2 klass Lugn – här är SJ:s nya produkt

SJ har äntligen presenterat deras nya biljettyp som det pratats om det senaste året. Nu försvinner tyst avdelning i 1 klass på alla snabbtåg och ersätts av det som SJ kallar för 2 klass Lugn. Spekulationer, farhågor, teorier och tankar – nu är produkten lanserad och jag tänker här gå igenom vad som väntar från den 1 november 2021.

Förra året började det ryktas om att SJ slopar tyst avdelning på sina snabbtåg. Jag frågade dem på Twitter och fick först som svar att 2 klass Lugn skulle ta över, ett uttalande som snart togs bort och ersattes med ett ”Det får ni se när vi lanserar det!”-svar. I mitt blogginlägg som jag skrev då la jag fram mina egna tankar och idéer. Några av dem har nu besannats. Andra inte. Men vi tar det från början.

SJ 2 kl Lugn i korthet

  • Enbart på SJ:s snabbtåg.
  • Prisklass mellan 1 kl och 2kl
  • Lugn och ro i hela vagnen.
  • Fri tillgång till kaffe och te i bistron.
  • Frukost som du hämtar i bistron innan klockan 09:30.
  • Möjlighet att förbeställa mat som du hämtar i bistron.
  • Platsbokning.
  • Wi-Fi.
  • Ingen lounge-tillgång

Källa: SJ.se

SJ 3000 på Östersund C

Det här är nya 2 klass Lugn

2 klass Lugn kommer att bli en typ av kompromiss mellan 1 klass och 2 klass, alltid med en 2-2-konfiguration. På nya kommande X 2000 kommer platserna att ha en helt egen vagn i tågsättet, alltid den andra från drivvagnen. Kupén kommer ha dekaler och sätena prydda med blåa nackskydd för att tydligare visa att man är i 2 klass Lugn. På de andra snabbtågen, som SJ 3000, finns det 28 platser i 2 kl Lugn och den här delen av vagnen kommer att vara tydligt markerad.

De som väljer att resa i 2 klass Lugn får frukost på avgångarna före klockan 9. Till skillnad från 1 klass, där man får frukosten serverad vid sin plats, hämtas den istället i bistron före 09:30. Av det som går att läsa på SJ:s sajt så handlar det om en fralla med juice även om SJ:s Twitter-konto hälsar att det är exakt samma frukost som i första klass. Återstår att se vad som gäller i praktiken.

Utöver det här så kommer man också kunna hämta gratis kaffe och te i bistron, ungefär som i 1 klass med andra ord. Man kan förbeställa mat som man hämtar i bistron och precis som i alla andra klasser kommer wifi att ingå.

Det man däremot får avstå till skillnad från 1 klass är SJ Lounge innan avgång och när man kommit fram. Loungerna finns idag på centralstationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö.

SJ LOUNGE | Mina besök på Stockholm C & nya Göteborg C

Ingen tillgång till SJ Lounge i Göteborg med SJ 2 klass Lugn.
SJ Lounge i Göteborg – nix!
Ingen tillgång till SJ Lounge i Stockholm med SJ 2 klass Lugn.
SJ Lounge i Stockholm – nope!

Hur lugnt kan det bli?

SJ säger att 2 klass Lugn blir en plats med ljudlösa mobiler och prylar, dämpade samtal mellan resenärer och där man har låg volym även i sina hörlurar för att undvika ljudläckage ut i kupén. Man ska kort och gott inte störa andra resenärer. Just vad ”störa andra resenärer innebär” är blir ju ganska subjektivt och det finns ju risker med det här, helt klart. Det fanns det ju även i 1 klass tyst avdelning och jag har knackat folk på axeln mer än en gång i det avseendet.

En stor fördel för mig personligen är att SJ valt att skippa barnbiljetter och liknande rabatter i den nya lugna avdelningen. Tack för det!

Bokning och priser

Den här nya biljettypen kommer bara att finnas på SJ:s snabbtåg. Glöm därför 2 klass Lugn på SJ InterCity, Regional och deras nattåg. Det blir en helt egen biljettyp som ramlar in mellan 1 klass och 2 klass och det kommer alltid att vara platsbokning på biljetterna. Det innebär också att en person som vid bokningen aktivt valt bort lugn avdelning inte heller kommer att placeras där ”av misstag” eller per automatik.

Prisläget baseras på efterfrågan men det kan vara värt att hålla ett öga på de olika klasserna. I mina testsökningar hittade jag 1 kl och 2 kl till exakt samma pris men där 2 klass Lugn faktiskt var något dyrare. Initialt verkar det alltså finnas ett bra tryck på nya 2 klass Lugn.

