Nya X 2000 och 1 klass i SJ:s återvunna trotjänare

Nu har SJ äntligen börjat köra sina nya X 2000, ett efterlängtat tillskott på våra svenska järnvägar. Jag blev så klart sugen på att testa så med ett antal SJ Prio-poäng på kontot bokade jag en biljett i 1 klass från Stockholm till Göteborg för att själv få känna på uppgraderingen. Frågan jag ställde mig var hur mycket man egentligen kan göra med ett 25-30 år gammalt tågsätt. Svaret? En hel del!

Lyssna som poddavsnitt

Det här inlägget går även att lyssna på som poddavsnitt. Du kan antingen starta spelaren här under eller använda poddappar som Apple PodcastsGoogle PodcastsPodbeanTuneIn med flera.

Det här är X 2000

X 2000 är faktiskt inget tåg i benämningen tågsätt, utan bara det varumärke som SJ använt på X2-tågen sedan lanseringen 1990. Tågsättet har fått littera X2 efter namnet på drivenheten och är faktiskt svenskbyggt av dåvarande Kalmar Verkstad (som senare köptes upp av ABB). Det första exemplaret blev klart 1989 och det sista levererades 1998.

Kring 2005 renoverades X 2000 första gången. Då installerades eluttag vid varje plats, sätena fick ny klädsel och tågen utrustades med wifi. Det blev också en utvändig målning i gråa toner, vilket är den som vi ser på de flesta tågen just nu. 2013 påbörjades återigen ett renoveringsprojekt och den här gången i en betydligt större skala. SJ bestämde sig för att behålla stålkonstruktionen men riva ut i princip allt annat.

Resultatet? Läs vidare så får ni se!

På vilka avgångar kör nya X 2000?

Visst hade det varit kul att på förhand kunna se vilka avgångar nya X 2000 rullar på. Tyvärr finns dock inte den möjligheten och det går inte att utläsa från tågnummer heller. Man får sonika förlita sig på lite flyt för dagen. Ju längre tiden går desto större blir så klart chanserna allt eftersom nyrenoverade tågsätt rullar ut på spåren. Chansen är så klart störst mellan Göteborg och Stockholm men sedan 8 maj 2023 rullar de också på Malmö-Stockholm.

Nya X 2000 i Göteborg

SJ:s jobb med nya X 2000

Exteriöra förändringar

Utvändigt har det inte hänt jättemycket men det är lätt att kännteckna ett renoverat tåg. Loket har fått en mörkgrå/svart front och på dörrarna ser man nu tydligt en grön markering med sittplatser och om det är 1 klass.

Ny inredning & helt ombyggd bistro

Det är interiört som vi passagerare märker de största förändringarna. Vi noterar en ljus och behaglig inredning och belysningen i kupén anpassas utifrån vilken tid på dygnet det är. Ja precis, som många moderna flygplan har. Airbus 320 och 350 samt Boeing 787 Dreamliner har haft det här i ett antal år nu. Stolarna är också nya och delvis tack vare dessa har man kunnat ökat passagerarkapaciteten med 15%. En annan anledning till kapacitetsökningen är att man på nya sätten bara har en vagn med 1 klass till skillnad från två på de gamla tågen.

Det har även installerats helt nya bagageställ för både resväskor och hopfällda barnvagnar. Bistron har också fått sig en rejäl makeover med ståbord och eluttag. En annan tydlig förbättring är informationsskyltarna och en hel rad med tillgänglighetsanpassningar, för de som har funktionsvariationer av olika slag.

Nyheterna vi inte riktigt ser

Det är dock bakom kulisserna och för de som jobbar på tåget som de flesta av förändringarna gjorts. Förarhytten är helt omgjord och lokpiloterna har nu skärmar framför sig till skillnad från tidigare. De nya tågen ska både vara mer driftsäkra än tidigare. Detta tack vare intelligentare övervakning och nya felindikeringssystem.

Eftersom de ”nya” tågen också både drar mindre energi och får fler sittplatser har energiåtgången per passagerare sjunkit. SJ:s val att restaurera befintliga tågsätt istället för att köpa nya betyder nästan full pott i det hållbarhetsbingo de gärna spelar i sin marknadsföring. Inget ont i det. Tvärtom.

