Flygplanen som skrotas – snäv tid för favoriterna

Egentligen är det ingen nyhet. Många flygbolag har gjort sig av med sina klassiska maskiner och andra hade redan innan COVID-19 en tidsplan för sina. Nu verkar det dock som att flygkrisen under 2020 fått bolag världen över att tänka om. Vi kan alltså förvänta oss en påskyndad utfasning vilket gör att vi med en bucketlist får en aningens snävare tidsram. Snart är upper deck på en 747:a bara kvar i våra minnen, precis som baren på Emirates A380 och det vackra A340-600.

Bra eller dåligt, det finns delade meningar om det så klart. Att bränsletörstiga modeller fasas ut är inte så konstigt, tvärtom bra för miljö och plånböcker. Kanske har vi COVID-19 något att tacka för ändå, i slutändan.

Vilka flygplan är det då som fasas ut i förtid?

Inlägget är uppdaterat i april 2021

Boeing 747 – Queen of the Skies

Finns det något annat plan i hela världen som mer illustrerar flyg än Boeing 747? Jag tror inte det. 2022 rullar den absolut sista 747:an ut från fabriken, en 747-8F. Sedan är det över. Den sista passagerarkärran är redan levererad och klar, Korean Airlines fick den, en 747-8, i juni 2017.

KLM skulle fasa ut sina sista 747:or i början av 2021 men när krisen kom valde man att tidigarelägga pensioneringen. Deras sista kommersiella 747-flight gick i slutet på mars (2020), eran gick alltså i graven nästan ett år i förväg.

Qantas annonserade i slutet på juni 2020 att de pensionerar alla sina kvarvarande 747:or. Bolaget har flugit 747 sedan 1971 och har haft 747-100, -200, -300 och -400 i sin flotta, det vill säga alla modeller förutom 747-8. Den 22 juli lyfte deras absolut sista Queen of the Skies-flight från Sydney som QF7474, med en magnifik tillika tårdrypande avslutning. Kolla kängurun här nere!

British Airways tänkte köra med sina så långt som till 2024 men kom i mitten av juli (2020) med beskedet att även de ställer samtliga 747:or på marken – för gott. Även Thai Airways gör sig av med totalt över 30 plan, däribland alla sina tio 747:or. De är sedan november är ute till försäljning tillsammans med tolv 777:or, nio A340:or samt ytterligare ett antal plan i olika modeller.

Ett fåtal bolag flyger idag också den senaste versionen 747-8, som kom 2011. Modellen gjorde dock ingen succcé och man kan anta att även dessa kärror, trots sin låga ålder, också lär pensioneras tidigare än beräknat. Har man planer på en upper deck-upplevelse kan det alltså vara läge att boka en sådan resa nu. Och hoppas att den blir av.

VISSTE NI? | Den 500:e tillverkade 747:an levererades till SAS, 9 december 1980.

Qantas sista 747-flight - QF7474
Mot pension. VH-OEJ blev Qantas sista 747-flight och flög i ett stiligt kängurumönster innan vidare färd över Stilla Havet.
British Airways Boeing 747-400, G-CIVG på London Heathrow 2017
Pensionerad: British Airways Boeing 747-400, G-CIVG på London Heathrow 2017.

Airbus A380 – superjumbon

Den var tänkt som en seriös utmanare till Boeing 747 men riktigt så blev det aldrig. Totalt har 251 beställts (och 242 levererats), vilket ska jämföras med nästan 1600 levererade 747:or, alla modeller inräknade. Men visst, det skiljer ju några decennier i produktion också. Även om Emirates köpte över hundra A380 och ytterligare 13 bolag fick leveranser så nåddes till exempel aldrig den amerikanska marknaden. Inte ett enda flygbolag i USA flyger idag A380 och så lär det förbli.

Synd på ett så nytt plan!” tänker du kanske men faktum är att de flögs första gången redan 2005, med Singapore Airlines som premiärkund 2007. SIA var också de första att pensionera en A380. Det drygt tio år gamla planet plockades isär och över 90% av det som gick att återvinna gick också vidare som reservdelar. Fler lär möta samma öde.

