Kilimanjaro dag 5 – Buffalo Camp till Third Cave Camp

Vår femte dag mot toppen av Kilimanjaro skulle på pappret bli en ganska behaglig upplevelse. För ja. Efter vandringen från Moir Hut till Buffalo Camp dagen innan, med mängder av höjdmeter och långt över en mils vandring, var åtminstone jag rejält trött. Det märktes också när vi kröp ner i sovsäckarna vid halv nio och somnade på några minuter. Förutom den korta pisspausen vid tretiden sov vi oss nästan oavbrutet igenom natten på Buffalo camp. Med nio timmars sömn på kontot var vi så utvilade vi kunde vara när frukostkaffet serverades vid väckningen klockan sex.

Och hörrni, vilken morgon sen!

Dag 5 i korthet

FRÅN Buffalo Camp (Pofu Camp), 4000 m
TILL Third Cave Camp, 3850 m
LÄNGD 7 km
VANDRIGSTID 4 timmar
HÖJDMETER cirka -150 m
KLIMATZON Hög/låg alpinzon

Kilimanjaro - vandring dag 5

Man glömmer lätt pissnödigheten

Under vår vecka på berget fick vi möjligheten att uppleva både gryningar och solnedgångar av helt magiska mått. Gryningen på Buffalo Camp, även kallad Pofu Camp, hörde definitivt till en av de vassare. Just innan kaffet serverades i tältöppningen passade jag på att göra en snabb pisspaus och fick då solen i ögonen preciiiiis när den orkade sig över horisonten.

Det var som att jag glömde hur pissnödig jag var för dra mig baklänges vad mäktigt det var. Tälten förgrunden, molntäcket nedanför oss och solens första strålar rakt in över campen. När vi en knapp timme senare packat ihop våra tillhörigheter och lufsade bort till mässtältet såg vi också Kibo i all sin härlighet resa sig bakom campen.

Allt går ner med lite socker

Andra morgonen på 4000 meter skulle kunna innebära viss höjdpåverkan. Visst kände vi av altituden men med aptit i världsklass var det återigen en fröjd att slå sig ner i mässtältet och avnjuta allt det som frukosten gav. Den bruna (och glutenfria) finger millet porrige var fortfarande kanske inte vandringens roligaste mat men allt går som bekant ner med lite socker.

Utöver de sedvanliga pannkakorna, korven, äggen, kaffet och pulvermjölken fanns det även den friterade grönsaksbollen Lento samt bönor. Eftersom min mage haft paus i några dagar så tänkte jag att just bönorna kanske skulle liva upp stämningen i tarmsystemet en aning. Så, jag satte i mig lite av den varan också. Nu hade jag ju förvisso inga magproblem i form av värk och annat okul utan mer att jag sonika inte fick till besöken på campingtoan. Nog vill man väl kunna gå och skita ordentligt ibland, även om man befinner sig på världens högsta fristående berg?

Ställ en klocka efter vädret

Den korta vandringen mellan Buffalo och Third Cave påbörjade vi vid halv nio och inleddes lätt lätt uppför i sann acklimatiseringsanda. Annars var målet med dagen att sova något lägre så även om det blev både upp och ner så var det faktiskt mestadels ner. Vi travade ner och upp genom små raviner och torrlagda vattendrag. Vi tog oss upp och ner med händerna på några ställen, lite semiklättring alltså vilket jag själv uppskattar, och vi passerades som vanligt av alla bärare som nästan joggade förbi oss.

Så, även om dagarna bjöd på varierande natur och unika vandringsupplevelser så var det som att man kunde ställa en klocka efter olika händelser. Allt från väckning, washi-washi, packning, frukost och avgång till vilka bärare som gick om oss när. Det var nästan så att man kunde ställa klockan även på vädret. Blå himmel vid frukost och avgång. Moln och dimma vid tio-elvatiden. Växlande molnighet fram till 17-tiden följt av uppsprickande molntäcke och stjärnklar natthimmel. Det slog in även den här dagen när molnen susade över oss framåt halvelva.

Äntligen en vy mot Mawenzi

Kibo på högerhanden. Kilimanjaros sluttningar på vänstern. Ett led av långsamma vandrare framför mig. Ja, det var oftast jag som landade sist i klungan tack vare både fotopauser och pissavbrott. Det gjorde mig så klart ingenting, förutom att bilderna jag har mest är på ryggsäckar och bakhuvuden.