Här är några prisexempel. De avser ej ombokningsbara biljetter och * betyder morgonavgång med frukost.

Sträcka2 kl2 kl Lugn1 kl
Stockholm – Östersund335415505
Stockholm – Göteborg*195245295
Stockholm – Malmö*255345295
Stockholm – Umeå*275365455

När kan man boka 2 klass Lugn?

Biljetterna för den här nya produkten släpptes den 15 september 2021 och gäller för resor från och med den 1 november 2021.

1 Klass, vagn 1, plats 12 i Tyst avdelning på SJ 3000.

Kommer jag att boka 2 klass Lugn?

När jag fått tänka en stund känns det som att skillnaderna mellan 1 klass Tyst avdelning och 2 klass Lugn blir förhållandevis små. Visst, i Lugn på X 2000 får jag inget eget säte, jag tappar loungerna och eventuellt blir frukosten lite snålt tilltagen. Ändå ingen dealbreaker för mig som sällanresenär på tågen. Då prioriterar jag nog hellre en tyst avdelning då jag vet att 1 klass faktiskt kan vara ganska stökig. Allra helst när Världens Viktigaste Människor ska göra veckans viktigaste samtal under en tre timmar lång tågresa mellan Sveriges största städer. Det som kan bli dess nackdel är att det är en hel vagn som ska försöka hålla en tyst nivå. Det kan bli en utmaning.

Sedan undrar jag så klart hur avdelningen närmast lokföraren kommer att bli på SJ 3000. Det här är ju alltså gamla Tyst avdelning. I ett drömscenario förblir det här 1 klass och kanske en semityst oas för oss som ändå väljer 1 klass framför 2 klass Lugn. Det kan vara värt en chansning faktiskt.

Vilka av förhandstipsen slog in?

Jag hade ju en liten lista i inlägget förra året. Ska vi ta en titt på vad som slog in och inte?

  • NEDKÖP. Inte nödvändigtvis. Visst. Inga lounger och en enklare frukost, men något mervärde ska det ju ändå finnas med 1 klass tänker jag.
  • INGET EGET SÄTE. Sant. Enda singelsätet kommer att bli i nya X 2000 1 klass.
  • BILLIGARE. Prissättningen går ju inte förutse så det kan bli samma vilda västern som vi är vana vid. Håll utkik, det kan bli prisvärt på vissa avgångar.
  • HUR LUGNT? Den eviga frågan, men nu får man i alla fall ett legalt skäl att säga åt folk att knipa igen om de ens tänker tanken på att ringa ett telefonsamtal.
  • GENOMFARTSLED. Så länge 1 klass-resenärerna behöver handla något i bistron så kommer det att bli en genomfartsled. Just det här kommer jag att sakna med 1 klass Tyst avdelning på SJ 3000.

Vad tror ni om SJ:s nya koncept?

Det har varit en hel del diskussioner kring SJ:s nya giv både i mitt tidigare blogginlägg, nätforum och i andra sociala medier. Nu när de presenterat produkten och den kommer att bli bokningsbar – hur ställer ni er? Kommer ni att köra vidare på 1 klass och sörja dess tysta avdelning eller blir 2 klass Lugn ett fullgott alternativ? Lämna gärna en kommentar och berätta!

Nästa steg för mig är att boka en biljett och se hur det fungerar i praktiken. Steget efter det är att sikta på nya X 2000 när det väl rullar ut på spåren.

PRESSMEDDELANDELäs det i sin helhet

Daniel Rydénhttps://www.dryden.se
Storstad eller vildmark. Sverige eller utomlands. Varmt eller kallt. Blött eller torrt. Det spelar ingen som helst roll, det är kontrasterna som gör livet. Med den här bloggen vill jag inspirera till just sådana upplevelser. Letar du efter något speciellt, använd sökfunktionen högst upp. Mycket nöje!

Mer på samma ämne

4 KOMMENTARER

  1. Jag måste erkänna att jag fortfarande ofta bokar djurkupé. Jag älskar den vagnen (vagnsänden) och kan inte förstå varför jag ska behöva avstå den bara för att jag inte har något pälsbäbis längre? 🙂
    Varför älskar jag den? För att den är i ena änden av tåget = inget spring. För att det bara är 20 platser och lugnt och fint. Känns tryggt i pandemitider.
    Kanske kan SJ Lugn bli ett sätt för mig att långsamt slussas in i den riktiga (stora, stygga) SJ-världen igen? En slags arbetsträning?

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.