Egentligen är det ingen nyhet. Flera flygbolag har redan gjort sig av med sina klassiska maskiner och andra hade redan innan COVID-19 en tidsplan för sina. Nu verkar det dock som att flygkrisen fått bolag världen över att tänka om. Vi kan alltså förvänta oss en påskyndad utfasning vilket gör att vi med en bucketlist får en aningens snävare tidsram. Snart är upper deck på en 747:a bara kvar i våra minnen, precis som baren på Emirates A380 och det vackra A340-600.

Bra eller dåligt, det finns delade meningar om det så klart. Att bränsletörstiga modeller fasas ut är inte så konstigt, tvärtom bra för miljö och plånböcker. Kanske har vi COVID-19 något att tacka för ändå, i slutändan.

Vilka flygplan är det då som fasas ut i förtid?

Boeing 747 – Queen of the Skies

Finns det något annat plan i hela världen som mer illustrerar flyg än Boeing 747? Jag tror inte det. KLM skulle fasa ut sina sista 747:or i början av 2021 men när krisen kom valde man att tidigarelägga pensioneringen. Deras sista kommersiella 747-flight gick i slutet på mars (2020) och eran gick alltså i graven nästan ett år i förväg. British Airways tänkte köra med sina så långt som till 2024 men har också påskyndat avvecklingen.

Qantas, som flugit 747 sedan 1971, är också ett bolag som redan innan krisen påbörjat pensioneringen. Genom åren har de haft 747-100, -200, -300 och -400 (det vill säga alla modeller förutom 747-8) men i slutet av 2019 hade de bara 6 maskiner kvar i drift. Just nu är så klart alla parkerade på marken och det är alltså mycket möjligt att vi sett deras sista jumbojet i luften.

Ett fåtal bolag flyger idag också den senaste versionen, 747-8, däribland Lufthansa. Modellen gjorde dock ingen succcé och man kan anta att även dessa kärror, trots sin låga ålder, också lär pensioneras tidigare än beräknat. Har man planer på en upper deck-upplevelse kan det alltså vara läge att boka en sådan resa nu. Och hoppas att den blir av…

Airbus A380 – superjumbon

Den var tänkt som en seriös utmanare till Boeing 747 men riktigt så blev det aldrig. Totalt har 251 beställts (och 242 levererats), vilket ska jämföras med nästan 1600 levererade 747:or, alla modeller inräknade. Men visst, det skiljer ju några decennier i produktion också.

Även om Emirates köpte över hundra stycken och ytterligare 13 bolag fick leveranser så nåddes till exempel aldrig den amerikanska marknaden. Inte ett enda flygbolag i USA flyger idag A380 och så lär det högst troligt förbli. I en värld där mer bränslesnålare plan efterfrågas är det inte heller så konstigt att den här besten blir en omöjlighet för många flygbolag.

“Synd på ett så nytt plan!” tänker du kanske men faktum är att de flögs första gången redan 2005, med Singapore Airlines som premiärkund 2007. SIA var också de första att pensionera en A380. Det drygt tio år gamla planet plockades isär och över 90% av det som gick att återvinna gick också vidare som reservdelar. Fler lär möta samma öde.

Airbus A340-600

Kanske är det här ett mer anonymt plan än både 747 och A380, mest för sitt “klassiska” flygplansutseende. Virgin har redan pensionerat sina tre sista A340-600 och då hade de som mest 17 i drift 2007-2010. Egentligen skulle de dragit ut lite på utfasningen då deras ersättare i Boeing 787 Dreamliner dragits med motorproblem. En viss världskris fick dock bolaget att tänka om och nu är det alltså, vad det verkar, slut på eran.

Lufthansa går i samma funderingar och snart är det kanske en omöjlighet att ta en A346:a från München till Los Angeles, betydligt tidigare än beräknat. Totalt har de sju fyrmotoriga och bränsletörstiga -600 kvar och i mitten av april 2020 har de ställt varenda sådan kärra på marken. Det är ingen orimlig tanke att de inte flyger mer i år. Eller alls.

Ersättarna och framtidens klassiker (?)

