Internationella flygledardagen & några minnesvärda upplevelser i luften

Idag, 20 oktober, är det internationella flygledardagen och det måste så klart uppmärksammas här på bloggen! De flesta kommer nog aldrig i kontakt med den här funktionen när de reser, man ser på sin höjd flygledartornet men sedan är det också allt. Som resenär förlitar man sig ju bara på att saker och ting fungerar och personligen känner jag mig helt trygg när jag är ute och flyger.

Dagen till ära då. Jag tänker att vi här på internationella flygledardagen kör lite nördigt kring ämnet. Vem vet, kanske får du för dig att svida om karriärbanan framöver?

Vad gör en flygledare?

Flygledare är de som ser till att flygtrafiken flyter både säkert och effektivt. De har förutom pejl på planen på marken också även full koll på luftrummet, där flygplanen ska separeras både i höjd- och sidled. Områdets omfattning kan variera beroende på var du jobbar. Flygledarna i tornet har kontakt med både piloter, markpersonal och andra flygledare och är de som ger piloterna klartecken att både starta och landa. När planen väl är i luften tar kontrollcentralerna över, som ansvarar för varsin sektor i luften och som sköter guidning med piloterna under hela flygningen.

Vad tjänar en flygledare?

Eftersom jag inte känner någon flygledare så har jag kort och gott tittat på lönestatistik så här på självaste flygledardagen. Av de siffror jag fått fram så ligger snittlönen kring 70.000-75.000 per månad med en peak kring drygt 80.000. Som vanligt ligger tyvärr männen något högre än kvinnorna.

LÄS MERSå blir du flygledare

Flygledartornet på Arlanda

Vissa av flygledartornen är ju lite häftigare än andra och ett av de snyggare som jag känner till står ju faktiskt på svensk mark – flygledartornet på Arlanda. Det är 83 meter högt, 11 meter djupt (alltså under mark) och invigdes 2001. Anledningen till byggandet var färdigställandet av bana 3 (som stod klar 2003), eftersom flygledarna måste kunna se samtliga banor de chefar över. Högst upp sitter flygledarna och sedan hittar vi rampkontrollen på våningen under, vilka är de som fördelar flygplanen på olika gater och terminaler.

Tornets utseende har hämtat inspiration från den fornnordiska mytologin. Högst upp ska vi kunna ana stiliserade versioner av Odens korpar Hugin och Munin som spanar ut över Arlanda åt olika håll. Har ni förresten varit såpass nära tornet att ni kunnat läsa textraderna? Det var Silja Rantanens idé. Den finska konstnärinnan stod för utformningen av tornets fasad och längs ränderna går att det att läsa sista kapitlet ur boken ”Postflyg Syd” (Antoine de Saint-Exupéry), översatt till svenska.

Har man ”rätt” rum på till exempel Comfort Hotel så kan man också få en utsikt därefter.

YOUTUBE | Bisarra konversationer mellan flygledare och piloter

Mina mest minnesvärda flygningar

Vissa flygresor sätter sig mer än andra och för mig är flygningarna lite mer än bara en transport från punkt A till B. Jag ser det så klart som en stor fördel eftersom det innebär att resan börjar redan när jag låser lägenhetsdörren hemma istället för att den börjar först när jag kommer fram till destinationen.

A380 till New York

Är man något sånär flygnördig så vet man vad A380 betyder. Världens största passagerarplan, med sina två våningar, känns egentligen som en best som inte borde kunna lyfta. Men det gör den och den gör det med bravur. Tyst. Stor. Nästan svävande. Första, av hittills blott två, var med Lufthansa från Frankfurt till New York 2015 (och sedan blev det från CDG till SFO ett år senare).

Nu har den slutat att tillverkas och folk i allmänhet tror att den kommer försvinna från luftrummen i morgon. Så är det givetvis inte. Emirates fick sin senaste levererad 2021 och flera flygbolag har satt dem åter i trafik efter några tuffa år. Räkna med dem i åtminstone ett decennium framöver om inte mer.

Bonus med första A380-flygningen? Att vi rejsade med andra flygplan långt över Atlanten.

