Så blev det LOT-premiär – IST-WAW på deras E195

Det tog sin lilla tid men tillslut fick jag slå mig ner i ett säte signerat Polens eget flygbolag, LOT Polish Airlines. För vår del var det rutten Istanbul till Köpenhamn som stod på agendan, med ett byte i Warszawa. Ja, jo, lite av en dussinflygning men visst förtjänar väl LOT-premiären ett eget blogginlägg och recension? Så klart.

Erfarenheterna med polackerna började dock med en nätt liten försening. På tre timmar.

VAD? Flygning med LOT Polish Airlines
NÄR? Augusti 2024
RUTT? IST-WAW-CPH
FLYGPLAN? Embraer 195 (E195), SP-LNE

Det här är LOT

LOT är Polens nationella flygbolag och en del av Star Alliance (*A). De flyger till en mängd olika destinationer på flera kontinenter, inklusive till Sverige, och har varit i luften sedan imponerande 1929. Hubben är i Warszawa (WAW).

Flygplansflottan? På långdistans kör man 787:or (både -8 och -9) där man också lånat in A330-900neo från Air Belgium den gångna sommarsäsongen. På kortare distanser flyger man narrow-bodies i form av 737 MAX 8, 737-800 samt Embraer-modellerna 170, 175, 190 och 195.

Star Alliance & LOT

LOT är som sagt ett Star Alliance-bolag så är man Star Alliance Gold finns det en del fördelar att dra nytt av, oavsett kabinklass och nästan oavsett flygplats. Jag tänker främst på fast track, lounge och prioriterad ombordstigning. Flyger du till exempel med LOT från IST kan du med *A Gold-status besöka en av Turkish Airlines lounger. Det innebär också att du kan besöka LOT:s lounge på WAW även om du flyger med säg Lufthansa (eller annat *A-bolag).

SAS? Nej, i och med övergången till SkyTeam från 1 september så är Eurobonus-medlemmar rökta.

LOT:s lounger i Warszawa (WAW)

LOT har egna lounger på WAW som man kan besöka, lite beroende på status och kabinklass. Flyger man business finns den vanliga loungen och är man Star Alliance Gold har man tillgång till Elite Club Lounge, ”lönndörren” sådär lagom diskret belägen bakom en dörr i den vanliga loungen. Båda loungerna är helt okej och ska så klart besökas om man har tillgång.

Notera dock att halva loungeytan i augusti 2024 var stängd för renovering. Elite Club-loungen var helt igenbommad så vi kan nog förvänta oss en uppdaterad upplevelse där framöver.

BLOGGLOT Elit Club Lounge

LOT Elite Club Lounge på WAW

Vår rutt med LOT

Vi var från början bokade på två LOT-flygningar den här dagen. Den första från Istanbul till Warszawa och den andra från Warszawa till Köpenhamn med ett par timmars väntan på WAW. Då första flighten från IST blev tre timmar försenad missade vi CPH-anslutningen. Vi fick istället spendera en natt på ett flygplatshotell i Warszawa och därifrån flyga med Lufthansa dagen därpå. Jag skriver mer om det längre ner.

Flygplanet – E195

LOT har flera olika flygplansmodeller i sin flotta och en av dem är Embraer E195, vilket blev kärran för vår tripp från IST till WAW. Planet rymmer 112-118 passagerare i en 2-2-konfig. E195 är mest som flygplan av den här kalibern är. Två vingar, en kropp och lagom högljudda. Vårt aktuella plan var SP-LNE vilket har varit i LOT:s ägo sedan leverans från fabrik i november 2012.

LOT Polish Airlines E195 på IST

Sätet i ekonomi

LOT gör rent hårdvarumässigt ingen skillnad på sätena i ekonomi respektive business. Det enda som skiljer dem åt är skynket, som flyttas beroende på hur bokningsläget ser ut. På vår resa var det bara de tre första raderna som var business, varav skynket till och med flyttades fram en rad under boardingen.

Sätet är i skinn(imitation?), kanske inte en personlig favorit. Bordet som fälls ner är riktigt rymligt och jag kunde utan problem kasta upp min Macbook och skriva det här inlägget. I övrigt inga andra konstigheter att skriva hem om.

En liten bonusgrej är också eluttaget som man delar på med sin stolsgranne. Ett riktigt eluttag alltså och inte någon USB-port. Bra grej för att vara en sån här kärra.

Servicen i ekonomiklass

Både Maria och jag blev ändå smått överraskade över servicen. Lampan för säkerhetsbältet hann knappt släckas innan vagnen rullade ut. Här bjöds det helt fritt på både söta kakor, chokladbitar och nötter tillsammans med kaffe, te, juice och även vin. Det är man inte bortskämd med efter att ha flugit en del andra bolag på senare år. Vagnen kom ut ett par gånger till varav det såldes alkoholhaltiga drycker och annat den sista gången.

Hur löste LOT förseningen?

Vi blev alltså tre timmar försenade redan från Istanbul och när vi landade på WAW hade vårt anslutande plan både lämnat flygplatsen och nästan hunnit landat på Kastrup, dit vi egentligen var på väg. Vi gick raka vägen till LOT:s servicecenter (beläget airside) där vi blev bemötta både med leende och en ambition om att lösa vårt dilemma på bästa möjliga sätt.

Det var precis vad som hände. Vi fick nya flighter med Lufthansa dagen efter, rum på Renaissance Warsaw Airport Hotel, loungeaccess för morgonens nya avgång (vilket vi i och för sig redan hade), en box med snacks för kvällen och även vouchers för mat om någon mer skit skulle träffa fläkten.

Det bästa av allt? Ankomsttiden hemma på Frösön kvarstod, vilket vi verkligen uppskattade. Är det hemresa så vill man egentligen bara mest hem.

Nio poäng av tio möjliga (matboxen var väl sådär) och riktigt fint jobbat av mannen bakom disken.

LOT allt som allt

Nu reste vi som sagt ”bara” intra-Europa men fick ändå en bra känsla för LOT. Bra ombordservice, ett tilltaget gratisutbud och för dagen trevlig kabinpersonal. Nästa steg är att testa dem longhaul. Frågan är hur attraktivt det blir nu när Star Alliance-incitamenten delvis försvinner i och med SAS övergång till SkyTeam.

Fler som flugit LOT?

Renaissance Warsaw Airport Hotel

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.