Resan för mig handlar inte enbart om location. Det har jag redan berättat om, så sent som i reselistan häromdagen i. Jag diggar ju även det här med flygresorna ganska hårt vilket kan ta sig de mest märkliga (eller fullt normala, beroende på vem en frågar) former ibland. Jag kollar flightnummer hos Flightmapper samtidigt som jag kollar flygpriserna, researchar bra platser hos Seatguru.com och har oftast stenkoll på vad jag flyger i. Men så för jag ju också en liten lista där jag bockar av plan jag flugit med. Och tittar suktande på den delen av listan med plan som inte är avklarade. Än.

För två veckor sedan fick jag så äntligen sätta kryss för flygplanet högst upp på listan, som jag suktat efter i flera år. Ja, givetvis noga utstuderat redan vid bokningen av New York-resan i somras. Som ett barn på julafton (nåväl, jag är ändå 35 så jag höll mig skapligt i skinnet) knallade jag fram till fönstret vid gaten i Frankfurt och spanade ut på plattformen. Där stod LH400 parkerad. Hej hej, A380(-841, reg: D-AIMC)! Tillslut möts vi, för en flygning mellan Frankfurt och John F Kennedy International, New York.

Lufthansa LH400, A380-841, D-AIMC
Lufthansa LH400, A380-841, D-AIMC. FRA-JFK 14 oktober 2015.

Väl på insidan är det egentligen få saker som skvallrar om att det är en bjässe vi sitter i. Övervåningen märks inte alls utan det är mest det enorma vingspannet som påminner om att det är en A380 (80 meter, vilket ska jämföras med 61 meter på Boeing 777 och 60-69 meter på 747). Men visst, väggarna är tjockare än vanligt och det är lite mer utrymme mellan sätet och väggen. Vi sitter långt bak, på 85K (fönster) och J, med utsikt norrut under flighten vilket innebär medljus istället för motljus (underlättar vid fotograferande).

Dryden och hans efterlängtade A380
Här sitter jag på 85K.

Det roliga börjar vid take off för när de fyra Trent 970-motorerna från Rolls Royce börjar vråla så hör vi det knappt i kabinen. Den tystnaden har jag nog inte upplevt på något annat plan tidigare, det är möjligt att Dreamlinern kan konkurrera men jag har inte det i färskt minne för en rättvis jämförelse (ska ägna det en tanke när det blir 787-flight senare i år). När vi tillslut lämnar marken så är det som att vi svävar iväg. Lugnt, behagligt och mjukt. Bort från ett regnigt Frankfurt och upp över molnen. På skärmen framför mig kan jag följa allt som händer från någon av flygplanets tre kameror som finns utplacerade. En ganska kul detalj och höjdpunkterna är ju givetvis vid start och landning.

Tail camera på A380
Tail camera på A380.
Lufthansa A380 - ekonomiklass
Ekonomiklass i bakre delen av kabinen.

I ekonomiklass så sitter jag bekvämt. Fördelen med att inte vara så lång är att benutrymme aldrig blir något problem och det här är inget undantag. Jag har min ryggsäck vid fötterna under hela resan, utan att det blir något problem. Jag störs inte heller av att personen framför mig fäller sitt säte.

Under den här flighten serveras det två måltider och de båda håller bra klass och med ett glas rött vin åker det ner utan problem. Det är tysk effektivitet som präglar det hela och allt flyter på obehindrat. Weltklasse, någon?

Första måltiden.
Första måltiden inkluderar både grönsaker och efterätt. Plus ett glas rött om så önskas.

Underhållningssystemet (in flight entertainment, IFE) i den här A380:n består av en resistiv pekskärm som inhyser mängder med filmer, dokumentärer, musik, ljudböcker, spel, flyginformation och annat som kan vara bra att ha. Personligen tittar jag gärna på flygkartan (och kamerorna som A380-planen är utrustade med) men jag hann även klämma en dokumentär om Dinosaurie 13. Utbudet är riktigt bra och borde matcha de flestas önskemål.

