Jag hade en dagstur till Stockholm på agendan nyligen. Att bara dra ner från Östersund över dagen är något jag i största möjliga mån försöker undvika men ibland får det helt enkelt bli som det blir. Att flyga ner är så klart enklast möjliga med nackdelen att det blir en överjävligt tidig morgon och som regel en väldigt sen kväll. Man är inte superpigg dagen efter. Dessutom är ju en tur och retur med flyg över dagen något av det värsta man kan göra tätt följt av folkmord, politisk inkorrekthet och casinosponsrade inlägg på bloggen.
Nu var de här tre aspekterna i och för sig inte skälet till varför jag tillslut valde att åka nattåg både ner till huvudstaden och hem igen. Snarare för att flyget med kort varsel var så orimligt dyrt plus det faktum att jag faktiskt gillar nattåg. Oftast.
Och det gör jag fortfarande. Med viss reservation.
Att kliva in i sovkupén och efter någon timme krypa ner i en nybäddad säng medan Sverige i majskymning susar förbi utanför fönstret är jävligt trevligt. Jag sov helt okej på vägen söderut men den riktiga sömnen kom först när vi nått Stockholm C vid femtiden på morgonen. Eftersom man får disponera kupén till sju, då tåget rullar vidare för städning, så maxade jag tiden och klev ut på perrongen med ett par minuter till godo.
Sedan blev det tio timmars kontorsjobb från halvåtta till halv sex, följt av HIIT på gymmet vid Hötorget som after work i en dryg timme. Sedan ytterligare ett par timmars jobb innan jag återigen klev på nattåget framåt halv elva på kvällen. Trött men ändå inte sovatrött och det tog mig nog… eller nej, jag lyckades aldrig riktigt somna på resan hem till Jämtland. Kvartisju på morgonen klev jag ut på perrongen i ett kritvitt Östersund (snö i maj ni vet) och resten av dagen var jag som i ett töcken. Att ens tänka tanken på att packa bilen och dra till Villa Viste gjorde mig irriterad och helst ville jag bara dra täcket över huvudet och sova i ett par dygn.
Så. Dubbelt nattåg. Jag hade faktiskt inte prövat det tidigare. Två nätter i sängen på ett skumpande tåg låter i sig väldigt mysigt. På pappret. Men sovkvaliteten, ja den är ju onekligen därefter. En natt går bra. Två nätter på rad tänker jag inte göra om i närtid. Vi ses vid boardingen av fakiren nästa gång.
Morsning!
Måste bara säga att jag älskar humorn i dina inlägg 👌😂!
Var ytterst skeptisk till fler nattåg efter ÖBB Hamburg-Wien för 1 år sedan..insnörpt i ett kuvertlakan, roterande på en smal stenhård brits med stege i vägen .. bättre erfarenhet av sittvagnsbokningarna som faktiskt är liggvagn till Hamburg.. där jag t.o.m fick bytt till nederslaf efter skrift till SJ. Helt ok för 311:- sek (pensionär)..
I fjol sommar 1 natt på Kielfärjan där jag sov som en prinsessa o 1 natt på nattåg.
Men nej sover bättre på Flixbuss Panoramasäte.. o helst friköpt bredvid..
Hittills för snål för egen kupé e.d..
2 nätter i rad på nattåg låter inte lockande.. hmm jag valde oxå flyg i.st.f färja/tåg e.d till Budapest om en vecka…
Hehe, tack! 🙂 Ja, egen kupé är jäkla fint då jag kan styra sovtider och de andra slafarna själv. Tågfärja låter ju ändå nice på något sätt!
Min ringa erfarenhet av nattåg är Skövde till Kiruna är 1 ggr År 1994. Jag trodde tåget skulle spåra ur i var kurva!! Så nej inte mkt sömn då. Sedan buss ut till Nikalukkta..men det var ju en annan sak
Haha, ja det är ju bara att lita på att tekniken fungerar. 🙂
Brukar du sova dåligt på tåg, eller vad hände? Själv är jag tvärtom, åker oftare nattåg än tidigare. Dessutom har jag börjat åka på sittplats. Det testade jag inte ens som ung. Men när jag väl inte hade något val vid ett tillfälle insåg jag att jag inte sover sämre sittande. Väldigt billigt dessutom.
Nja, jag sover som regel helt okej även på nattåg men det är ju det där med att ha en tid att passa. På hemvägen hade jag ju missat Östersund om jag försovit mig medan det i Stockholm är slutstation. Sittplats? Finns verkligen inte på kartan men fin att det fungerar för andra (så att ni inte bokar liggvagnen 😉 ).