Ska man åka snabbtåg i Sverige är utbudet faktiskt ganska skralt och på de flesta sträckorna är det bara en operatör som kör. Mellan Stockholm och Göteborg är det däremot viss konkurrens och i det här inlägget går jag punkt för punkt igenom om man ska välja SJ eller MTRX.
Väljer du SJ eller MTRX? Lämna gärna en kommentar längst ner och berätta hur du resonerar. Om inte annat så kastar vi oss rakt in i jämförelsen!
Biljetternas flexibilitet
På SJ:s tåg kan man boka 1 klass, 2 klass och 2 klass Lugn i tre olika nivåer. På den billigaste nivån kan man vare sig av- eller omboka och man har inte heller något öppet köp. Köpt är köpt. Nästa nivå kan ombokas och de dyraste biljetterna kan man avboka fram till avgång. Det här framgår tydligt när man bokar på deras sajt.
MTRX kör en betydligt mer flexibel hand och de har döpt sina nivåer till Fix, Flex och 1 Klass Plus. Alla biljetter har öppet köp med full återbetalning inom ett dygn från det att man bokat. Fix går mot avgift och eventuell mellanskillnad att boka om fram till avresan. Köper man en 1 klass Plus-biljett så kan man avboka alltihop med full återbetalning ända fram till avgång.
SJ eller MTRX? MTRX, svårslagen flexibilitet.
Rutter
Idag kör MTRX enbart på sträckan Stockholm – Göteborg, plus att man under sommarmånaderna kör ner till Båstad. SJ kör snabbtåg på betydligt fler sträckor i stora delar av landet, vilket i sig kanske inte är så konstigt då MTRX är en förhållandevis ny aktör på marknaden. Vi får hoppas att de börjar köra fler rutter framöver.
SJ vinner ju stort på att man kan ta sina kunder över längre sträckor och ansvara för hela resan. Ska man från Umeå till Göteborg är det så klart lockande och enkelt att boka SJ rakt över, kontra att byta till MTRX i Stockholm.
SJ eller MTRX? SJ, tack vare utbudet.
Innan avresa och efter ankomst
MTRX erbjuder inga som helst extratjänster även om jag tycker att flexibiliteten i biljettköpet är ett stort plus. I övrigt är det tågresan som är produkten, vilket i och för sig inte behöver vara dåligt. SJ å sin sida har sina lounger i Stockholm, Göteborg och Malmö. Där kommer man dock bara in med biljett i första klass, årskort och dylikt. Visst, SJ:s lounger är inte några superfancy grejer men man kan faktiskt använda dem både innan avgång och när man kommer fram.
SJ eller MTRX? SJ, tack vare loungerna.
Tågsätten
SJ kör flera varianter av snabbtåg. Dels X 2000 (X2) och som just nu finns i två utföranden. Har man tur får man åka med något av deras nyrenoverade ekipage som rullar på järnvägarna sedan hösten 2021. Riktigt fina och sätena i framförallt 1 klass är underbara. Stora, breda och gott om utrymmen. Då menar jag både för röven, datorn på det nedfällbara bordet och för eventuellt bagage. De andra snabbtågen hos SJ börjar dock kännas till åren. De ännu inte renoverade X 2000 och SJ 3000 (X55) lider av gnisslande vagnar, sliten interiör och nedsuttna säten.
MTRX kör sina röda Flirt Nordic (X74), vilka har byggts i en speciell version för vårt nordiska klimat. De är bekväma, förhållandevis tysta och komforten har jag upplevt som riktigt bra. Interiört är de dock ganska strama och rent krasst har de bara en klass, även om de marknadsför tre bokningsklasser (mer om det längre ner). De här tågen har heller ingen korglutning, en funktion som är omtalad och som delar resenärerna i två vagnar (pun intended). Vissa gillar dem, andra inte.
SJ eller MTRX? Oavgjort.
Att resa med 1 klass-biljett
På MTRX tåg är det ingen skillnad i hårdvaran mellan 1 Klass Plus och de andra klasserna. Fyra säten per rad i en 2-2-konfiguration rakt över. Det som skiljer är tjänsterna där man som ensamresenär alltid har ett ledigt säte bredvid sig i 1 Klass Plus. Bra grej tycker jag. Man får även en måltid serverad vid sin plats, oavsett vilken tid på dygnet man åker. Lägger vi till flexibiliteten jag redan nämnt så kan man verkligen göra fynd hos MTRX.
