Så bra är SAS Business Class – A330 till Chicago och New York

Det tog sin tid men tillslut fick jag så äntligen svänga vänster när jag boardade SAS A330 för mina två senaste resor till USA, den ena till New York och den andra Chicago. Jag pratar alltså om SAS Business Class och i det här inlägget får ni hänga med på mina upplevelser.

För att snabbhoppa i innehållet, använd gärna innehållsförteckningen här under.

Resorna – Köpenhamn till New York & Chicago

Resorna som jag skriver om här gjordes med Köpenhamn som utgångspunkt på två av SAS Airbus A330-343.

  • SK919 CPH-JFK, LN-RKT 18:10-22:00, oktober 2023.
  • SK943 CPH-ORD, LN-RKO, 15:35-19:10, februari 2024.

A330 utgör tillsammans med A350-900, och på vissa sträckor A321LR, bolagets långdistansflotta. Just A330 sväljer 266 passagerare där 32 av platserna är belägna i SAS Business class.

SAS A330-343 LN-RKO på Kastrup (CPH) Köpenhamn
SAS A330-343, LN-RKO som SK944 ORD-CPH 13 februari 2024

Så mycket kostade resorna

Bonusresan – 2 för 1-voucher (poäng och skatter)

Köpenhamn till New York bokade vi med poäng och en så kallad ”2 för 1-voucher” via vårt American Express Elite-kort. Rent konkret så betalar man resan med EuroBonus-poäng och halva poängpriset. Flygskatter tillkommer och varierar i storlek. I det här fallet betalade vi 50.000 EuroBonus-poäng för oss båda plus 1072 SEK i flygskatter.

Budgivning på uppgradering

Till Chicago hade jag bokat SAS Plus på sträckan ARN-CPH-ORD för fyndiga 3500 SEK på en Black Friday-kampanj. Hos SAS går det sedan att buda på en uppgradering fram till sex timmar innan avgång. Jag hade funderat ett tag på det här men det var först på avresemorgonen som jag gjorde slag i saken. Budet jag skickade iväg blev på 3000 SEK och en dryg timme senare, fem timmar innan avgång, fick jag mejl om att uppgraderingen gått igenom.

Om Plus-biljetten redan från början var ett bra pris så blev min SAS Business för knappt 7000 SEK ett regelrätt kap. De börjar i bästa fall på 15000 SEK så helt klart en av de bättre dealsen jag gjort när det kommer till flygresor.

RES 2 FÖR 1 MED AMEX! EuroBonus-poäng på vardagsinköpen, res för halva poängpriset i hela världen och få poängbonus när du ansöker via den här länken. Du gynnar samtidigt Upplevelsebloggen. Tack!

SAS Upgrade - lyckad budgivning

Checkin, bagage och fast track

Väl på flygplatsen finns det ett gäng förmåner man kan dra nytta av när man reser i SAS Business. Har man bagage att checka in ställer man sig i kön till Business-checkin, den är som regel kortare.

När vi ändå pratar bagage så ingår 2×32 kg incheckat. Som EuroBonus Silver får du kasta med ytterligare ett kolli och som EuroBonus Gold eller högre två extra väskor. Rent teoretiskt går det alltså att checka in 128 kilo bagage.

För egen del reste jag (och vi) med handbagage. Dels behöver vi inte så mycket grejer på såna här resor men också för att hemresorna bestod av de billigaste ekonomibiljetterna som inte medger något incheckat bagage alls. Med det sagt räckte två väskor – en axelväska och en mindre kabinväska. Jag tror det blev tio-tolv kilo per person allt som allt.

Efter incheckning är det dags för säkerhetskontrollen. Med en SAS Business-biljett har man alltid tillgång till Fast Track, vilket som regel är den något kortare och snabbare kön. Reser man åt andra hållet, från säg USA eller Japan, är det Gold Track man ska hålla utkik efter.

