Status: så gick träningen Q1 2021

Första kvartalet 2021 är slut och jag tänker att det är dags för en statusuppdatering kring träning och kanske primärt löpning då. För löpning har det utan tvekan blivit mest av, mer eller mindre planerat. Jag satte ett mål om att få ett visst antal kilometer i benen innan årets slut och det baserade jag på min dåvarande träningsvariation, där jag varvade löpning med fys. Nu blev ju läget lite annorlunda, i alla fall under årets inledning och kanske hinner det att förändras. Vi får väl se.

Men vi tar det väl från början tänker jag.

Löpning på Storsjön på Löpningens dag

Jag avstod gruppassen (nästan helt)

I januari körde jag återigen igång med gruppassen på gymmet. Äntligen. Det handlar alltså om HIIT Cross och HIIT cardio. Fys och kondition kort och gott. Jag älskar de här passen just för att de ger en sån bra variation med intervaller och styrketräning. Sedan kom det en period där jag skulle jag hänga runt med riskgrupper i olika sammanhang så då valde jag sonika att avstå gymmet helt. Enkelt val.

Det höll i sig under nästan hela februari och mars, där jag bara lyckades tajma in något enstaka tillfälle. Jag saknar passen och allra helst peppen som nästan alltid infinner sig. Plus fysträningen så klart.

Hemmaträningen då?

För ja. Fysen hemma är ett jävla mysterium. Jag har en yogamatta. Jag har en kettlebell. Jag har hantlar och jag har en skivstång. Ändå – ändå – får jag inte till fysträningen hemma mer än något enstaka tillfälle då och då. Trots att det är så enkelt gjort. Jag menar. Ta fyra övningar och gör ett antal reps av varje, säg efter varje löppass. Sedan är det klart. En kvart-tjugo minuter. Men nej, det går inte. Jag. Får. Inte. Till. Det.

Jodå, jag ska ge det fler försök. Jag lovar.

Yogamatta

Runstreak rullar på!

I maj förra året började vi med vår runstreak och att springa minst en mile (1,61 kilometer) varje dag. Det håller i sig och nu när vi entrat april innebär det att vi har mindre än en månad kvar till årsdag! Helt friskt egentligen, för det här var inget som vi planerat från början. Det bara blev att vi fortsatte efter maj. 50 dagar blev 100, som blev 250 och som nu närmar sig 365 med älgkliv.

Mot 200 mil under 2021

Efter att ha kutat in närmare 160 mil förra året satte jag ett mål om att göra minst 200 mil under 2021. Jag baserade siffran på att jag ville fortsätta kombinera löpning med gruppassen på gymmet och inte enbart hålla på med löpning. I slutändan är det ju inte antalet kilometrar som räknas utan vad man gör med dem. Att bara tugga mil blir jag inte snabbare av direkt. Men, i och med att jag knappt gått på några gruppass har jag fått väga upp det i löparskorna istället, vilket så klart innebär att jag sprungit rekordmycket under första kvartalet.

När sista löppasset i mars var gjort låg jag 17 mil före mitt 200-mål. Fortsätter jag i den här takten går jag i mål redan framåt oktober, om inte tidigare. Kanske är det bra att ha riktigt bra marginal, eller så ska jag revidera målsättningen och spetsa till utmaningen lite. Fokus ska så klart fortfarande vara att bli snabbare, inte att jogga in massa mil.

Sikta på 250 istället?

Samtidigt ligger jag i mycket god fas till 250 mil, med drygt fyra mil till godo när jag klev in i april. Och då brukar sommarmånaderna faktiskt innebära mer löpning än från januari till mars, i alla fall historiskt sett. Så okej. Jag reviderar årets mål och ska från och med nu jobba mot 250 mil istället. Allra helst om jag fortsätter att ducka för passen på gymmet.

Jämfört med förra året

Jämfört med 2020 är löpningen i år på en annan nivå. Visst, förra året körde jag tre-fyra HIIT-pass i veckan och innan vi drog igång vår runstreak hade jag ingen större anledning att transportlöpa till gymmet. Då blev det promenad dit och hem. När mars 2021 tog slut hade jag 66 sprungna mil hittills i år. Motsvarande förra året hade jag i mitten av augusti. Som sagt. Viss skillnad. Men så var jag också fysiskt starkare då än vad jag är nu, tyvärr.

Det fina förra året var ju att HIIT-passen gav resultat även för löpningen. Jag satte ju personbästan som aldrig förr i maj och juni förra året, trots att jag då knappt sprang utomhus under årets första månader.

Vad har jag tränat?

Ja, som ni märker har årets träning till största delen bestått av löpning, med inslag av några styrkepass. Löppassen har jag försökt varva med långpass och intervaller av olika slag. Under Q2 adderar jag fokus på hemmafys. Det kan inte vara så jäkla svårt att få till lite KB-svingar, armhävningar och annat utan det sitter väl mest i disciplin och huvud.

LÄS MER | Intervaller för löpare – 9 tips för att bli snabbare

Hur går er träning?

Det där var en kort statusuppdatering kring min träning under årets första månader. Nu är det er tur. Hur går det för er? Vad tränar ni? Har ni lagt om träningen och skippat gymmet eller kör ni på som vanligt? Blir det annan träning nu när det blir varmare och ljusare ute? Lämna gärna en kommentar här under!

Dryden - löpning i solsken
Vår och solsken längs kanalen i Trollhättan
Daniel Rydénhttps://www.dryden.se
Storstad eller vildmark. Sverige eller utomlands. Varmt eller kallt. Blött eller torrt. Det spelar ingen som helst roll, det är kontrasterna som gör livet. Med den här bloggen vill jag inspirera till just sådana upplevelser. Letar du efter något speciellt, använd sökfunktionen högst upp. Mycket nöje!

Mer på samma ämne

2 KOMMENTARER

  1. Snyggt sprunget. Känns som 2021 är löpmängdens år för mig med. Vi får hålla tummarna att formen håller i sig och vi kan köra lopp i höst. Längtar nu massor till SATS dock 🙂

    • Ja, du hade väl dessutom redan massor av längd tidigare år? 🙂 Men ja, lopp. Nästan så att jag också börjar längta ganska väldigt mycket nu. Bror har anmält sig till Haag i höst, lockande faktiskt och allra helst när det verkade vara ganska billigt.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.