I 1 klass på SJ Snabbtåg är en frukost inkluderad på alla avgångar innan klockan 9. Reser man efter så ingår inget mer i matväg förutom en liten kaffebuffé tillsammans med frukt och lite sötsaker. Å andra sidan har SJ gjort skillnad när det kommer till sätena, som är större och har mer benutrymme. På X 2000 är det tre säten per rad och då kan man boka ett singelsäte. På SJ 3000 är det dock fyra säten per rad, så det hänger alltså på vilket tåg man åker med och detta framgår när man bokar.
SJ ger också loungetillgång för sina resenärer i 1 klass och på nya X 2000 är det fyra eluttag per dubbelsäte – riktigt bra!
SJ eller MTRX? Hårfint men MTRX tar ronden tack vare måltiderna.
Att resa i 2 Klass, Fix eller Flex
Som sagt, det är ingen skillnad på Fix och Flex kontra 1 Klass Plus. Sätena är de samma och man sitter faktiskt skönt. Wifi är inkluderat och den stora fördelen är att biljetten alltid är ombokningsbar med Fix och Flex.
SJ kör fyra säten per rad (2-2) och wifi är alltid inkluderat. Har man gått på snikbiljetten så kan man glömma allt vad av- och ombokning heter. SJ har också något som kallas för 2 kl Lugn, vilket är en variant på en tyst avdelning. Kanske är det här SJ:s mest omtalade produkt på senare tid eftersom pendlarna gick bananas när tyst avdelning avvecklades. De gånger jag suttit i Lugn har det dock fungerat bra.
SJ eller MTRX? MTRX, ombokningsbara biljetter är guld!
Säten och utrymmen
Reser man med SJ hänger det på vilket tåg man faktiskt åker med. Sätena på nya X 2000 är fantastiska, oavsett vilken klass man reser i. Fräscht, nytt och stiligt. Det finns gott om benutrymme redan i 2 klass och i vagnändarna finns det tilltagna bagageutrymmen. På de något äldre och inte renoverade tågen blir det lite annorlunda. Utrymmena är förvisso goda men ja, jag har redan sagt att de börjar kännas till åren.
MTRX har ju alltså bara ett typ av tåg och en typ av hårdvara i själva tågsättet. Man sitter okej rakt igenom och benutrymmena får anses rimligt. Det nedfällbara bordet är litet och armstöden är ganska tunna. I övrigt inget annat att anmärka på.
SJ eller MTRX? SJ, om man åker med nya X 2000.
Ombordservice
SJ har gjort en grej av att man har koll på sina resenärer ombord och därför strukit biljettkontrollerna så länge man sitter på sin plats. Det betyder att enda gången man i princip ser ombordpersonalen är när de i 1 klass serverar frukost på morgonen, i övrigt är det väldigt återhållsamt ute i kupén. Jag har gnällt på det här förut och tänker fortsätta göra det.
MTRX å sin sida har personal som både kollar biljetter och även erbjuder annan service under resans gång. I 1 klass får man kaffepåfyllning vid sätet, lite godsaker och dylikt. Ingen kärnfysik direkt att det här är en snyggare lösning.
Det som SJ dock är vassare på är bistrovagnen, där de har ett ordentligt utbud och även ståplatser i samma vagn. MTRX har bara ett litet café ombord som inte ser mycket ut för världen och blir snabbt trångt om man är flera samtidiga kunder, eller bara vill passera. I övrigt är det delad pott med gratis wifi (som fungerar mer eller mindre bra utifrån beläggningen på tåget), bagageutrymmen, tillgängliga toaletter och så vidare.
SJ eller MTRX? Oavgjort, SJ:s bistro är bättre men MTRX ombordservice utplånar SJ:s dito.
Punktligheten
MTRX framhäver sig själva som den mest punktliga tågoperatören mellan Stockholm och Göteborg. Tittar vi på 2021 kom de i 86% av sina avgångar fram som mest fem minuter efter tidtabell medan SJ Snabbtåg noterades på 80%. Ökar vi tidsspannet till +15 minuter är skillnaden mindre, 93% för MTRX och 89% för SJ. Väldigt bra siffror för båda operatörerna.
SJ eller MTRX? MTRX eftersom statistiken får tala
Allt som allt – SJ eller MTRX?
