Hem Afrika Zanzibar

Resa till Zanzibar

Zanzibars sköldpaddor i ett mindre format

På Zanzibar finns det möjlighet att åka ut till Prison Island från Stone Town för att umgås med jättesköldpaddor men det finns faktiskt ytterligare...

Avstå från aktiviteter på Zanzibar – vilka?

Ibland måste en avstå från aktiviteter av olika skäl och vissa saker avstås avsiktligt. Så är det på alla resor och det handlar helt...

Streets of Nungwi

Som jag skrivit förut så är det nyttigt att bege sig utanför hotellens väggar och putsade fasader när en är på besök i andra...

Semester på Zanzibar – mina tips inför resan

Efter en veckas vistelse på Zanzibar så samlar en på sig erfarenheter, både stora och små beroende på vad man gjort. Sådant som är...

Mnemba Island och julafton under ytan

Antingen går man upp medan det fortfarande är mörkt. Tar på sig de varma sockorna, mysbrallor och en värmande tröja. Drar igång perkulatorn med...

Nungwis härligheter i vidsträckt format

Efter en god natts sömn på Z Hotel, där vår nyfunna AC-vän kylt ner oss en aning under natten, tar vi en frukost nere...

Afrikansk landsbygd och skumpiga vägar

Vi sätter oss i vår privatbokade taxi efter två dagar i paradiset, som egentligen skulle varit tre. Sand mellan tårna efter att vi precis...

Hotell på Zanzibar – att hitta det rätta

Att hitta hotell på Zanzibar, en ö bara snäppet större än Öland, kan låta som ett vanskligt uppdrag. Kanske allra helst om en väljer...

Jozani nationalpark, djungeln på Zanzibar

Medan tidvattnet gör snorkling och badliv svårt längs Jambianis milsvida stränder så passar det utmärkt att göra andra aktiviteter, som att ta en taxi...

Zanzibars östkust, paradiset i två dagar

Från hetsiga flygplatser, irriterade passagerarkollegor, biljettköer klockan 3 på morgonen och en vänstertrafikerad taxiresa tvärs över ön. Till lugnets ljuva vrå på en av...

På resande fot, lite längre än planerat

Så kom vi fram. Nästan på minuten ett dygn senare än planerat, efter att flygbolaget lyckats med konststycket att hålla oss på resande fot...

Så fick jag mina kontraster tillslut

Ända förra årets fantastiska julafton, med gnistrande snö, massor och minusgrader och ett norrsken på kvällen, så har jag drömt om att fira julafton...

Fakta om Zanzibar

Zanzibar är en ögrupp på Afrikas östkust som tillhör Tanzania. Det skiljer två timmar från svensk tid (tre sommartid). Det lever cirka 1,3 miljoner människor i ögruppen och merparten är muslimer. Valutan på öarna är Tanzanisk shilling (TZS) men även US-dollar fungerar som betalmedel på många platser. Det råder vänstertrafik på Zanzibar.

Resa till Zanzibar

Från Sverige går det inga direktflyg, däremot går det att flyga reguljärt. Räkna med flygtider från cirka 12 timmar, inklusive mellanlandning.

Klimat

Zanzibar har ett varmt klimat året runt. Varmast är det ungefär från oktober till mars, kring 31°C och uppåt. Flest regnfria dagar är det från juni till oktober och räkna med mest regn i april.

Pass & visum

Ett pass som är giltigt minst 6 månader från inresedatum krävs. Visum behövs och kan antingen ansökas innan eller på plats. Läs mer på SwedenAbroad.se.