Vlogg: Lufthansas nya A350 till Vancouver

I juni gjorde jag äntligen min Airbus A350-premiär när jag flög med Lufthansa till Vancouver. Jag har ju redan skrivit om det och det var ju en fin flygning men med inslag av tysk beska, där framförallt maten ombord var under genomsnittet.

Bonus var ju att just den här A350-maskinen var så ung som två-tre veckor när jag flög i början av juni. D-AIXI levererades nämligen till Lufthansa i mitten på maj (2018).

Som sagt, det finns en tripreport ute på min Youtube-kanal, plus att jag bäddar in den här nedanför. Jag går igenom bland annat observationsplatsen på flygplatsen i München (där man kan spana flygplan), relaxhörnan vid L-gaterna i Terminal 2, boarding, start, mat, kabinen, benutrymmena, Grönland och tillslut också landningen i Vancouver. Allt med min bedårande skolengelska som guldkant på filmen. Jag har en bit kvar till folk som Sir David Attenborough och Hans Villius, men jag jobbar på att bli bättre.

Kom också ihåg att prenumerera på kanalen om ni inte redan gör det. För det tackar jag så klart på förhand!

Varför är A350 så speciell?

Vad är det då som är så speciellt med Airbus A350? Jag kör åtta snabbfakta så kanske ni lär er något av det här inlägget också.

  1. När andra flygplan har åtta bränsletankar har A350 bara tre. En under flygplanskroppen och två i vingarna. 
  2. I kabinen finns det LED-belysning för att framkalla så kallad ”mood lightning”. Det här ska bidra till mer avslappnad miljö i kabinen och att motverka jetlag.
  3. Luften i kabinen byts ut varannan-var tredje minut.
  4. A350 är ungefär 25% bränsleeffektivare än andra/äldre flygplan i motsvarande klass. Detta tack vare effektivare motorer och att planet i sig är byggt i kompositmaterial och har förfinad aerodynamik.
  5. GKN Aerospace Engine Systems AB i Trollhättan är med i produktionslinan och ansvarar för delar av motorn, som är en Trent XWB från Rolls Royce.
  6. Exteriört känns A350 lätt igen på sina rundade vingspetsar och sitt tvättbjörnsliknande ”ansikte”.
  7. Vingspannet på A350-900 är 64,25 meter.
  8. Räckvidden ligger på 15000 kilometer. Det betyder att A350 under optimala förhållanden flyger Stockholm till Adelaide non-stop.

Arlanda - Adelaide

2 KOMMENTARER

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.