Så, vad väljer man? Det är inte helt glasklart om ni frågar mig. Det landar ju i slutändan på vad man som resenär prioriterar. Flexibla biljetter? MTRX utan tvekan. Utbud? SJ så klart, vars nätverk är nationellt. Komfort? Nya X 2000 är det bästa vi har på räls i Sverige idag men då ska man ha turen att få ett sånt tågsätt också (vilket inte framgår när man bokar). Fast ja, Flirt-tågen är fina de också faktiskt fast på ett mer avskalat sätt. Lounge? SJ. Mat på resan? MTRX 1 Klass Plus. Arbeta i lugn och ro? SJ 2 Klass Lugn (eller brusreducerande hörlurar). Och så vidare.
ALLT SOM ALLT: Oavgjort är ju ett tråkigt men likväl rättvist svar i det här fallet.
Vad väljer ni?
Så, vad väljer ni när det vankas tågresa? Lämna gärna en kommentar och berätta!
FÖLJ BLOGGEN | Facebook | Youtube | Instagram
Har aldrig rest med MTRX.
Nästa gång till Göteborg så.
Jag föredrar korglutning som finns på SJ tågen men är något som MTRX saknar, tycker att det ger en behagligare upplevelse varje gång man ställer sig upp på tåget. (Främst om man som jag har dålig balans)
Ja, korglutningen är verkligen en vattendelare. Pratade med en person så sent som häromdagen som får kräkkänslor av den och som av just den anledningen väljer tåg utan korglutning.
Jag har en tionde jämförelse: Djurvagnen! Reser ofta med hund sträckan Stockholm-Göteborg och måste säga att SJ har en betydligt bättre djurvagn. MTRX har av någon anledning bara två stycken fyra-säten med bord som ”djurvagn”. Har som mest rest med totalt nio hundar och åtta människor på dessa åtta säten = trångt som tusan och otroligt stressade hundar som följd.
Men föredrar ändå MTRX den sträckan om jag reser själv då jag tycker tågen i sig är fräschare och trevligare (har tydligen aldrig lyckats hamna på de nya SJ-tågen), men överlag vinner ju ändå SJ på det stora utbudet 🙂
Ah just det. Det är ju en aspekt som jag tappar eftersom jag aldrig reser med djur. Bra input, tack för det! 🙂
Vi som vill stödja västeuropeiska värderingar, med mera, hoppas jag väljer SJ eller andra bolag med rötter i Europa. Som inte vill stödja hardcore kinadiktaturen med sina röda tåg. Undrar varför tågen är rödmålade..?? Ska det symbolisera blod, eller..??
Japp, det är också en vinkel man kan ha när man väljer tågprodukter (och annat).
Åker mycker s
Sthl – Skövde privat. Mtrx överlägset gällande pris. Moderna tåg med får aldrig nya X2000 de är få. Enbart ett stop mellan destinationerna med. Grymt.
Får hoppas att utrullningen av nya X 2000 påskyndas lite då, för de är verkligen riktigt nice. Men håller med om MTRX. Bra prissättning överlag men framförallt den där måltiden. Där har SJ något att jobba med förutom frukosten (som är bra).
Jag rekommenderar inte, ingen respekt mot folk tiden, många gånger
Sista gången jag reser med den här dåligt tåget, jag skriver medan jag har vantat mer än halv timme nu mer tiden.
Trist med förseningar.
För den som inte vill bidra till våld och förtryck i någon korrumperad diktatur, är valet väldigt enkelt. MTR ägs av Hong Kong (SAR, en region i Kina).
Så är det. Och vad gäller SJ så använder de så vitt jag vet frukost från Saltå Kvarn, som ägs av Vidarstiftelsen. Inte i klass med diktatur men med det sagt finns det flera aspekter man kan ha i åtanke när man bokar resor, köper prylar från Kina eller äter glass vars ägare bidrar till ryska skattemedel och indirekt finansierar krig och annat elände.
Det är inte lätt att leva.
Jag har aldrig åkt med MTRX men skulle nog vara mycket kul. Med bilder rekommenderar jag MTRX. Sj bra, MTRX bäst!
Helt klart värt att testa MTRX som tågprodukt
lite knepigt att väga in var de kör det är väl lite som att jämföra SJ eller SAS beror på var man tänkte åka 😉
För mig väger service, pris och punktlighet tyngst och då är det rätt solklart. Lite synd att vid störningar iaf i gbg är det svårt att hitta kundvärdar från SJ medan de finns alltid någon från mtr på platformen vid deras tåg.
Rutterna är ju absolut av vikt beroende på var man ska. Kan tycka att det är lite trist att SJ inte har mer konkurrens på snabbtågsfronten.