Organisera bilder – 15+ tips för dig som fotar

Ibland får jag frågan hur jag hanterar mina bilder, både hemma och på resande fot. Här kommer därför en guide och massa tips utifrån hur jag har valt att organisera bilder hos mig. Allt kanske inte fungerar för alla men det finns säkert någon detalj som ni kan snappa upp. Har ni tips till mig så lämna gärna en kommentar längst ner och berätta. Jag vill gärna effektivisera min hantering och spara ännu mer tid. Grunden för att organisera bilder hos mig handlar om RAW, en nätverksdisk och Lightroom och det är det jag kommer att fokusera på här.

Utrustningen jag använder

Min kamerautrustning är ganska enkel. I väskan ligger det en Canon EOS 7D och på huset sitter det oftast en Canon 24-105L. Ibland hänger jag på min Tokina 12-24mm. Till det här kör jag två minneskort på 16 gig styck. Alla de här prylarna köptes 2009 och jag tänker försöka köra dem ända in i kaklet. Ser ingen direkt anledning till att byta så länge de fungerar.

Datorn är en Macbook Pro late 2013. Tack och lov smackade jag in både SSD-disk och 16 gig RAM vid köpet vilket har förlängt dess livslängd med i alla fall tre-fyra år. Som lagringsenhet hemma kör jag en Netgear ReadyNAS från 2008, med två 2TB-diskar som senast byttes 2011. Som ni ser, ingen purfärsk utrustning där heller men det fungerar utmärkt för att organisera bilder.

Jag och min 7D

RAW och JPEG

När jag fotar med systemkameran gör jag det alltid i RAW. Alltid. Bilderna tar betydligt mer plats men det är så fantastiskt värt när man ska redigera dem efteråt. Jag också helt manuellt, det vill säga M-läget. Jag vill ha kontrollen helt enkelt, på allt från ISO till bländare och slutare. Mobilbilderna är däremot oftast i JPEG, även om jag kan fota RAW även där. Mobilfoto handlar dock oftast om att snabbt smacka av en bild, då vare sig vill eller orkar jag fippla med inställningar.

VAD ÄR RAW? | Tillskillnad från en JPEG-bild (som är processad, komprimerad och “klar”) är en RAW-bild en renodlad datafil som innehåller all information från fototillfället. I och med att den inte är processad tar den dels mycket mer plats men lämnar också mängder med redigeringsmöjligheter i efterhand. En redigerad RAW-bild går också enkelt att återställa till ursprungsformatet.

Lightroom för arkiv och redigering

Jag använder Lightroom för att organisera bilder, vilket är själva hjärtat i min bildhantering. Därför prenumererar jag på Adobes fotografipaket som inkluderar både Lightroom och Photoshop. Det kostar mig 120:-/månad och är i mina ögon väldigt prisvärt. Jag kör i princip all redigering i Lightroom. Det är bara viss inläggsgrafik eller specialgrejer som åker in i Photoshop. Lightroom finns även för mobil och surfplattor och där kan jag både ha synkroniserade bildsamlingar och redigera bilder.

Lagring – NAS, backup & moln

Min primära lagringsenhet är alltså en Netgear ReadyNAS, en nätverksdisk (NAS) som står här hemma. I den sitter det två 3,5″-hårddiskar på 2TB styck som speglas mot varandra. Skulle den ena haverera finns alltså innehållet kvar kvar på den andra disken, vilket tekniskt sett är en ganska enkel lösning. Jag har också en portabel disk på annan ort som jag med jämna mellanrum kör inkrementell backup till, bara för att ha en extra försäkring om något drastiskt skulle inträffa i huset. På sikt kommer den att bytas ut för att istället lagra bilderna i en molntjänst.

Mobilbilderna skickas rakt upp i molnet så fort de är tagna, oavsett jag är på wifi eller mobilnät. Den läxan har jag lärt mig efter två mobilkrascher på resande fot.

Även Lightroom-biblioteket säkerhetskopieras, vilket görs via en inställning i programmet. Jag gör det en gång per dag när Lightroom avslutas och de här backfilerna landar i en Google Drive-mapp, i fall datorns hårddisk skulle gå bananas. Lightroom ballar faktiskt ur ibland och jag har fått läsa in backupfiler ett dussintal gånger genom åren.

