Springa varje dag – 12 tips för en runstreak

Den 1 maj förra året antog jag och min sambo utmaningen att springa varje dag. Vi började med att köra en månads runstreak för att testa och se hur det känns. Nu har vi kört i över ett år och vet knappt hur det är att inte springa varje dag. Men om man själv vill komma igång, hur ska man bära sig åt? Vad är nyckeln till att lyckas springa varje dag och hålla sin runstreak vid liv? Jag tänker här komma med mina bästa tips för dig som är sugen.

Men först…

Vad är en runstreak?

En så kallad runstreak innebär att man springer minst en engelsk mil varje kalenderdag. En engelsk mile är 1609,344 meter lång och kan för enkelhetens skull avrundas till 1,61 kilometer. Målet är att få till löpning varje dag, även dagarna när man inte känner ett dugg för löpning. Notera att det bara är löpning som gäller. Har du åkt fem mil längdskidor spelar det alltså ingen roll, det ska fortfarande göras ett löppass den dagen.

Vi har även satt upp några personliga regler. För oss som nu sprungit i alla väder året runt finns det till exempel inget rimligt skäl till att springa inomhus, även om de officiella reglerna tillåter det. Det gör att jag räknar bort intervallerna på löpband som jag kör på HIIT Cardio/HIIT Cross-passen på gymmet. Vi brukar också säkra upp med minst 1,65 kilometer bara för att vara på rätt sida.

REGLEROfficiella regler hos Runstreak Sverige

Hur håller man räkningen?

Att börja den första i en månad gör ju allt lite enklare men ju längre man tar sig desto svårare blir det, “Är det 254 eller 255 idag?“. Först och främst döper jag mina löppass i Garmin-appen efter vilken dag det är, till exempel “Runstreak #375 – Långpass till Frösö kyrka“. Jag kör även en widget i träningsklockan som håller koll på dagarna.

Kom igång att springa varje dag

Så, hur kommer man då igång med en runstreak och vad ska man tänka på om man ska börja springa varje dag? Här under följer mina bästa tips för att komma igång och hålla din runstreak vid liv!

Runstreak - att springa varje dag

Sätt ett mål

Det är alltid bra att ha en målsättning om man ska börja springa varje dag. Jag försöker sätta både ett eller flera kortare mål och även något eller några på längre sikt. I inledningsfasen är en veckas ihållande löpning en bra start, för att sedan bygga på till två veckor eller en månad. Allt eftersom kan man sedan flytta gränser och mål framåt, om man känner att det går bra. För oss blev maj månad 50 dagar, som 100, som blev 200, som blev till årsskiftet och som blev till ett helt år. Och vi håller fortfarande på!

Börja på en bra nivå

Är du en van löpare är chanserna goda att snabbare komma in i flowet. Har du inte sprungit alls utan vill testa på vad det är? Börja på en lugn och stilla nivå. Vitsen är ju att hålla i löpningen varje dag och då är det roligare om man känner att man gör framsteg, istället för att maxa ena dagen och inte orka något alls andra dagen.

Planera för löpningen

Precis som med allt annat så är planering en bra grund. Vi tänker numera in löpningen i det som “måste” fixas under dagen. Har man ett par timmar mellan möten på jobbet så blir friskvårdstimmen perfekt. Det finns som regel alltid en lucka under dagen, allra helst om det bara handlar om en engelsk mile.

Alla väder är löparväder

Ska man springa varje dag så är det bara att ignorera vädret utanför. Oftast är man inte såpass söt att man smälter bort om det regnar. Att springa i kyla är också ganska lätt så länge man klär sig efter förutsättningarna.

Att springa i -29°C
Sommarlöpning i Rom

Våga springa kort

När jag började springa varje dag kändes det helt främmande att “bara” springa 1,61 kilometer. Jag har helt omvärderat de här dagarna och ser dem istället som bra återhämtningspass om jag behöver vila eller inte känner mig helt på topp. De är också den perfekta lösningen om man verkligen inte får ihop löpningen just den dagen. Ett sånt pass tar en halvtimme inklusive ombyte, löpning och dusch efteråt.