Trist dock att det var en resistiv pekskärm, det är av samma typ som i gamla smartphones där pekpenna i princip var ett måste. För mig som användare krävs det ett ordentligt tryck med fingrarna (eller en penna, om en har en sådan tillgänglig) och för mig som medpassagerare kan det vara ganska irriterande när personen bakom har svårt att välja film. Trycken känns i hela ryggstödet. Jag ser hellre en kapacativ touchskärm, likt de som finns i dagens surfplattor och som även börjar smyga sig in flygplanskabiner.

I A343:an som vi flög med hem var det just en sådan skärm och en mycket trevligare upplevelse. Tålamod antar jag, flygbolagen har väl annat att lägga pengarna på.

In flight entertainment
In flight entertainment. Bra innehåll, kass skärm.

Det där med fönsterplats är jag ganska petig med och det finns skäl till att jag oftast väljer min plats, i den mån det är möjligt. Den här resan var inget undantag. Jag skrev om det igår men jag postar bilderna igen. Det var riktigt mäktigt att få sådana close-up:s på medtrafikanter där uppe i luften och även spana in över kustbandet under inflygningen till JFK.

Flight VIR75L, MAN-MCO. Boeing 744, G-VROM
Flight VIR75L, MAN-MCO. Boeing 744, G-VROM
UA969 MXP-EWR
Flight UA969, MXP-EWR. Boeing 772-ER, N78005
Calverton Executive Airpark
Calverton Executive Airpark

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att A380 på ett ungefär motsvarade mina förväntningar, med en extraskjuts av Lufthansas fina service. Ett gigantiskt flygplan att beskåda, ganska “alldagligt” att komma in i men ändå riktigt behagligt att spendera sju timmar i över Atlanten. Jag ger plus för det mesta från bekväma ekonomisäten, bra service, stort IFE-utbud och en tyst kabin. Återigen då trist med gammal pekskärmsteknik men inget att direkt hänga läpp över. Det fanns rent generellt ganska få irriationsmoment, det var inte ens någon turbulens att prata om. En av de skönaste flygningarna på väldigt länge!

Om jag kan tänka mig att flyga A380 igen? Well, har påven rolig hatt? Röker greker? Bajsar björnen i skogen? Ja, svaret på frågan är alltså “ja”. Om det nu inte framgick.

Har du flugit i en A380 och vad var i så fall dina intryck?

Faktakällor: Wikipedia om A380, Wikipedia om B777, Airfleets.net, Wikipedia om RR Trent 970.

9 KOMMENTARER

  1. Min man upplyste mig just att vi kommer flyga en sån här maskin i vinter mellan Frankfurt och Singapore. A380 sa mig förstås absolut ingenting, men för att förstå hans entusiasm gick jag förstås in på Dryden och sökte – var annars? 🙂
    Så nu vet jag.
    Jag bokade biljetten och la lite extra för att få bra tider och för att få bra bolag – men var ändå lite halvnöjd med Lufthansa som var riktigt dåligt näe jag flög till Indien. Men nu känner jag mig mycket mer nöjd med flygbolagsvalet! (Hade förstås ingen aning om flygplan innan dock).

  2. Haha, vad roligt Lisa! Både att du gick hit och att du ska flyga A380! Bara antar att det är första gången då. 🙂

    A380-flighten var riktigt bra som du ser ovan men jag var också bara halvnöjd med min senaste flight med Lufthansa, hem från Vancouver nu i maj. Framförallt frukosten var riktigt kass, en vattning sak som jag tror skulle föreställa en omelett. Höll på att sova ifrån den och det hade inte gjort något om så hade blivit fallet. Även boardingen var märkligt hysterisk och omständlig, inte alls den weltklasse jag skrev om ovan.

    Well, hoppas du får en riktigt bra flight. Ser framemot ett liknande inlägg hos dig sen. 😉

SKICKA KOMMENTAR

Lämna en kommentar!
Skriv ditt namn här