF). Belägen i de franska alperna servrar den här flygplatsen (som också benämns som altiport) skidturister till byn Courchevel. Startbanan är bara 537 meter lång så ni kan ju göra matten själva kring vilka flygplan som startar och landar här.

Sankta Helenas flygplats (HLE). Mitt i Atlanten ligger en av de mest avlägsna öarna i världen. Ön ärades med en flygplats så sent som 2015 och innan dess var det fem dagars båtresa för att ta sig dit. På grund av de knepiga vindförhållandena och den korta startbanan är det bara mindre flygplan som landar här.

Princess Juliana International Airport (SXM), Sint. Maarten. Jag har redan stått på berömda Maho Beach, en härlig januaridag 2014 och tro det heller ej men det var faktiskt inte jag som där och då skrek “I AM SO HAPPY RIGHT NOW!!!”. Det finns uppenbarligen fler #avgeeks där ute. Nästa steg är så klart att både landa och lyfta därifrån. Särskilt svårt borde det inte heller vara eftersom det går direktflyg från Europa. Det är ju “bara att boka”.

737:a på väg in över Maho Beach
Dryden på Maho Beach

Era flygplatser?

Vilka håller ni högt, lågt, nordligast, sydligast, sämst, bäst, tråkigast och så vidare? Lämna en kommentar och berätta eller länka in ert egna inlägg om ni har ett sånt.

4 KOMMENTARER

  1. ALLTSÅ, jag är så nostalgiskt ledsen över att Tegel läggs ner. Gillade den, ska du veta. Sjukt nära mina vänner och mitt liv där nere. Å andra sidan är nattåget ner också en smidig historia, lär väl satsa mer på det när vi väl får flyga och fara igen.

    Min klara favorit alla kategorier är Singapore. Som en egen destination i sig!! Men håller med dig om att Kastrup också ligger högt på topplistan.

    • Jag kan förstå nostalgin även om jag har svårt att koppla några som helst sköna känslor till Tegel. Sorry.

      Singapore är nice. Jag längtar verkligen till nästa gång jag kommer dit av så många skäl att jag inte ens orkar börja räkna upp dem!

SKICKA KOMMENTAR

Lämna en kommentar!
Skriv ditt namn här