Vi hyrde bil i våras. I slutet på april. Långt upp i Sverige. För att på ett smidigt sätt ta oss runt mellan Abisko, Björkliden och Riksgränsen. Vårvintern var fantastisk och bjöd på härlig skidåkning samt en tur med bandvagn till Låktatjåkko fjällstation. Inför resan hade vi bokat hyrbil via Avis och vi blev faktiskt, för en gångs skull, uppgraderade vid upphämtningen. So far so good.
Mitt minne från tidigare Avis-upplevelser måste ändå ha bleknat när jag bokade bilen där i mitten av april. Eller så tänkte jag att ”en gång är ingen gång”. För ja, vi hyrde faktiskt via Avis bara ett halvår tidigare. Just i Kiruna dessutom. Ni vet, när vi körde en hösthelg i Abisko och vandrade både till Trollsjön och (nästan till) Låktatjåkko.
Med exakt samma Avis-eftermäle.
Vad är problemet då?
Så. Vad är då problemet? Att vi blev uppgraderade till en sprillans ny Volvo XC60 Recharge? Att allt fungerade smidigt med både uthämtning och återlämning? Att personalen på Avis i Kiruna var trevliga? Nej. Inget av det där är ett problem. Problemet har mer i-landskaraktär än så ska ni veta.
Jakten på de försvunna poängen
Jag bokade via SAS sajt då jag som EuroBonus-medlem har både förmåner och tjänar extrapoäng. Efter avslutad hyra brukar det sedan ta någon vecka eller två innan SAS-poängen ramlar in. Jag har sällan bråttom i det fallet. När vi kommit in i juni börjar jag dock fundera så jag gör en efterregistrering på Avis sajt. Får bekräftelse att den är mottagen. Inget händer. Gör om proceduren i augusti men fortfarande inga poäng.
Nytt angreppssätt. Jag mejlar via ett formulär på Avis sajt. Förutom det autogenererade svaret att de tagit emot mejlet så hör jag ingenting. Ett tredje försök till efterregistrering i oktober hjälper inte heller. Även ytterligare ett mejl verkar försvinna in i en stor slasktratt hos ett av världens största biluthyrningsföretag.
Inte första gången
Så. Jag ringer Avis nu mot slutet av oktober. Den norsktalande personen på andra sidan hittar ingenting om någonting. Inga efterregistreringar. Inga mejl. Ingenting. Däremot hittar hen vårt ärende från förra hösten. Ja men exakt. Då när jag också fick jaga på dem för att få mina poäng. Det här är alltså inte första gången. I slutet av samtalet lovar så personen att återkomma nästföljande arbetsdag, eftersom det här ”måste kollas upp med specialister”. Okej, fair enough. Vi lägger på. Och jag väntar.
Fortfarande.
Ett djävulskt jobb?
Det är ju ett djävulskt jobb för några tusen poäng kan man tycka. Fast just poängen har jag släppt. Nu handlar det mer om principen. Om de gör så här mot mig så gör de garanterat likadant mot andra. Jag kastade ut funderingen i en stängd grupp för frekventa resenärer på Facebook. Mycket riktigt, det finns fler som aldrig fått några poäng efter avslutad Avis-hyra.
Fast det blir lite som när man frågar matbutiken varför de tagit 10 spänn för tomaterna när de skulle kosta 7. Tre spänn är inga pengar men om de sätter det i system mot alla kunder, där en promille kollar kvittot, så blir det plötsligt betydligt större sammanhang.
Joråsåatte. Jakten på de försvunna poängen går vidare. Avis och jag är inte riktigt färdiga med varandra. Hur hade ni gjort? Släppt, glömt och gått vidare eller jagat för principens skull?
Kör in i kaklet
Haha, håller på!
Jag tillhör också de som haft problem med att få mina Avis-poäng. Innan vi skaffade egen bil förra sommaren hyrde vi ganska ofta hos Avis och vi brukade passa på när det var poängerbjudanden där man fick mer än bara ordinarie poäng. Det var snarare regel än undantag att poängen inte dök upp på kontot och vid påtryckningar så kom ibland ordinarie poängsumma efter ett tag medan jag aldrig såg röken av de där extra poängen. Ibland funkade det, men ofta inte. Jag skulle fortsätta jaga dom om jag var du, man vill ju ha de poäng som man har rätt till.
Märkligt hur många som verkar råka ut för det. Och när du säger det, de där extrapoängen fick jag nog inte heller efter förra höstens hyra. Jag ska ligga på dem och se till att få de poäng jag har rätt till. Som sagt. Principsak framför poäng nu faktiskt.
Fan jag hatar sånt här! Blir astokig!
Då är vi två! Fan!
Ger aldrig upp när jag väl börjat.
Rätt ska va rätt, o ingen annan ser efter dina intressen idag.
Ja, jag är åt det hållet. Antingen påbörjar jag det inte alls ens från början eller så kör jag hela vägen.
Fortsätt!! Och sprid deras usla hantering så mycket du kan!!
Verkligen botten 👎
Verkligen botten!
Alltid fullfölja jakten på poängen. Kanske ta det en runda med SAS också, annars får de plocka bort Avis från sin sajt!
På tal om poäng: läste ngnstans om att maxa SAS-poängen (kanske här…). Vi handlar därför allt numera på SAS-kreditkortet, sedan sätter vi successivt över motsvarande summa på ett separat bankkonto. Maxa SAS-poängen varje månad samt kan enkelt betala fakturan i slutet av månaden via bankkontot där pengen redan finns. Anledning? Jo i slutet av året går det resa en ”gratis” bonusresa för hela familjen (tack vare bl.a. maten, bensin osv. som handlats under året) 🙂
Ja, SAS kanske också borde bli medvetna om det men det kanske inte ligger som högst prio på deras bord just nu. 😉
Här har du nog inte läst om att maxa SAS-poängen. Mig veterligen har jag inget inlägg om det iaf men jag håller med – ett bra sätt att dra in bonusresor på.
Jag har letat lite bland dina inlägg men inte hittat om du har skrivit om olika bonuskort och om det lönar sig eller inte. Jag har själv SAS kortet men jag tycker nog att det är ganska värdelöst för det är svårt at få några poäng att tala om.
Hej Jens! Nej, jag har inte skrivit något om bonuskort och vilka som är bättre eller sämre än andra. Mest för att jag inte prövat fler än SAS-korten i olika varianter, SJ:s Mastercard och Diners medan det fortfarande var semiattraktivt (numera nedlagt).