Efter tre timmars vandring uppenbarade sig så äntligen Mawenzi med sina 5149 meter över havet. Det här är en av Kilimanjaros tre toppar utöver Shira och Kibo, tillika Afrikas tredje högsta topp efter just Kibo och Mount Kenya (som bara är 50 meter högre). Sedan får jag nog säga att det här är hela områdets mäktigaste och mest spektakulära berg. Kibo i all ära men det är inte i närheten så dramatiskt (och fotovänligt) som Mawenzi.

En annan häftig sak med att just se Mawenzi var att man (eller i alla fall jag) fick ett annat perspektiv på höjderna. Att berget är högt rådde det ju inga tvivel om men vårt mål med hela vandringen låg ju faktiskt ytterligare 746 meter upp.

Lättnaden på campingtoan

Efter knappt fyra timmars vandring kunde vi så skymta Third Cave Camp en bit ner. Nu var vi återigen under fyratusen meter och dessutom färdigvandrade för dagen redan vid lunchtid. Det kändes lite märkligt att kunna packa upp grejerna i tältet redan vid halv ett men det här var ju faktiskt en dag för återhämtning.

Och kan ni tänka. Det första jag lyckades göra när vi kom fram var ett få till ett redigt och ordentligt besök på toan. Lättnaden! Bokstavligt talat. Var det kanske bönornas förtjänst? Om inte annat kanske rent psykologiskt. Jonas, han ni vet som bar min utrustning och som ville putsa mina kängor efter varje avslutad vandringsdag, stod nog i tjugo minuter och väntade på mig. Stackare. Och hon som knackade på toatältet medan jag satt där fick jag skicka vidare med orden ”…det här kommer ta tid!”.

Oceaner av tid (och skitsnack)

Hur som helst. Third Cave Campe låg riktigt vackert. Med Kibo och tälten som backdrop tog vi några bilder vid campens skylt innan vi lufsade in i mässtältet för en ny välsmakande lunch. Grönsakssoppa, pasta, friterad kyckling och sås. Matlusten var det återigen inget fel på, allra helst efter det legendariska besöket på muggen en stund tidigare. Framförallt ett gott tecken på god acklimatisering!

Så. Vad gjorde vi då med oceanerna av tid den här dagen? Från lunch till middag var det ju flera timmar så vi passade på att umgås, prata med varandra, se över vår egen utrustning, packa om lite inför kommande vandringsdag, ladda prylar samt se oss om kring campen. Men framförallt vila. Vila, vila, vila men utan att sova. Man acklimatiserar sig sämre när man sover.

På vår lilla vandringstur runt på campen upptäckte vi också föregående gruppers brist på just toaletter (mycket skitsnack nu känner jag). Vi höll nämligen på att gå rakt in i en naturtoa och det var väl en ganska tråkig syn där folk inte städat undan efter sig. När man är på en plats där vatten är bristvara är bajs det sista man vill trampa i. En sån känga blir både svårstädad och illaluktande.

Födelsedagstårta!

Tillslut blev det middag och dagen till ära hade vi ett födelsedagsbarn i gänget. Eva fyllde 64 så det blev till och med tårta och lokal allsång från kockarna där i det mörka mässtältet. Annars bjöd middagen på lamm, ris och den lokala ugali. Ugali är en sorts tjock majsgröt och i det här fallet fick vi den som små bollar. Den smakade ärligt talat inte supermycket men förmodligen fylld med energi så det var bara att tugga och tänka framåt.

På tal om att tänka framåt. Den här middagen bjöd även pepptalk inför de två kommande dygnen. Natten på Third Cave var nämligen den sista hela natten innan den stundande toppattacken. Nu var vi verkligen inte långt borta så det var onekligen läge att ta vara på det lugn som gavs.

Med en stjärnklar himmel ovanför huvudet var det dock svårt för mig att bara krypa ner i sovsäcken. Strax före kvällens hälsocheck ställde jag mig ensam utanför tältet. Försökte få i alla fall en bra bild med systemkameran men gav upp. Tittade istället upp mot vintergatans sken. Och bara njöt av den otroligt vackra natthimlen. Med mina egna ögon istället för kamerans.

Den bilden blev kalas så den har jag sparat i långtidsminnet.

Födelsedagsmiddag för Eva
Daniel Rydén
Daniel Rydénhttps://www.dryden.se
Storstad eller vildmark. Sverige eller utomlands. Varmt eller kallt. Blött eller torrt. Det spelar ingen som helst roll, det är kontrasterna som gör livet. Med den här bloggen vill jag inspirera till just sådana upplevelser. Letar du efter något speciellt, använd sökfunktionen högst upp. Mycket nöje!