Så ja, de korta löppassen har nog varit min största utmaning sedan jag började springa varje dag.

Våga springa längre sträckor

Vill man testa på att växla upp efter ett tag så ska man absolut våga springa lite längre när man känner sig bekväm med det. Vad “långt” är beror på vem du är. En del har knappt sprungit en halvmil medan ett långpass för andra handlar om att vara ute två-tre timmar. Det går alltid att återhämta sig med korta 1,61:or dagarna efter.

Utmaning i utmaningen

Ja, jo, det blir tillslut ganska slentrian att springa varje dag. Därför har vi lagt in utmaningar i själva runstreakutmaningen. Under sommaren kör vi backträning i en skidbacke till exempel, med målet att springa till toppen av Mount Everest. Ett annat mål kan vara att nå en viss sträcka under en vecka eller att köra lite tävlingsmoment om man springer med någon.

Backträning i Ladängen, en utmaning i utmaningen.

Variera din löpning

Som sagt, det blir lätt slentrian så därför är variation i löpningen en bra idé. Om man kör ett vanligt joggingpass ena dagen kan ett intervallpass vara lämpligt andra dagen. Sprang man asfalt igår kan man köra terräng idag, och så vidare.

Upptäck något nytt

Om man ofta springer i sina hemmakvarter kan det vara läge att åka iväg och springa någon annanstans. Har du kvarter i stan du aldrig varit i? Spring dit! Jag har det senaste året, trots snart tjugo år i Östersund, sett kvarter jag aldrig tidigare satt min fot i. Och då är den här stan inte särskilt stor.

Bortrest – kör en runcation

När vi åker iväg på resor så följer löpningen med. Det har blivit joggning i Rom, intervaller på tågperrongen i Abisko och löpning efter en golfrunda i Älvkarleby. Är man i en ny stad är en så kallad runcation ett perfekt sätt för att se stan i lite snabbare takt, eller reka inför vad man ska göra under vistelsen.

Runcation i Kalmar - allt för att springa varje dag

Transportlöpning till mataffären

Transportlöpning av olika slag är något som jag upptäckt under min egen runstreak. Jag har sprungit till jobbet för att hämta/lämna prylar och till gymmet som uppvärmning inför ett träningspass. Att göra löppass till matbutiken för att handla är också ett enkelt sätt för att hålla sin runstreak vid liv. Ta med en ryggsäck så slipper du köpa påsar eller springa med mjölken i händerna. Enkelt!

Fira när du lyckas!

När ett mål uppfylls så ska det så klart firas, oavsett det är ett delmål eller om man helt enkelt går i mål helt och hållet. Vi firade både en månad, 100 dagar, när vi nådde toppen av Mount Everest och givetvis även 365 dagar. Vid vårt årsjubileum ställde vi ut en flaska bubbel på gården som stod och väntade på oss när vi kom tillbaka.

Ska du börja springa varje dag?

Gillar du att springa och ha en utmaning i din löpning så kanske en runstreak vore något att börja med. Eller springer du redan varje dag och har egna tips? Lägg gärna en kommentar här under och berätta!

Dryden - Runstreak 365!
Runstreak 365 - vi lyckades springa varje dag i ett helt år!

Daniel Rydénhttps://www.dryden.se
Storstad eller vildmark. Sverige eller utomlands. Varmt eller kallt. Blött eller torrt. Det spelar ingen som helst roll, för mig är det kontrasterna som gör livet. Med den här bloggen vill jag inspirera till just sådana upplevelser och jag hoppas att ni hittar det ni letar efter.

Mer på samma ämne

2 KOMMENTARER

  1. Ja, det borde man ju göra! Jag gjorde ju det förr (sprang varje dag) men saker kom emellan…
    Jag saknar löpningen, men att köra små sträckor varje dag kanske är rätt ända att börja i…
    Ska känna efter lite till. Eller så börjar jag imorgon!

    • Ja, alltså. Saknar du löpningen är det ju en ganska bra motivation tänker jag. Och korta sträckor – som iaf jag brutalt underskattat förut – är guld på så många sätt. Som jag skrivit – största utmaningen har varit att springa kort och att springa alls just de dagarna. Kör! 🙂

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.