Qatar Airways Qsuite

På vägen hem från Singapore för några år sedan fyndade jag businessclass-biljetter med Qatar Airways. Deras Qsuite var, och är, en liten masterpiece som nu fler flygbolag efterapat. Har ni planer på att flyga med dem så kolla priserna, de går faktiskt att fynda och kostar ibland bara hälften av vad business med andra flygbolag kostar.

VLOGG | Qatar Airways Qsuite

DA40 över Östersund & Frösön

När min vapendragare LMK tog pilotcert hände det titt som tätt att vi drog ut på flygningar över närområdet. Det har blivit både över Trollhättan, Vänersborg, Dalsland, Höga Kusten, Frösön, Östersund och Åre. Den allra mest minnesvärda var en junikväll 2022. Istället för att titta på fotbolls-EM stack LMK, Maria och jag ut och upplevde en sagolik solnedgång över just Jämtland. Just med en sådan här flygning får man ju också höra flygledartornet eftersom piloten även på ett sånt här mindre plan måste kommunicera den vägen.

De här flygningarna alltså. Minnen för livet och det är faktiskt bilder jag tittar på titt som tätt. Svårslaget!

Pandemitom flygplats

Precis när pandemin slog till i mars 2020 och världen stängde ner flög jag från Göteborg till Östersund. Det var en mycket märklig upplevelse. Landvetter var helt öde, även om flygningarna (de få som gick) i sig var ganska fullbokade. Man hade nästan kunnat höra en knappnål falla i avgångshallen och jag har aldrig sett en såpass stor flygplats vara så tom någonsin tidigare. Inte ens på supertidiga morgonavgångar eller sena kvällsflygningar. Och ärligt talat, jag hoppas att jag slipper det framöver.

Jag klippte ihop en film om det, titta gärna på den här.

Min första go-around

Go-around är när flygplanen kort inpå landning behöver avbryta landningsintentionerna och gå runt. Det kan bero på olika saker som störningsmoment på landningsbanan eller att vädret sätter käppar i hjulen. Det dröjde till april 2019 innan jag själv fick vara med om min första go-around (i alla fall vad jag kan minnas). Jag satt på SK73 från OSD till ARN när KLM-kärran som landat precis innan oss träffade en fågel och fick lite dröjsmål på landningsbanan. Vi gick runt men landade säkert en kort stund senare.

Firar du internationella flygledardagen?

Så, det var det om internationella flygledardagen. Hur tänker du fira den? För egen del blir det kanske inga större festligheter men det här inlägget är ju ändå uppmärksamhet om något. Jag rundar av alltihop med min ”hemmabana” och flygledartornet på Åre Östersund Airport. Kanske det flygledartorn i Sverige med häftigast utsikt.

Happy Internationella flygledardagen!

Internationella flygledardagen - Flygledartornet på Åre Östersund Airport
Daniel Rydén
Daniel Rydénhttps://www.dryden.se
Storstad eller vildmark. Sverige eller utomlands. Varmt eller kallt. Blött eller torrt. Det spelar ingen som helst roll, det är kontrasterna som gör livet. Med den här bloggen vill jag inspirera till just sådana upplevelser. Letar du efter något speciellt, använd sökfunktionen högst upp. Mycket nöje!

Mer på samma ämne

4 KOMMENTARER

  1. Hej gillar din blogg och kul att du uppmärksammade flygledardagen. Dock vill jag rätta dig ang lön. Snittlön ligger inte på 70-75 000kr, vet faktiskt inte vad den ligger på. Däremot ligger slutlön på ca 75 0000kr i grundlön. Gällande män och kvinnor tjänar de exakt lika mycket. Detta tack vare sig att du får lön efter hur många år du jobbat som flygledare och tar inte hänsyn till varken kön eller ålder. Så gällande lön är flygledarlön i Sverige helt jämställt. /Flygledare

    • Hej Andreas och tack för kommentaren både om bloggen och inlägget! 🙂 I samband med att jag skrev det så kollade jag kort och gott statisti på olika sajter så det är där jag har grundat mina siffror. De stämmer ju som regel hyfsat men går heller aldrig ner på djupet. Intressant med uppgifter från en riktig flygledare. Jag ska ta och kolla upp det här närmare när du skriver sådär och så kanske jag kan få till mer rättvisa siffror i inlägget. Vet du vilket fackförbund som merparten är anslutna till?

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.