Tro nu inte att A380 kommer försvinna från himlen. Så sent som i december 2020 fick Emirates tre nya leveranser och det sista exemplaret kommer att levereras till dem så sent som maj 2022. De lär med andra ord fortsätta flyga sitt flaggskepp ett bra tag till.

Qantas må ha parkerat sina tillfälligt men de räknar kallt med att ha dem i luften igen inom tre-fem år. Under tiden har de ersatt flera av sina A380-rutter med 787 Dreamliner, som Sydney – Los Angeles, Sydney – Dallas och Sydney – London via Singapore. Qatar Airways meddelade däremot i mitten av januari 2021 att maximalt hälften av bolagets superjumbos kommer återtas i drift. De har i dagsläget alla sina A380-plan parkerade. Lufthansas planer är lite mer svävande. De har förvisso pensionerat ett antal A380 och de som finns kvar står på långtidsparkeringen. Framtiden är minst sagt oviss och det är ingen vild gissning att även tyskarna har flugit superjumbon för sista gången.

Air France A380, F-HPJC i Paris
Pensionerad: Air France A380-861, F-HPJC i Paris 2016.

Airbus A340-300/600

Kanske är det här ett mer anonymt plan än både 747 och A380 men likväl en säregen maskin för de som är insatta. Virgin har pensionerat sina resterande A340-600 och de hade som mest 17 plan i drift mellan 2007 till 2010. Egentligen skulle de dragit ut lite på utfasningen då deras ersättare i Boeing 787 Dreamliner dragits med motorproblem. En viss världskris fick dock bolaget att tänka om och nu är det alltså slut på eran.

Lufthansa meddelande i slutet av september 2020 att även de ställer alla sina A346:or på marken. Troligtvis för gott, i jakten på bränslesnålare och effektivare flygplan. Enligt uppgifter verkar även deras A343:or ligga risigt till. Den 1 december 2020 pensionerade SAS sitt sista fyrmotoriga flygplan, Astrid Viking (OY-KBM). Nu ska de istället köra nya A321LR, A330 och A350 på de långa rutterna.

Lufthansa A340-600, D-AIHB
Lufthansa A340-600, D-AIHB på flygplatsen i München 2018.
Edelweiss Air A340-313 HB-JME YVR-ZRH
Edelweiss Air A340-313 (HB-JME) i Vancouver 2018, inför resan till Zürich.

Framtiden är bränslesnål(are)

Ersättarna till de här kärrorna har redan börjat rulla ut, plus att det är ett antal nya modeller på gång. Airbus har sina bränslesnålare A350 (-900 och -1000) i bruk och de nya A330neo (-800 och -900) syns också på flygplatserna om än i mindre skala (än så länge). Kapaciteten varierar och A330-900 kan i ett maxat utförande ta upp till 440 passagerare. Mer rimligt är dock en treklass-konfiguration på cirka 300 säten.

Qantas har valt A350-1000 till sitt Project Sunrise, som går ut på att de kring 2022 ska flyga nonstop från Australiens östkust till Paris, London och New York. Återstår att se hur den tidsplanen håller med tanke på rådande omständigheter. Emirates har 50 stycken beställda A350-900 och även om det inte är uttalat kan man gissa att det är som delvis ersättare till A380. I början av april 2021 tog Singapore Airlines emot tre nya A350 på samma dag, vilket gör den till modellens största operatör (55 st) då de gick om Qatar Airways.

Boeing har också större kärror på gång, även om de har några miserabla år bakom sig med 737 MAX8-utrullningen. I kategorin långdistansplan väntar nya 777X-serien runt hörnet. Väl i drift mot slutet av 2023 blir det världens största tvåmotoriga passagerarflygplan. Den större varianten i familjen, 777-9, flögs för första gången i januari 2020 och kan i maxad kapacitet frakta 426 passagerare.