Lounge och prioriterad ombordstigning

Lounge ingår också när man reser i SAS Business och bolaget har ett gäng egna lounger på Arlanda, Kastrup, Gardermoen, Göteborg, Newark och i Chicago. Även SAS Gold Lounge finns, dit kommer du enbart som EuroBonus Gold eller högre, alternativt som Star Alliance Gold.

SAS egna lounger är oftast ett helt okej ställe att hänga på i väntan på flyget. De är inte moderna eller lyxiga på något sätt. Det handlar mer om att kunna få sig något i mat- och dryckesväg. Är man på andra flygplatser än i Skandinavien gör man gott i att kolla loungeutbudet på förhand, det finns guldkorn att hitta där ute.

Man har även prioriterad ombordstigning. På långflygningar är det faktiskt en förmån, ni förstår varför lite längre ner.

SAS Gold Lounge på Kastrup

SAS Business-kabinen

På SAS Airbus A330 sitter man i en 1-2-1-konfig där alla platser har direktaccess till gången. Åtta rader ger således 32 säten i business class. Mittenplatserna (D och F) är de samma rakt igenom medan fönsterplatserna (A och H) skiljer sig något åt. Udda rader har sätet närmare gången och jämna rader har sätet närmare fönstret. För min del är det en no-brainer, jag väljer närmast fönster alla gånger och lyckligtvis fanns det flera sådana platser lediga på CPH-ORD, trots att jag blev uppgraderad bara några timmar innan avresa.

I övrigt är alla säten mer eller mindre de samma så när som på några detaljer som jag återkommer till.

SAS Business Class på LN-RKT, CPH-JFK
SAS Business Class-kabin på LN-RKT CPH-JFK.

Pre-departure drink och menyn

Väl ombord hinner vi sitta i någon minut och göra oss hemmastadda innan brickan med välkomstdrink åker fram. Jag väljer ett glas champagne, Charles HeidsieckBrut Réserve MV, och det finns även alkoholfria alternativ för den som föredrar det. Fin känsla att luta sig tillbaka och messa lite med familjen innan flightmode.

Här delas även flightens meny ut. Bra läge att skumma igenom de olika alternativen för både mat och dryck. Tre alternativ för förrätt och fyra huvudrätter finns att välja på plus efterrätter, ostar och snacks. I dryckesväg finns det ocktails och drinkar tillsammans med starksprit, öl, vin, champagne samt alkoholfritt i form av läsk och äppelmust. Fri bar alltså.

Champagne som pre-departure-drink

Sätet i SAS Business

Först och främst så kostar det att välja säte på förhand, 999 SEK för mittenplats och 1299 SEK för fönstersäte. Är man EuroBonus Guld eller högre så klarar man sig från den här avgiften.

Med en bredd på 23″ (60 cm) finns det alla möjligheter att sitta skönt. Vill man sova bort flygresan går det fälla ut sätet till en helt platt säng på 77″ (196 cm). Med det sagt, plus det faktum att jag inte är längst i klassen, så har jag haft riktigt sköna upplevelser i SAS Business. På resan till JFK passade jag på att sova ett par timmar medan jag till Chicago satt vaken alla nio timmar.

Alla säten har strömuttag, USB-A-uttag, läslampa och förvaringsutrymmen av olika slag. För att komma fram till sin destination lite extra mörbultad så har de också en massagefunktion som jag nyttjade ganska frekvent på båda resorna. Riktigt skönt!

Här finns även ett par brusreducerande hörlurar från Bose att låna under flygningen. Jag testade dem bara en kort stund men återgick snart till mina egna Sony WH-1000XM3, som trots ett antal år på nacken fortfarande är några snäpp vassare. En riktigt bra grej är att det går att plugga in ett par vanliga 3,5-mm-lurar i IFE:n utan en sån där ”klassisk” flygplansadapter.

Jag gillar utförandet. Det ger en lagom dos av privat sfär utan att man känner sig instängd och oavsett var man sitter så slipper man krypa över grannen för att ta sig ut. Tack.

