Runstreak – 14 vanliga myter & missuppfattningar

Vår första runstreak höll i 890 dagar, ungefär två och ett halvt år, fram tills vår Kilimanjaro-resa som omöjliggjorde en fortsättning. Men! Vi tar så klart sikte på en ny och drar igång den om ett par veckor. Så, hur får vi egentligen ihop det? Våra närmaste vet ju hur vi fungerar och planerar men när vi berättar om vår löpning för främmande personer får vi oftast förvånande blickar tillbaka. Allra helst de som inte tycker om löpning. Allra allra helst de vi träffar på i anslutning till annan aktivitet. Det är nämligen för många helt obegripligt att ta en löprunda efter fem timmars golfspelande, sju timmars fjällvandring eller en lång dag i skidbacken mitt i smällkalla vintern.

Givetvis dyker det upp frågor från (mer eller mindre) nyfikna personer. Det vi har märkt är att det ofta är myter och missuppfattningar som ligger till grund för de här funderingarna. Så, efter två år så har jag samlat på mig ett helt gäng och 14 av dem tänker jag reda ut i det här blogginlägget.

✅ Rätt, ❌ fel eller ⚠️ delvis? Här får ni svaren!

1. Vi springer alltid långt

❌ Fel. Den kanske största myten av dem alla är att man alltid springer långt. Vi dödar den direkt tänker jag för ska du springa varje dag och försöka hålla det vid liv en längre period så fungerar det inte med långpass varje gång. Precis som med allt annat i livet så behöver vi vila och återhämta oss.

2. Vi springer alltid fort

❌ Fel. Lite samma som punkten ovan. Det går inte att springa i monstertempo varje pass om man ska räkna med att hålla igång sin runstreak under en längre period. Efter ett snabbt pass som intervaller eller tröskelträning gör man helt rätt i att köra ett par dagar med lugnare löpning.

3. Blir ofta skadade

❌ Fel. Det här beror ju på hur skadebenägen man är (eller vill känna sig). Runstreaken i sig är ju inte skadlig så länge man förstår vikten av återhämtning. Även när man ska påbörja en runstreak ska man tänka sig för. Har man inte sprungit så mycket tidigare så gör man verkligen rätt i att börja väldigt lugnt och växla upp när det känns rätt.

4. Aldrig vila och återhämtning

❌ Fel. Man får ofta höra att runstreak gör att kroppen aldrig får vila. Det stämmer så klart inte (om man lägger upp det på ett bra sätt). Återigen är vila ett viktigt inslag för att få sin runstreak att hålla ihop. Som ni nu märker så präglas de fyra första punkterna här av vila och återhämtning.

5. Det går inte att springa i vissa väder

⚠️ Delvis fel. Man får helt enkelt anpassa sig. Är det +42°C så gör man sin mile och inte en meter extra. Är det -29°C så klär man sig ordentligt och tar det därifrån. Jag har testat det senare och att jogga i drygt en halvmil gick alldeles utmärkt.

6. Man får räkna icke-löpning som runstreak

❌ Fel. Ibland får vi höra att ”vi ju har gått två mil och då borde det räknas in i vår runstreak”. Det gör det så klart inte. Fjällvandring är inte löpning. Skidåkning är inte löpning. Långfärdsskridskor på Storsjöns is är inte heller löpning. Med andra ord ska löpningen fortfarande in, oavsett om man har åkt Vasaloppet eller vandrat Jämtlandstriangeln.

7. Måste vara medlem någonstans

❌ Fel. Det måste man inte.

8. Det kostar pengar

⚠️ Delvis rätt/fel men inte mer än kläder och skor som du springer i. En förhållandevis billig aktivitet att underhålla.

9. Tiden finns inte

❌ Fel. Att göra kortast möjliga insats för att hålla sin runstreak igång har alla faktiskt tid med. Ingen, och jag menar verkligen ingen, har sitt dygn så fullbokat att det inte finns tjugo minuter över till enkel fysisk aktivitet. Ta en titt på skärmtiden på din mobil senaste veckan så inser du att jag har rätt.

10. Kan inte springa om man är krasslig

⚠️ Delvis fel. Man ska inte springa om man är sjuk. Det ska man inte. Men är man bara lite halvkrasslig så kan man faktiskt göra sin engelska mile i orimligt lugnt tempo (som fortfarande är löpning och inte promenad). Jag tror ju att kroppen mår bra av lite frisk luft. Sedan tror jag många sätter ganska låga gränser för när de är sjuka. Jag menar, det går ju faktiskt att jogga med snuva.

11. Kan inte springa överallt

⚠️ Oftast fel. Man kan springa i princip överallt. Okej, specialomständigheter kan ställa till det. Kilimanjaro-vandringen gjorde till exempel att vi fick avbryta vår första runstreak. Och visst, det kan se knöligt ut på sina håll. Högbonden på Höga Kusten bjöd inte direkt på underlättande förutsättningar men vi hittade hundra meter av spänger som vi sprang fram och tillbaka på. Vi har också kört intervallpass på tågperrongen i Abisko (platt och rak!). Vi har gjort löppass runt golfbanor. Jag har sprungit bakfull efter en sen kväll med kompisar. Och så vidare. Allt är möjligt med lite fantasi (och ett par löparskor).

12. Måste alltid ha ett mål

❌ Fel. Jag talar ju bara för mig själv men visst är det nice att ha ett eller flera mål att sträva mot. Det måste inte vara att göra halvmaran på 90 minuter eller att nå tusen dagars runstreak. Det kan precis lika gärna handla om att få in en ny rutin i livet, lite mer friskvård, lite mer egentid eller kanske gå med i en förening och få lite socialt utbyte av likasinnade.

Att ha ett mål är inget krav men jag tror att det underlättar för många. Vi började ju vår egen runstreak med att sikta på en hel månad, som sedan blev 100 dagar, ett år och vi sprang alltså in på nästan 900 dagar!

13. Det är tråkigt

⚠️ Delvis fel. Det är inte roligt att springa alla gånger. Jag håller med. Men, just då har jag två väldigt bra tips. Det första och i mitt tycke bästa är att där och då blåsa ur kroppen med en riktig genomkörare. Ta fram det där intervallpasset i klockan och kör så det ryker. Dels kommer tiden rusa fram och sedan kommer du bli förvånad över hur mycket energi som faktiskt fanns. Det andra tipset är att passa på att ta din egentid. Om det innebär att det är lugnt och tyst eller om du hellre lyssnar ifatt några poddar du släpar med spelar mindre roll. Gör det till din tid och njut av den.

14. Det är okej att hoppa över en dag

❌ Helt fel. Man kan inte hoppa över en dag och springa dubbelt dagen efter. Hoppar man över en dag så bryts runstreaken och man får börja om. Det är där vi är just nu.

Kör ni runstreak?

Kör ni runstreak eller har ni funderat på att börja? Var får er att köra eller att inte köra? Lämna gärna en kommentar och berätta!

6 KOMMENTARER

  1. Skulle aldrig köra en men all respekt till er som gör. För enformigt för mig. Har haft en runstreak vecka och det räckte. Gillar inte tvångsbeteenden.

  2. Ni är värda min beundran. Heja er!!. Tänk om jag vore ung och kunde!! Men jag eget litet bilestreak haha.. minst 1 km var dag inne.. fast oftast blir det 1 mil

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.