Köerna på Arlanda – resenären är problemet & 5 tips för snabbare kö

Köerna på Arlanda är något av det mest omskrivna under våren 2022, i alla fall när det kommer till resor. Allt fler länder har öppnat upp efter pandemijäveln och folk har insett att det utan några större problem går att resa ut i världen igen. Åtminstone Europa är ju i princip lika öppet som pre-2020 (med vissa undantag så klart, så ni kan bespara kommentarsfältet med just sånt).

Fast det där ”utan några större problem” har ju med tiden fått sig ett par-tre knuffar i olika riktningar. Förutom köerna på Arlanda har den taffliga hanteringen av nya pass fått egna rubriker. Även flygbolagen har svårt att rekrytera folk och det är inte enbart SAS som måste ställa tusentals avgångar den kommande sommaren. Andra bolag ute i Europa har samma dilemman och tittar vi på marken räknar även SJ med problem den kommande perioden.

Vems ansvar är det?

Men, nu är det köerna på Arlanda jag tänker avhandla. Ansvarsfrågan har ju bollats över mellan diverse olika parter och instanser. Ärligt talat, jag förstår verkligen att ingen vill ta ansvar för den här bajsmackan. Swedavia, ministrar, Säpo, underleverantörer och ja, till och med SMHI och Myanmars BNP har alla fått sin beskärda del av smutskastningen. I mitt tycke många gånger korrekt (okej, kanske inte SMHI och Myanmar då) men det finns faktiskt en ganska stor aspekt som många verkar (vilja) glömma.

Resenärens ansvar.

Köerna på Arlanda är även resenärens ansvar

Jag har rest både till, från och via Arlanda under året och verkligen sett flygplatsens alla skepnader. Från stilla och öde avgångshallar till när tusentals människor köar hundratals meter fram till säkerhetskontrollen. Från luftiga korridorer airside till trängsel på varenda café vid gaterna.

Så. Folk klagar över köerna på Arlanda. Ändå har jag mer än en gång sett virrpannor som väl framme vid säkerhetskontrollens band blir helt orimligt förvånade över att väskorna måste skannas och först där börjar packa upp sina handbagage. Datorer, vätskor, smycken, skärp och annat krimskrams (hur mycket orkar folk ta med sig på resor?) töms orimligt sävligt ner i fem-sex olika boxar innan skiten körs vidare in i röntgenmaskinen. Plus att resenärerna själva gärna glömmer några saker och tvingas passera bågen tre-fyra gånger innan den slutar att pipa.

Seriöst. Vad fan är problemet?

Har du köat i mer än en kvart så har du haft all tid i världen på dig att fixa med just sånt här. Vad har du gjort under tiden? Videos till TikTok? Scrollat Instagram? Ringt Aftonbladet och gråtit ut om de långa köerna på Arlanda?

5 jävligt enkla knep för snabbare säkerhetskontroll

Du som resenär kan, och ska, så klart själv bidra till mindre kaos. Låt mig därför tipsa om fem osannolikt enkla knep kring handbagage och säkerhetskontroll för att både ditt och andras köande ska bli betydligt smidigare.

  1. FÖRBERED DIG HEMMA. Tänk till ordentligt redan när du packar ditt handbagage. Dator/surfplatta och påsen med vätskor måste packas upp ur väskan för att skannas. De här prylarna ska med andra ord ligga irriterande lättillgängligt.
  2. SPARA LITE LUFT. Handbagaget måste inte vara sprängfyllt. Behöver du verkligen alla smycken och prylar? Save some space för fan så att du enklare kan packa i och ur saker utan att behöva vända upp och ner på alltihop.
  3. BÖRJA REDAN I KÖN! Redan när du ställer dig i kön kan du plocka av dig saker som du vet (eller kan anta) kommer pipa i bågen. Skärp, ringar, kedjor, örhängen, klocka med mera. Passa även på att tömma byxfickorna.
  4. PACKA NER MOBILEN. Jag vet, det kan vara svårt att skiljas från mobilen men faktum är att den ska skannas. För att slippa ha den löst drällande i en låda – lägg ner den i handbagaget så har du bättre koll.
  5. ANVÄND DIN EGEN VÄSKA. Sakerna i punkt 3 och 4 kan med fördel packas ner i ditt befintliga handbagage, förutsatt att du följt punkt 2 och även 1. Varför? Först och främst samlar du alla dina tillhörigheter i din egen väska. Du slipper sprida ut dem i fem olika lådor som ska skannas. Minskad risk för att bli av med grejer helt enkelt. Och följer du mina råd här behöver du en, max två, lådor. Du tar helt enkelt mindre plats och fler resenärer kan förbereda sig vid bandet. Win-win för alla!
Terminal 5 - just här skymtas inte köerna på Arlanda
Incheckningsdiskar i Terminal 5 på Arlanda – så här kan det faktiskt se ut ibland.

Köpa Fast Track då?

Fast Track är den (normalt sett) kortare kön där resenärer med prioritet kan gå. Det handlar ofta om folk som reser premiumekonomi eller business, har status hos ett flygbolag eller ett betalkort som ger access. Visst, det är smidigt men är ju så klart inte lösningen på problemet. Nyckeln handlar fortfarande om förberedelser.

Ny teknik då?

På många flygplatser har ny teknik underlättat säkerhetskontrollen. Främst handlar det om att man inte behöver packa upp sina väskor vilket så klart sparar en hel del tid. Och ja, det är ju en lösning. På sikt. Just nu och de närmaste månaderna kommer köerna på Arlanda fortfarande ha andra beroenden.

Inklusive dig som resenär.

Med allt det här sagt – gör vistelsen i säkerhetskontrollen lite smidigare. Både för dig och för andra. Flyg lugnt!

FÅ KOLL | Aktuella kötider på Arlanda

Takeoff Arlanda

7 KOMMENTARER

  1. Det här bevisar åter igen att folk är idioter. Säkert samma som köpte bajspapper för en livstid som nu åker till flygplatsen åtta timmar innan. Gick finfint för mig när jag åkte till Belgrade i söndags. Air Serbia tillät inte online check in men var där 1,5 timma innan. Incheckad på 15 min, 5 min security men sedan 1 timma till Max pga massivt med folk. Hann precis med till kärran men fick sprida hamburgare doft till alla (sorry). Var dock mat krisläge pga åkte från fotbollsmatch direkt till flygplatsen så tid hade inte riktigt funnits att äta på nästan hela dagen.

  2. Klockrena tips! Kunde inte skrivit det bättre själv. 🙂 Blir galen på alla som ska börja packa upp allt medan man själv står förberedd och har optimerat sitt handbagage för att det ska gå så snabbt som möjligt.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.