Säte 2H på SAS Business Class på A330-343.
SAS Business Class – säte 2H på A330-343 (LN-RKO)

Vilket säte är bäst i SAS Business Class?

Det beror på. Reser man i par och vill hänga ihop är mittenplatserna det självklara valet. När Maria och jag reste till New York valde vi 1D och 1F. Rad 1 är alltid rad 1 och förutom att få mat och dryck först av alla så var platserna luftiga med vad jag upplevde det som något mer benutrymme. Är du över 190 cm gynnas du nog mest av det och om du ska sova. Nackdelen med rad ett är närheten till galleyt där personalen stökar på. Jag har personligen inga problem med kroppslängd så frågan är om jag inte väljer rad 2 nästa gång, som ger en mer privat känsla.

Till Chicago reste jag solo och då tog jag fönsterplatsen 2H, säte närmast fönstret alltså. På långflygningar över Atlanten föredrar jag att titta norrut, med förhoppning om att få Island och Grönland i medljus. Och ja, det var ett bra beslut för jag fick en sju timmar lång solnedgång. Magiskt! Den här platsen väljer jag igen, alla dagar i veckan.

På SAS A330 vill jag också lyfta 8A och 8H, platserna längst bak i SAS Business Class. Utan att ha suttit där så känns det som att de här två sätena ger mest privat sfär med nackdelen att du tappar ett fönster. Frågan är om det här är bästa sovplatsen?

Allt som allt så är ju sätesvalet en smaksak.

Maten i SAS Business Class

En halvtimme in i flygningarna kommer vagnen ut första gången och jag får både en skål med varma nötter och påfyllning av champagne plus att jag beställer in drinken Forest Spring (whisky, äppeljuice och ginger ale). Överraskande god men jag blev lite förvånad när ”bartendern” (stewarden alltså) fick slå i sin lilla drinklista för att sätta ingredienserna. Det finns alltså totalt sex drinkar att välja på i menyn och nog borde man väl ha koll på det?

En knapp timme in rullar förrätten in. På New York-benet väljer jag en rökt lax medan jag på Chicago-flygningen tar in en en tartar på kallrökt hjort med picklad pumpa, majonäs, en sallad på sidan och en liten fralla. Jag är ganska svag för tartar av det här slaget och den smakade alldeles utmärkt. Pluspoäng för ett försök till snygga presentationer.

Huvudrätterna landar in efter en och en halv timme ungefär. Presentationsmässigt något av en besvikelse och ingen av rätterna på någon av de två flighterna ser särskilt jätteballa ut på tallrikarna. Till Chicago blir det en tagliatellegratäng med ostsås och bakade körsbärstomater. På JFK-benet en ekologisk kyckling med potatisgratäng.

Skenet bedrar och jag får en positiv upplevelse i två välsmakande rätter, allra helst tagliatellelasagnen som jag tycker var riktigt god. Tänk om man jobbat lite med utseendet också.

På båda flighterna blir det en pinnglass från Hansen Is som efterrätt tillsammans med kaffe. Vinnande koncept, helt klart.

Skärmen, filmer & serier

Underhållningssystemet (IFE) består av en HD-upplöst touchskärm på 15,4 tum. Det styrs med hjälp av en liten fjällkontroll. Fjärren har en liten touchyta med vilken man styr pekaren på skärmen. Det fungerar okej men jag blev inte riktigt kär i lösningen. På resan till JFK fungerade inte pekaren alls så jag tröttnade och använde mig av touchen på skärmen istället.

På fjärrens baksida finns det knappar för att spela spel. Den påminner nästan lite om en väldigt smal version av den klassiska Nintendo-kontrollen (okej, lagom långsökt va?).