BACKUP PÅ PRESETS | How to backup Lightroom presents (step by step)

Organisera bilder i mappar

Ett bra sätt att organisera bilder i mappar är att bygga strukturen på År > Månad > Datum, till exempel 2019 > 10 > 24. Mappnamnen är helt rena från övrig information eftersom jag ändå aldrig letar bilder i Finder/Utforskaren. Sökbarheten har jag helt lagt över till Lightroom. Mer om det nedan.

Alla bilder fotas i RAW, originalbilderna sparas alltid och jag behåller alltid filnamnen från kameran (“IMG_1234.cr2”). Jag föredrar att sitta med ursprungsfilen om jag till exempel ska sälja eller redigera en bild. Det tar så klart en del plats så därför är jag noga med att städa arkivet med jämna mellanrum. Även städning kommer jag till längre ner i inlägget.

Organisera bilder i mappstruktur

Sökbarhet och taggning i Lightroom

Behöver jag hitta en bild är det i Lightroom jag letar. Jag letar aldrig bilder i Finder/Utforskaren. I Lightroom kan jag nämligen filtrera på all data som en bild innehåller. Nyckelord/bildtaggar, optik, datum, tid, geografisk plats (om sån finns) med mera. Jag kan också skapa bildsamlingar baserat på delar av den här datan, vilket gör att bilderna automatiskt kan hamna i en samling om jag taggar dem med ett specifikt nyckelord. Delar av den här informationen, främst nyckelord och copyrightinformation, följer också med när jag exporterar bilderna för exempelvis bloggen och det gör jag ur rent SEO-perspektiv. Mer om båda de här sakerna i nästa avsnitt nedan.

Lightroom – snabbtips för bildhanteringen

Flagga bilder

Flagga-funktionen i Lightroom använder jag för att snabbt markera de bilder som jag vill jobba vidare med. Oftast flaggar jag bilderna redan vid en grovgallring när jag tankat över materialet från kameran. En annan fördel är att jag snabbt kan filtrera bilder baserat på just flaggstatusen. Säg att jag avvisat 23 bilder i en mapp. För att snabbt radera dem väljer jag att filtrera ut enbart dessa avvisade bilder (som har en svart flagga). Sedan markerar jag alla (CMD+A på Mac / CTRL+A på Windows) och raderar allt i ett svep.

SNABBKOMMANDON | Flagga bild: F | Avvisa bild: X | Oflagga bild: U

Färgmarkera bilder

Att färgmarkera bilder i en mapp kan underlätta för de som gärna jobbar visuellt. Genom att exempelvis sätta färgen grön på de bilder man vill jobba med eller röd på de man vill ta bort så kan man snabbt filtrera det man vill se.

Stjärnmarkera bilder

De få gånger jag använder den här funktionen är det för att göra en grovgallring av snarlika bilder. Då kan jag både flagga bilderna men också sätta ett betyg på 1-5 om hur lämplig den är. Jag kanske inte riktigt har hittat funktionens styrka så har ni fler tips, lämna gärna en kommentar och berätta!

Tagga med nyckelord

En grund för att organisera bilder och få bra sökbarhet är att använda nyckelord. Nyckelorden ska spegla vad bilden visar. Jag brukar vara noga med att ha en rimlig nivå på mängden nyckelord per bild. Går det inflation är sökbarheten snart förstörd. Nyckelorden kan jag sedan använda för att filtrera fram en specifik typ av bilder. Ponera att en bildköpare frågar om jag har en bild på en brygga vid en sjö, då går jag enkelt in i Lightroom och filtrerar ut bilderna som har nyckelordet “brygga”.

Organisera bilder i Lightroom - tagga bilder med nyckelord

Skapa samlingar

Samlingar använder jag för att samla bilder från en specifik händelse, till exempel en resa. För mig är det ett perfekt sätt för att samla ihop material från flera olika datummappar. Jag markerar sonika bilderna jag vill ha och så drar jag dem till samlingen som jag har skapat. De här samlingarna går att synkronisera med Adobes molntjänst och då kan jag komma åt dem även i mobilen.

