Det tog sin lilla tid men tillslut bokade jag en tågresa med MTRX 1 Klass Plus från Göteborg till Stockholm. Det här blev en av sträckorna under min tågexpedition genom Sverige för ett par veckor sedan, för att testa lite några av de tågprodukter som finns på svenska marknaden.
Det är faktiskt inte jätteofta som jag åker tåg mellan våra två största städer. Därför har min MTRX-upplevelse dröjt eftersom de bara kör mellan Göteborg och Stockholm, plus en avstickare ner till Båstad under sommarmånaderna.
MTR som operatör har jag ändå åkt med mängder av gånger, mer eller mindre utan att tänka på det. De kör både tunnelbanetågen och pendeln i Stockholmsområdet, i Mälardalen, till Örebro och Hallsberg och från sommaren 2022 når de även upp till Gävle.
MTRX tågsätt – nordisk version av Stadler Flirt
MTRX röda snabbtåg syns tydligt både på perrongerna och när de susar fram genom landskapen. De är av typen Flirt Nordic och har byggts speciellt för vårt nordiska klimat. Varje sätt består av fem vagnar med 244 sittplatser och maxhastigheten ligger på 200 km/h.
I mer nördiga termer har MTRX tågsätt fått litterat X74 och de är byggda av schweiziska Stadler under 2014-15. I Norge, där de rullar sedan 2012, går de under beteckningen BM74 (regionaltrafik) och BM75 (lokaltrafik). För svenska marknaden beställde MTRX totalt sex sätt. Efter testkörningar under höst-vinter 2014-15 sattes de tillslut i trafik den 21 mars 2015, på sträckan Göteborg-Stockholm.
De här X74-tågen har heller ingen korglutning, en funktion som till exempel SJ:s X2000 har. Att den inte finns kan ha betydelse om man är känslig för åksjuka.
Alla MTRX tåg har olika namn. Tåget för just den här resan heter Estelle och ett av de andra sätten döptes efter en namntävling till Trainy McTrainface. Jag tycker det är roligt när de får olika namn, samma sak som när flygbolag namnger sina flygplan.
MTRX olika biljetter
De billigaste biljetterna på sträckan Göteborg-Stockholm börjar på 185:- och kallas för Fix. Det är ett regelrätt fynd och då får man wifi, boka säte, boka om mot avgift och 24 timmars öppet köp. Nästa nivå är Flex från 339:- som både är om- och avbokningsbar. MTRX 1 Klass Plus kostar från 439:-. Det inkluderar utöver det som redan nämnts även ett ledigt säte bredvid och en måltid ombord, oavsett vilken tid på dagen man åker.
Egentligen ingen 1 klass-produkt
Även om MTRX säljer biljetter i tre olika klasser så är sätena de samma oavsett vad man bokar eller var man sitter. Tågsätten är anpassade för 2 klass fjärrtrafik vilket betyder 2+2-konfiguration rakt igenom. Ingen komfortmässig skillnad alltså men i MTRX 1 Klass Plus får man alltid ett ledigt säte bredvid sig.
Varje plats har armstöd, ett eget nedfällbart bord och stolen går att luta några grader bakåt. Varje dubbelsäte delar på ett eluttag, vilket så klart är en aning snålt. Allra helst om man måste dela i Fix eller Flex. Sätena är i alla fall betydligt skönare än de ser ut och jag satt gott hela vägen från Göteborg upp till Stockholm.
Det nedfällbara bordet var dock i minsta laget. Min 14″ Macbook stack ut ett par centimeter på varje sida. Vill man ha mer plats ska man boka ett säte med riktigt bord. Då riskerar man dock att få någon mittemot. På just den här resan hade jag ändå kunnat byta plats eftersom kupén i princip var helt tom. Jag noterar det för nästa gång.
Designdetaljerna
Belysningen i kupén var behaglig, även om den kanske inte spelade så stor roll på den här dagresan. I taket hänger också ett par informationsskärmar med nästa hållplats, slutdestination och vilken vagn man befinner sig i. Jag gillar den avskalade inredningen men särskilt mysigt blir det aldrig, trots designlampan Bumling vid platserna med riktigt bord. En annan detalj jag noterade var Breitling-klockorna, en typiskt Schweiz-koppling.