Innehållet? Ja, det finns filmer. Ja, det finns serier. Ja, jag har kollat på lite av innehållet. Men alltså, vad är grejen med att ha fem random avsnitt av TV-serier som är långkörare? Säkert en licensfråga (får vi hoppas) men det är ju inte direkt så att man kan hitta en ny serie att följa. Ganska töntigt. Jaja, i nio fall av tio väljer jag att ha flygkartan igång medan jag tar upp min egen dator istället.

Amenity kit

Vid varje säte ligger ett litet amenity kit, alltså en liten necessär. Den kan variera i form och innehåll men på båda de här flighterna bestod den av en skopåse innehållandes tandborste, tandkräm, ögonmask, öronproppar, ett par sockor och ett par krämer. Skopåsen var praktisk och den har jag använt flera gånger efter resorna.

Wifi ingår (nästan) helt utan begränsningar

Wifi ingår kostnadsfritt när man reser man i SAS Business, en enhet åt gången. I övrigt inga begränsningar i vare sig tid eller datamängd. Riktigt bra grej om ni frågar mig. På pappret i alla fall.

På flighten till New York fungerade inte wifi:et alls medan det på Chicago-trippen var i gång merparten av tiden i luften och med helt okej hastigheter. Det verkar råda lite av ett lotteri hos SAS kring när wifi är aktivt, utifrån vad jag läst på forum och i resegrupper.

Snacksbaren

I galleyt bakom rad 8 hittar vi en liten snacksbar, bara tillgänglig för SAS Business Class. Här är det lite av självservering som gäller och fritt fram att göra sig en kopp kaffe, hämta godis, plocka lite chokladpraliner, muffins, läsk, öl och vin. Ett trevlig utbud mellan serveringarna, om man orkar äta något mer vill säga.

En sväng innan innan ankomsten i Chicago gick jag hit för att göra mig en kopp kaffe, det var ungefär det min mage mäktade med. Mest handlade det om taktik för att orka med landstidningen på amerikansk mark och resan in till stan.

Pre-arrival snack

Som tilltugg en timme innan landning serverades det på Chicago-flygningen en laxtartar på rågbröd vilket nog var resornas svagaste länk. Ja, jo visst. Nyttigt och så men ganska sömnig. Å andra sidan, jämfört med den varma ostfrallan i ekonomiklass så… ja, ni fattar.

Disembark och immigration

När det ska till en amerikansk passkontroll är det en solklar fördel att vara först av vid disembark. Vid båda resorna var vi av planet på någon minut vilket sedan följdes av exakt noll köer till immigration.

På JFK tog det oss åtta minuter från det att vi rest oss upp ur sätet på planet tills att vi var igenom passkontrollen. I Chicago var tiden något liknande. Utan tvekan de två snabbaste processerna jag varit med om på resor till Nordamerika.

SAS Business – allt som allt

Resorna som jag beskrivit i det här inlägget blev med facit i hand fantastiskt trevliga. Fin service och vad som kändes som ett genuint trevligt bemötande. Riktigt sköna och rymliga säten. Torftigt underhållningssystem. Bra mat om än med något tråkiga presentationer. Goda drinkar. Och så den långa solnedgången på Chicago-resan som nog slog allt jag sett från ett flygplan tidigare. Det hade jag ju sett även från rad 42 men… ja, ni fattar.

Så. Kan jag resa i SAS Business igen? Absolut. Ska jag göra det snart? Ja, faktiskt då vi har en ny 2-för-1-resa på gång. Skulle jag betala 15-20 papp för det? Nej, där går gränsen för vad jag är beredd att lägga på en flygresa av det här slaget.

Har du rest i SAS Business Class och vad tyckte du? Lämna gärna en kommentar och berätta!

FÖLJ UPPLEVELSEBLOGGEN | FacebookInstagramYoutube

3 KOMMENTARER

  1. Japp reste en ggn fr Miami . Vann en budgivning på uppgradering Och såklart den bästa flygresan ever. Delvis nightflight så underbart att kunna ligga ner Hoppas på mer SAS business!

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.