Smart samlingar i Lightroom

Lightroom har också en funktion som heter “Smart samling”. Där kan jag fånga upp alla bilder med ett specifikt nyckelord (till exempel). Jag kan säga att den ska visa alla bilder taggade med “östersund” och då visar den både de bilder som redan finns och så lägger den även till nya bilder som jag taggar med nyckelordet. Nackdelen är att “Smart samling”-mapparna inte går att synka med Adobes molnlösning.

Organisera bilder i Lightroom - Smart samling

Städa bland bilderna

När mina hårddiskar började bli fulla för några år sedan fick jag ett bra incitament till att städa framför att köpa nya diskar. För att slippa känna pressen över att komma ihåg vad som var städat och inte satte jag ihop ett kalkylark. Här för jag nu status månad för månad och på så sätt kan jag hoppa runt och städa lite där jag känner för det utan att tappa kontrollen. Det är ändå nästan 20 års bildarkiv som ligger på diskarna.

Nu för tiden städar jag lite när jag har lust och luft. Hittills har jag städat bort tiotusentals bilder och flera hundra gigabyte. Idag är jag också mer noga med att städa direkt när jag laddar in bilderna efter fototillfället eller på resorna, för att slippa mastodontjobb senare.

Organisera bilder - städa i arkivet

På resorna – molnbackup & VPN

På resande fot har jag liknande sätt för att organisera bilder. Det börjar med att jag varje kväll tankar över bilderna från minneskortet i systemkameran till datorn. Mappen på datorn synkar jag med mitt Google Drive-konto. Förutsatt en hyfsad internetanslutning så finns det alltså en molnbackup en stund senare. Finns tiden lägger jag också in bilderna i Lightroom och kör en snabb grovstädning. Mobilbilderna laddas som sagt automatiskt upp i molnet direkt när jag tar dem. Om roaming inte fungerar (det vill säga, utanför EU) så skickas bilderna upp så fort jag har en wifi-uppkoppling.

Är jag någon annanstans än hemma så är jag alltid ansluten med VPN, både på dator och smartphone. VPN står för Virtual Private Network och tjänsten krypterar all datatrafik från enheten ut på nätet. Det minskar risken för att min data ska läcka ut på något osäkert och öppet trådlöst nätverk, som hotell och restauranger oftast är. VPN är en självklarhet när jag reser oavsett det är i Sverige eller utomlands och idag kör jag Express VPN på alla mina enheter.

PRYLAR PÅ RESAN9 tips – så säkrar du dina enheter på resan

Exportera bilder för bloggen

Genom att skapa makron och genvägar kommer man på sikt att spara massor av tid. Jag har ett antal förinställda exportinställningar beroende på vad det är för bild(er) jag ska ta ut. För bloggens del har jag två förinställda lägen, ett för landskapsläge och ett för porträttläge. Där är mått, skärpa och metadata satt och det enda jag behöver göra är att markera bilderna i Lightroom och trycka på Exportera. När de är exporterade och klara döper jag om dem till vad de föreställer (“brygga-i-ostersund.jpg”) innan jag tillsist laddar upp dem till bloggen.

Era bästa tips för att organisera bilder?

Det här var mina bästa tips för att organisera bilder, både när jag är hemma och ute på resor. Det finns förmodligen lika många lösningar på det här som det finns fotografer på planeten och har ni egna tips så lämna gärna en kommentar här under. Har ni bloggat eller vloggat om det, skicka med en länk också. Det finns alltid nya saker att lära sig!

Daniel Rydénhttps://www.dryden.se
Storstad eller vildmark. Sverige eller utomlands. Varmt eller kallt. Blött eller torrt. Det spelar ingen som helst roll, för mig är det kontrasterna som gör livet. Med den här bloggen vill jag inspirera till just sådana upplevelser och jag hoppas att ni hittar det ni letar efter.

Mer på samma ämne

4 KOMMENTARER

  1. Mitt system är helt annorlunda jämfört med ditt. Borde nog egentligen skriva ett eget blogginlägg om det någon gång. Men på en punkt gör vi lika. Jag sparar också mina bilder i mappar efter år och månad.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.