När jag skulle hem från Chicago i februari hade jag en sen kvällsflygning med SAS till Köpenhamn. Min plan var att komma ut i bra tid till flygplatsen för att i lugnt och ro äta middag och slappa i någon vettig lounge innan boarding. Med lite enkel efterforskning kom jag fram till att United Club i terminal 1 skulle vara mitt bästa alternativ, trots att SAS-flygen avgår från terminal 5. Jag berättar varför lite längre ner i inlägget.
SAS-flightens avgångstid klockan 21:45 passade mig perfekt. Det innebar att jag kunde spendera större delen av min sista resdag inne i Chicago med ett träningspass, lugn frukost, arkitektbåttur, promenad i downtown samt tortyrmuseet innan jag stack ut till flygplatsen framåt eftermiddagen. Tunnelbanan från The Loop tar en knapp timme, går mest hela tiden och kostar bara trettio spänn.
Det här är Chicago O’Hare (ORD)
O’Hare (IATA: ORD, ICAO: KORD), namngiven efter Edward O’Hare, är en av världens topp-tio när det kommer till antal passagerare. Flygplatsen ligger knappt tre mil nordväst om Chicago och är en hub för United Airlines och American Airlines. ORD har idag över tvåhundra direktlinjer till 42 länder i Nord- och Sydamerika, Europa, Afrika, Asien och Oceanien och på de åtta (!) startbanorna gjordes det 438.000 avgångar under 2023.
Lounger på O’Hare
Det finns en hel del lounger på O’Hare och beroende på flygbiljett, allians och status varierar alternativen. SAS har faktiskt en egen lounge belägen i Terminal 5, vilken jag på förhand hörde skulle vara kass. Jag letade istället upp United Club, därav mitt lilla äventyr till terminal 1. Det finns fyra United Club på O’Hare. Tre i T1 vid gaterna B6, B18 och C10 samt en i T2 vid F9.
För den som reser i business hos ett Star Alliance-bolag (United, SAS, Lufthansa, SWISS, Turkish och så vidare) finns även United Polaris, vilken ska vara riktigt bra. Den är belägen i Terminal 1 vid gate C18. Med min SAS Go Light-biljett var den dock bara att glömma.
Terminal Transfer Bus från terminal 1 till 5
Att ta sikte på en helt annan terminal än den som ens egen flight avgår från kan kännas lite stökigt när man rör sig på flygplatser av O’Hares storlek. Det visade sig dock vara en enkel match i det här fallet, vilket garanterat underlättades av att jag reste med bara handbagage. Jag slapp att bli hänvisad till incheckningsdiskarnas öppningstider. Från tunnelbanan följde jag skyltningen mot Terminal 1 och säkerhetskontrollen.
T1, T2 och T3 sitter ihop, vilket gör att man kan röra sig till fots mellan dessa. T5:an är däremot en satellitterminal. Alternativen är alltså att antingen ta sig till T5 direkt från tunnelbanan eller att nyttja Terminal Transfer Bus, vilket är bussar som trafikerar T1, T3 och T5. De är gratis men framförallt är de airside, vilket gör att man slipper en ny säkerhetskontroll. I terminal 1 avgår de från gate B1 och man ankommer terminal 5 vid gate M13. Resan tar cirka 20 minuter.
United Club på Chicago O’Hare
Det finns alltså fyra United Club på flygplatsen. Jag valde den vid gate B6 tack vare närheten till B1 och bussen till terminal 5. För att komma in i loungen behövs en för dagen giltig flygbiljett med Star Alliance-bolag och guldstatus eller högre i det samma. Du får ta med dig en gäst in om denne är på samma flight.
Efter att ha blippat boardingkortet i entrén tog jag rulltrappan upp till själva loungen. Här möts man först av en stor öppen yta med fåtöljer och bord. En bit bort rakt fram åt höger finns en av loungens två bufféer där det finns matbord och arbetsplatser. Tar man höger efter rulltrappan kommer man bort till ytterligare en buffé och runt hörnet om denna finns även en bar där man kan beställa drycker av olika slag så som vin, öl, bubbel och annan alkohol. Här fanns det också gott om fåtöljer och den här måndagseftermiddagen var det väldigt stilla här inne. Helt okej avslappnad miljö men den beiga färgsättningen är verkligen inte min favoritkulör.
Jag tog en sväng in på toaletterna för att svida om till lite bekvämare kläder inför nattens flygning. Värt att notera – det finns inga duschar i United Club, oavsett vilken av dem man besöker på O’Hare.
Efter mina timmar på Chicagos gator var jag rejält hungrig så jag gick all in på första bästa buffé, där det serverades tacos och dryck av olika slag. Några av maskinerna för just dryck var trasiga och det verkade inte vara något större tempo på personalen. Efter att ha vilat fötterna och fått lite ny energi rörde jag mig bortåt baren. Här satte jag mig och tog in ett glas vin och norpade några kakor samtidigt som jag kopplade upp mig på loungens wifi och skrev lite blogg.
Allt som allt – United Club på ORD
Efter drygt två timmar kände jag mig nöjd med mitt besök och började röra mig mot bussen och terminal 5. Även om jag hört en del skit om SAS-loungen ville jag ju se den med egna ögon. United Club då? Ja alltså. Det finns inte så mycket att säga faktiskt. Stora ytor, luftig, gott om sittplatser men ganska ocharmig när det kommer till interiör och färgsättning.
Maten var inte någon kulinarisk upplevelse att prata om men fungerade för stunden. Bufféer har ju en förmåga att se ganska tråkiga ut. Utbudet var ändå vad man kan förvänta sig av en lounge av den här storleken, både vad gäller både mat och dryck. Kaffet testade jag inte på grund av en stundande nattflygning och servicen vid bardisken var snabb och effektiv.
Toaletterna var rena och fräscha. Brist på dusch gjorde mig inte jättemycket även om det hade varit trevligt efter dagens aktiviteter och inför nattens långflygning.
Allt som allt? United Club är ett bra tillhåll i väntan på nästa flight, om förutsättningarna finns för att bli insläppt vill säga, och definitivt ett bättre alternativ än SAS-loungen i terminal 5. Reser du business ska det dock vara värt att röra sig till United Polaris istället. Nästa gång testar jag det.
[…] passade jag på att loungehoppa lite ute på O’Hare. Efter att ha inlett med ett par timmar i United Club i terminal 1 så tog jag bussen över till terminal 5, från vilken min flight till Köpenhamn skulle avgå men […]