Loungetest: SAS Lounge Chicago O’Hare (ORD)

När det var dags för hemresa med SAS från Chicago passade jag på att loungehoppa lite ute på O’Hare. Efter att ha inlett med ett par timmar i United Club i terminal 1 så tog jag bussen över till terminal 5, från vilken min flight till Köpenhamn skulle avgå men också den terminal där SAS Lounge Chicago håller till.

Lounge är ändå trevligt (när de är bra). Det är fint att kunna sätta sig i en lite lugnare miljö (när den är lugn) innan nästa etapp (som förhoppningsvis är i tid) och normalt sett finns det både mat och dryck i olika former (hör ni det, Italo?). Efter att ha hängt en del i SAS-lounger i Skandinavien så känner jag till konceptet väl. Av det jag läst så har dock SAS Lounge Chicago fått tämligen svala recensioner så det var med blandad nyfikenhet som jag klev av transferbussen i terminal 5 och tog mig till lounges entré, belägen vid gate M19/20.

Ta sig mellan terminalerna på O’Hare

Terminal 1, 2 och 3 går att ta sig mellan till fots. Terminal 5 är däremot en satellit så dit kan man inte gå om man väl ramlat in i säg terminal 1. Alternativen för att ta sig vidare, ja de är typ två.

Antingen beger man sig direkt till T5 när man anlänt O’Hare. Det är där som SAS Lounge Chicago finns. Reser man med incheckat bagage kan det här vara det enklaste alternativet (för du kan bli nekad att checka in bagage i en annan terminal, vilket jag dock inte testat).

Om man som mig bara reser med handbagage är det fritt fram att dra raka vägen till terminal 1 och sedan ta Terminal Transfer Bus till terminal 5. Den är gratis och rullar airside, vilket gör att du slipper ta dig igenom ännu en säkerhetskontroll.

Så kommer du in i SAS Lounge

För att få access till SAS Lounge Chicago måste du uppfylla några grundläggande krav. Först ska du ha en för dagen giltig biljett med SAS eller annat Star Alliance-bolag. Du behöver även ha antingen en Plus/Business-biljett eller minst EuroBonus Gold eller högre, alternativt minst guld hos något annat bolag inom Star Alliance. Det kan vara till exempel United, Lufthansa, SWISS, Turkish eller Singapore Airlines för att nämna några.

Det går också att köpa inträde om man inte kvalar in. Priserna börjar på 299 SEK om man köper online fram till tre timmar innan avgång, senare eller vid grinden kostar det 349 SEK. Har man EuroBonus-poäng som bränner i fickan kan man betala med dessa också, 4300 till antalet.

Kvällens maskin till Köpenhamn, LN-RKO, stod redan inne när jag kom till terminal 5 men med 40 minuter till boarding så fanns det gott om tid att ”utforska” loungen.

SAS A330 - LN-RKO på Chicago ORD

Det här är SAS Lounge Chicago O’Hare

SAS Lounge Chicago ligger vid gaterna M19/20 och är en liten och… ja, ”intim” lounge om jag ska formulera mig någorlunda snällt. Trång är nog dock ett bättre ordval. Man kommer in mitt i loungen och så fort man blippat sitt boardingkort är det bara att hitta en plats.

Åt vänster har man den väldigt lilla buffén med enklare förtäring och dryck av olika slag. Kaffe, öl, vin, bubbel och några spritsorter av starkare varianter. Till höger finns det lite sittplatser och fåtöljer. Den här delen var ganska full när jag ramlade in så jag tog istället plats vid det stora bordet i mitten.

Nu hade jag redan käkat i United Club en stund tidigare så jag nöjde mig med ett glas vin och en stunds bildredigering innan boarding. Det var ganska bullrigt och hög pratvolym. Alla hörs och i en sån här liten lounge är det ju svårt att smita undan någonstans. Oskönt.

På tal om att smita undan. Råkar man i behov av toaletter så är det inget annat att göra än att lämna loungen och hitta sig en publik variant, närmast vid gate M20/20A. Visst, det är ingen monsterpromenad men väl så störigt att behöva packa ihop sina grejer för en sån enkel grej. Duschar? Nej nej, glöm det.

Plus i kanten, finns det några? Ja, men jo. Att den har fönster ut mot start/landningsbanor. Det var förvisso beckmörkt när jag var förbi men potentialen finns ändå. Men det är väl också allt känner jag.

SAS Lounge Chicago – allt som allt

Det är en liten lounge, det är det. Det kan man ju tycka olika om. Nuförtiden flyger ju SAS bara en gång per dag från O’Hare till Skandinavien så den borde inte bli särskilt full. Å andra sidan är det en widebody så rent teoretiskt sett skulle ju ett helt gäng Business, Plus- och EuroBonus-guldkunder kunna hänga är innan avresa. Det är dessutom den enda Star Alliance-loungen i terminal 5, så även andra flygbolags kunder skulle kunna ta sig hit.

Bristen på toaletter är ju ganska vital kan jag tycka. Man är ju ganska osugen på att behöva packa ihop alla sina grejer och lämna loungen bara för att dra på en pisspaus. Å andra sidan kanske man inte stannar här såpass länge att man ens hinner komma till behovet av toalett.

Är det värt att betala för att komma in? Tja, har man för avsikt att äta och dricka sig ifatt 300-350 spänn så… men nej, det skulle jag inte säga. Lägg hellre pengarna på någon vettig restaurang ute i terminalen istället. Faktiskt. Förmodligen har de närmare till toaletter än vad SAS Lounge Chicago har.

Och så klart, är man i läget att man reser i business eller orkar ta sig runt mellan de olika terminalerna på O’Hare så finns ju terminal 1 med både United Polaris och United Club. Det kan faktiskt vara värt det.

LÄS MER | Vykort från Chicago

2 KOMMENTARER

  1. Så knasigt att det inte finns toaletter. Förutom mat och dryck så tycker jag att just toaletterna är en av fördelarna med lounge då de oftast är lite fräschare än de ute i terminalen och det brukar inte heller vara någon kö.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.