Första bolag att få 777X i luften verkar just nu bli Qatar Airways, som räknar med att ha det första planet i trafik mot slutet av 2023. Emirates har 115 stycken beställda men räknar inte med leverans före 2025. Utöver det har de beställt ett trettiotal av 777-8. Planet är något mindre, men fortfarande större än deras nuvarande 777-300ER. Sedan tidigare finns ju också Boeing 787 Dreamliner i tre olika varianter (-8, -9 och -10). Även Lufthansa har en order på 777-9 och räknar med att ha samtliga 20 beställda plan i luften vid 2025. Ganska optimistiskt i dagens läge om ni frågar mig. De har har även beställt 20 stycken 787 Dreamliner som kommer att levereras mellan 2022 och 2025.

Qatar Airways A350-900 i Doha
Qatar Airways A350-900, A7-ALR på Hamad International Airport i Doha 2019.
Etihad Boeing 787-9, A6-BLO
Etihad Boeing 787-9 Dreamliner, A6-BLO på Amsterdam Schiphol i januari 2018.

Aldrig som förr men framtiden är bättre?

Inga av de här nya planen sticker dock på något sätt ut som sina föregångare. Inget annat plan kommer ha den episka utstrålningen som 747:an. Inget annat plan kommer se lika gigantiskt ut som A380. Möjligtvis att det mer anonyma A340-600 kommer falla mer i glömska, med sitt mer traditionella utseende, om än fyrmotorigt. Men inga andra plan kommer heller vara lika bränsleslukande som dessa gamla stofiler. Frågan är med andra ord hur mycket vi egentligen kommer att sakna dem om 10-15 år.

Klart är dock ändå en sak. Vi med en bucketlist har fått en aningens snävare tidsplan att förhålla oss till om vi vill hinna med dessa.

Daniel Rydénhttps://www.dryden.se
Storstad eller vildmark. Sverige eller utomlands. Varmt eller kallt. Blött eller torrt. Det spelar ingen som helst roll, för mig är det kontrasterna som gör livet. Med den här bloggen vill jag inspirera till just sådana upplevelser och jag hoppas att ni hittar det ni letar efter.

Mer på samma ämne

6 KOMMENTARER

  1. Upperdeck på 747 kommer jag inte sakna. Kul en gång, javisst men komfortmässigt så föredrar jag nedre plan och nosen då ser man rakt fram.

  2. Hej
    The Amazing Queen kommer jag att sakna på världens alla flygplatser. Finns ingen vackrare maskin. Har nästan varit mitt 3:e hem under många av mina jobbår då jag flugit väldigt mkt intercont (lite för mkt kanske men trivdes bra med det) och 747:an ofta stod där vid min gate och väntade på att leverera.
    Att se, och höra, en 747 under take-off och ögonblicket när den majestätiskt lyfter nosen vid Vr är magiskt och den vackraste rörelseenergin som finns på en flygplats av idag. Den har symboliserat människans rörelsefrihet under många årtionden där vi umgåtts mellan alla olika fantastiska kulturer.
    Nördigt, yes men sådan res- & flygtok är jag. And Love it!

    • Det var så vackert nördigt så jag nästan fällde en tår här. Flygromantik i sin finaste skepnad! Har bara ett par flighter i 747, alla Lufthansa ekonomi. Hoppas få göra i alla fall den jag nyligen bokade, om LH behagar behålla 747:an i ett år till…

  3. Invändigt ser de flesta plan mer eller mindre lika ut när man talar om de större interkontinentala typerna.
    Har åkt med de flesta av dessa du nämnt. Skillnaden ligger mer på respektive flygbolags design och utrustningsnivå. Men gillade A380 med Emirates mer än 747 med Thai. Fast det hade nog mer med att Thai’s 747:or var gamla kärror i uppfräschat skick.

    • Ja, mer eller mindre. Alltså, A380 är en svårslagen kärra när det kommer till ljudnivå och mestadels komfort. Har ett par fina upplevelser och hoppas det blir fler. Nu ska jag dock försöka bocka av upper deck på en 747:a innan de försvinner helt.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.