Flyga SAS med airBaltic – här är Plus & Go på Airbus A220

Bokade du en resa med SAS men det stod ”operated by airBaltic” i bokningen? Ingen panik, det är fullt rimligt eftersom SAS sedan 2022 kör så kallad wet lease på ett antal flygplan från det lettiska bolaget. Vad innebär då det här för oss resenärer? Tja, glöm skandinaviska språk hos kabinpersonalen men i övrigt finns det ingen anledning till oro. Och dansk besättning förstår man ju inte ändå så det är ju ärligt talat skit det samma.

Hur som helst. I det här inlägget tänker jag nu gå igenom SAS-upplevelsen på airBaltics flygplan, vilket många gånger visat sig vara en bättre produkt än vad SAS själva levererar.

airBaltic Airbus A220 på ESNZ

Vad är en wet lease?

Wet lease innebär kortfattat att det ena bolaget (SAS i det här fallet) hyr in flygplan, komplett besättning, underhåll och försäkringar av ett annat bolag (ACMI – aircraft, complete crew, maintenance, insurance) och kör dessa på vissa rutter. Exakt hur avtalet ser ut har jag så klart ingen aning om utan det här var en ytterst generell beskrivning.

Varför just airBaltic?

Kriget i Ukraina är brutalt på så många nivåer att vi nog inte förstår det. I sammanhanget känns det ju då aningen futtigt att airBaltics nätverk påverkats av invasionen. Det är dock ett faktum och kan man inte flyga på sina egna rutter så går det alltid att hyra ut både hårdvara och tjänster till andra bolag i en wet lease. Förutom SAS kör även Eurowings, Eurowings Discover och SWISS avtal med airBaltic.

Vad innebär det för mig som reser?

För oss SAS-resenärer är det egentligen ingen större skillnad. Man checkar in vid SAS-disken. Gaten för boarding har SAS-skyltning. Flightnummer är SK. Är man Eurobonus-medlem tjänar man poäng precis och har sina befintliga förmåner (i de fallen man har några). Ombord är det SAS-service som råder vad gäller mat och dryck.

Kabinpersonal är dock från airBaltic, i airBaltic-brandade kläder och de pratar engelska. Och flygplanen är så klart, vilka är airBaltics superfräscha Airbus A220-300.

Airbus A220 - airBaltic

Flygplanen – Airbus A220-300

AirBaltics flotta på totalt 40 plan (2023) består enbart av Airbus A220-300. De här flygplanen byggdes ursprungligen av Bombardier och gick under namnet CSeries, där A220-300 då hette CS300. När Airbus 2018 gick in som majoritetsägare i projektet bytte modellen namn till sitt nuvarande Airbus A220.

I airBaltics version av A220 är det 145 säten ombord i en 2-3-konfiguration, det vill säga två säten på ena sidan gången och tre på andra sidan. Hela kabinen har samma layout vilket betyder att alla säten är likadana oavsett man reser i SAS Plus eller SAS Go. Det som airBaltic kör på A220, vilket SAS inte kör på sina egna motsvarande kärror typ A319/320/321, är skynket som skiljer Plus och Go åt. Jag föredrar helt klart skynket.

Det är gott om utrymmen för kropp och väskor och rent allmänt så är kabinen på A220 ljus och skön. Det kan vi tacka den ljusa inredningen för, precis som de stora fönstren. LED-belysningen i taket går i bolagets egna gröna färger. Riktigt läckert. I taket sitter det en liten skärm som ger flyginformation. Trevligt, även på kortare flygningar.

På det stora hela så gillar jag A220, allra helst då den ersatt de trånga CRJ 900-planen som SAS körde med tidigare på framförallt Åre Östersund Airport. Lika tyst som en A320neo är den dock inte men det spelar väl mindre roll med ett par brusreducerande härlurar över öronen.

Inget wifi eller strömuttag

Det som A220 saknar är både wifi och USB-uttag för att ladda mobilen. Nu är det kanske ingen dealbreaker för en resa på en-två-tre timmar (och jag undviker publika USB-uttag) men kan vara värt att tänka på om man vet att det är airBaltic som opererar på sträckan man bokat.

SAS Plus med airBaltic

SAS Plus är beläget på de främre raderna framför skynket. Antal rader varierar och skynket flyttas då utifrån detta. Beroende på vad för typ av flygning det är så är serveringen lite olika. Inom Sverige bjuds det på dryck och något att tugga på vilket kan vara allt från den utskällda pirogen till något annat av enklare snitt. Reser man på längre rutter eller rutter utomlands kan man förvänta sig en ordentlig matlåda, som faktiskt överraskat mig till det positiva de senaste gångerna jag rest i Plus.

Till detta kan man välja dryck så som läsk, vatten, öl, vin och bubbel. Och ja, kaffe och te också så klart. Som en liten extra finess kommer man här ut med en liten chokladask efter maten. Tidigare innehöll boxen tre bitar men jag kan nu avslöja att asken sedan en tid tillbaka består av två bitar.

SAS Go bakom skynket

I SAS Go, som på A220 alltså är beläget bakom skynket, serveras det som vanligt kaffe och te till alla resenärer. Vatten kostar fortfarande pengar och man kan köpa både det och annat från menyn. Ja, som på vilken SAS-flygning som helst alltså.

Allt som allt – SAS i airBaltic-kläder

Jag ska erkänna att jag till en början var lite semiskeptisk till airBaltic. Lite som ”Det är ingen riktig Post” i början av 2000-talet, när posttjänsterna flyttade in till ICA, Statoil och alla möjliga ställen. Å andra sidan. Vem fan vill vara som Lasse i de där reklamfilmerna, gnällig och jävlig? Och den kanske något viktigare frågan – vad är ens SAS idag?

Gångerna jag flugit med svenskt, eller ens skandinaviskt, crew har för mig varit lätträknade på senare år och egentligen spelar det väl ingen roll? I ärlighetens namn gör airBaltic i många fall SAS-produkten bättre än SAS själva. Jag vet inte riktigt vad det säger mest om.

Med allt det här sagt. Har du bokat en SAS-flygning och det står airBaltic på agendan så kan du vara lugn. Fräscha flygplan, som regel trevlig kabinpersonal och så SAS-brandad service ombord. Fint så.

4 KOMMENTARER

  1. Ja, det var något sådant vi flög DUS-GOT med Eurowings (som jag oftast bokar på Lufthansa-sidan) häromdagen. Fräscht, o jag reagerade på det relativt rymliga utrymmet.

    Har nog nästan slutat få en klump i magen när jag ser att det är ett Air Baltic-plan.. var ju dem jag o dottern nödlandade med i Köpenhamn 2014, när de inte hade indikation på att hjulen var riktigt utfällda.. var Dash 8.. kollade efter det plantyp innan jag bokade.. glömde.. hamnade nog i en Dash 8 nån mer gång..

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.