Ersättarna till de här kärrorna har redan börjat rulla ut, plus att det är ett antal nya modeller på gång. Airbus har sina bränslesnålare A350 (-900 och -1000) i bruk och de nya A330neo (-800 och -900) syns också på flygplatserna om än i mindre skala (än så länge). Kapaciteten varierar och A330-900 kan i ett maxat utförande ta upp till 440 passagerare. Mer rimligt är dock en treklass-konfiguration på cirka 300.

Qantas har valt A350-1000 till sitt Project Sunrise, som går ut på att de kring 2022 ska flyga nonstop från Australiens östkust till Paris, London och New York. Återstår att se hur den tidsplanen håller med tanke på rådande omständigheter. Emirates har 50 stycken beställda A350-900 och även om det inte är uttalat kan man gissa att det är som delvis ersättare till A380.

Boeing har också större kärror på gång, även om de har några miserabla år bakom sig med 737 MAX8-utrullningen. I kategorin långdistansplan väntar nya 777X-serien runt hörnet. Väl i drift under 2021 blir det världens största tvåmotoriga passagerarflygplan. Den större varianten i familjen, 777-9, flögs för första gången nu i januari och kan i maxad kapacitet frakta 426 passagerare.

Emirates har redan 115 stycken beställda, vilket när A380:n är utfasad blir deras största kommersiella flygplan i drift. Utöver det har de beställt ett trettiotal av 777-8. Planet är något mindre, men fortfarande större än deras nuvarande 777-300ER.

Sedan tidigare finns ju också Boeing 787 Dreamliner i tre olika varianter (-8, -9 och -10), som lite var den som började hela eran med nya energisnålare flygplan.

Aldrig som förr men framtiden är bättre?

Inga av de här nya planen sticker dock på något sätt ut som sina föregångare. Inget annat plan kommer ha den episka utstrålningen som 747:an. Inget annat plan kommer se lika gigantiskt ut som A380. Möjligtvis att det mer anonyma A340-600 kommer falla mer i glömska, med sitt mer traditionella utseende, om än fyrmotorigt. Men inga andra plan kommer heller vara lika bränsleslukande som dessa gamla stofiler. Frågan är med andra ord hur mycket vi egentligen kommer att sakna dem om 10-15 år.

Klart är dock ändå en sak. Vi med en bucketlist har fått en aningens snävare tidsplan att förhålla oss till om vi vill hinna med dessa.

6 KOMMENTARER

  1. Hej
    The Amazing Queen kommer jag att sakna på världens alla flygplatser. Finns ingen vackrare maskin. Har nästan varit mitt 3:e hem under många av mina jobbår då jag flugit väldigt mkt intercont (lite för mkt kanske men trivdes bra med det) och 747:an ofta stod där vid min gate och väntade på att leverera.
    Att se, och höra, en 747 under take-off och ögonblicket när den majestätiskt lyfter nosen vid Vr är magiskt och den vackraste rörelseenergin som finns på en flygplats av idag. Den har symboliserat människans rörelsefrihet under många årtionden där vi umgåtts mellan alla olika fantastiska kulturer.
    Nördigt, yes men sådan res- & flygtok är jag. And Love it!

    • Det var så vackert nördigt så jag nästan fällde en tår här. Flygromantik i sin finaste skepnad! Har bara ett par flighter i 747, alla Lufthansa ekonomi. Hoppas få göra i alla fall den jag nyligen bokade, om LH behagar behålla 747:an i ett år till…

  2. Invändigt ser de flesta plan mer eller mindre lika ut när man talar om de större interkontinentala typerna.
    Har åkt med de flesta av dessa du nämnt. Skillnaden ligger mer på respektive flygbolags design och utrustningsnivå. Men gillade A380 med Emirates mer än 747 med Thai. Fast det hade nog mer med att Thai’s 747:or var gamla kärror i uppfräschat skick.

    • Ja, mer eller mindre. Alltså, A380 är en svårslagen kärra när det kommer till ljudnivå och mestadels komfort. Har ett par fina upplevelser och hoppas det blir fler. Nu ska jag dock försöka bocka av upper deck på en 747:a innan de försvinner helt.

SKICKA KOMMENTAR

Lämna en kommentar!
Skriv ditt namn här