I övrigt kändes tåget välstädat och fräscht när jag klev på i Göteborg. Lite smådammigt här och där men inga större fadäser.
MTRX 1 klass Plus – bekvämligheterna…
Eftersom jag ville testa deras maxade upplevelse bokade jag en 1 Klass Plus och betalade drygt 600:- en knapp vecka innan avgång. Jag såg fördelarna med ledigt säte bredvid och en lunch ombord. En kvart efter avgången kom tågvärden ut med en liten matlåda i form av en kyckling/bacon på sallad och ett bröd i botten, allt tillsammans med en burk vatten. En helt okej smakupplevelse.
Vid 1 klassvagnens utgång stod termosar placerade, med kaffe och hett vatten, fri för oss i 1 klass att använda. Där kunde man hämta själv men faktum är att tågvärden längs resan faktiskt kom ut och erbjöd passagerarna både påfyllnad och smågodis, utöver att hen var allmänt trevlig.
Kan ni tänka er, tågvärdar som syns. Det är man inte bortskämd med på andra fjärrtåg. Ingen nämnd. Ingen glömd.
…och ombokningsbar biljett
MTRX 1 Klass Plus omfattar av- och ombokningsbar biljett, vilket jag faktiskt fick nyttja. På min SJ-resa ner från Östersund till Stockholm får jag ett sms från MTRX där jag ombeds att inte äta nötter på tåget på grund av en passagerare med nötallergi. Då upptäcker jag att min resa är bokad en dag för tidigt. Jag kastar mig in på sajten och bokar om min biljett bara en knapp timme innan dess avgång. Tack käre nötallergiker för det, jag hoppas att du fick en behaglig resa utan nötter ombord!
Ombokningen är enkel och jag får lägga en mellanskillnad på 320 spänn. Totalt sett betalar jag alltså drygt 900 för min 1 klassbiljett från Göteborg till Stockholm. Ja, det blev något över min smärtgräns.
Mat, fika och café
I vagn B, mitt i tågsättet alltså, finns det ett litet café där man kan köpa enklare mat, dryck, fika samt kaffe eller te. Viss service ingår som sagt i 1 Klass Plus så behovet för egen del var inte direkt skriande. Reser man med annan biljett så finns det alla möjligheter att vara mätt och belåten under hela resan. Och resan är ju som längst ändå bara drygt tre timmar lång så förmodligen överlever man.
MTRX 1 Klass Plus – allt som allt
Jag tycker att det här var ett fantastiskt skönt tåg att sitta i under drygt tre timmar. Förhållandevis tyst, inget onödigt gnissel och allt som allt väldigt behagligt. Inte så ombonad kupé då och lite väl sterilt, om jag ska vara petig. I alla fall, över förväntan rent komfortmässigt.
Servicen ombord var lysande. Trevlig personal, helt okej mat vid min plats och tågvärdar som faktiskt syns och som erbjöd service under resans gång. Till och med utropen vid de olika stationerna var ett nöje att lyssna på.
600 kronor, som jag betalade från början, är en okej prislapp. Att jag bokade fel och fick betala ännu mer är ju inte MTRX fel. Produkten som helhet är bra och hittar man 1 klass för deras från-pris så är det här ett kap (men det är ju förvisso Fix-biljetten också, utifrån vad man får för pengarna). Så japp, jag kommer definitivt jämföra MTRX med andra alternativ nästa gång jag ska åka tåg mellan Göteborg och Stockholm.
Har du åkt MTRX 1 Klass Plus eller köpt någon annan biljett på deras fjärrtåg? Lämna gärna en kommentar och berätta om dina upplevelser!
FÖLJ BLOGGEN | Facebook | Youtube | Instagram
Som ställföreträdande järnvägsrepresentant vill jag bara påtala att rubriken ”MTRX tågsätt – nordisk version av X74” bör vara ”MTRX tågsätt – nordisk version av Stadler Flirt”, X74 är den svenska littereringen av tågmodellen helt enkelt.
Det går inte ducka för nåt alls (och jag gillar det!). Tack för läsning, rättning och påpekande. Det är uppdaterat nu! 🙂