Om man någon gång gått förbi drivenheten i ett X2-tåg så har ljudnivån många gånger varit orimligt hög. Det hör nu till historieböckerna eftersom den nya kraftelektroniken gör att kylfläktarna inte behöver jobba lika hårt som tidigare. Och, trots att toppfarten fortfarande ligger på beskedliga 200 km/h så har accelerationen skruvats upp en aning.

Kostnaden för hela det här renoveringskalaset? 3,5 miljarder. Skänk det gärna en tanke nästa gång ni river ut köket där hemma.

Så, hur är det då att resa med nya X 2000? Let’s ta reda på det!

VLOGG | Jag har åkt nya X 2000 – se filmen här

1 klass på nya X 2000

Fortfarande 2+1-säten

SJ har haft den goda smaken att behålla 2+1-konfigurationen i 1 klass på nya X 2000. Sätena är fantastiskt fina! Hög rygg, breda svankstöd och små ”öron” att luta huvudet mot om man börjar bli trött. Textilierna är åt det grövre hållet och känns spontant både komfortabla och slitstarka. De mindre detaljerna är också på plats, som det bruna lädret. Förutom på nackstödet och armstöden så finns det även på handtagen på sätena ute i gången.

I armstöden vid varje säte sitter det tre knappar. Två för att justera sätets position och en för läslampan som sitter i taket ovanför. Fysiska handtag under sätet är alltså borta, vilket i alla fall jag tackar för.

Gott om utrymme

Benutrymmet är outstanding. Trots att jag inte är längst i klassen så ryms mina spiror med råge. Likaså får min axelväska utan problem plats vid fötterna. Vid sidan om sätet har jag hängt upp rocken på en av krokarna. Det nedfällbara bordet har gjorts större och är helt fantastiskt stort. Förutom att min 14″ Macbook ryms med marginal så hade jag dessutom kunnat använda en extern mus. Det noterar jag definitivt för framtiden. Bordet har som tidigare en liten utfasning för mugg men det finns en ordentlig mugghållare bredvid bordet.

Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag föredrar ett singel- eller duosäte. Med singelsätet slipper man ju definitivt folk bredvid sig men har å andra sidan passerande passagerare i gången ganska tätt inpå. Dubbelsätet kan å sin sida resultera i att man får en okänd person bredvid under hela resan, alternativt ett helt eget dubbelsäte om man har tur. Är det värt chansningen?

Saknar en måltid

Nu har ju det här inget att göra med nya X 2000 men servicen i 1 klass är precis som tidigare. I änden av kupén står en liten vagn med kaffe, te, vatten och sötsaker. Det är bara att ta för sig och för en kortare resa på tre timmar fungerar det utmärkt. Fast nog hade en lättare måltid kunnat ingå i 1 klass även på avgångar senare på dagen? På morgonen får man ju en riktigt fin frukost vilket givetvis ger ett bättre mervärde för alla morgonpigga.

Ombordpersonal och biljettkontroller lyser med sin frånvaro, en giv som SJ kört i ett par-tre år nu. Så länge man sitter på rätt plats så kontrolleras inga biljetter. Det är ganska tråkigt kan jag tycka, det känns inte som någon jätteinsats att kolla med passagerarna om allt är i sin ordning eller bara erbjuda påfyllning av kaffet, till exempel. Andra gör det och SJ borde haka på. Service blir aldrig omodernt.

2 klass Lugn

Hösten 2021 införde SJ 2 klass Lugn på samtliga sina snabbtåg. På nya X 2000 har den här klassen fått en helt egen vagn, belägen mellan 1 klass och vanliga 2 klass. En hel vagn betyder också gott om platser och ytterligare en fördel är att andra ”o-lugna” kupéers ljud inte smittar av sig. Inredningsdetaljerna i Lugn går i blått medan de andra vagnarna går i grönt. Det finns skyltar som talar om var man sitter, vilket borde minimera anledningar till missförstånd.

Jag har både själv rest i 2 klass Lugn och gått igenom Lugn-kupén vid flera andra tillfällen på olika avgångar. Hittills har den faktiskt levt upp till just Lugn, även om det inte varit direkt överbelamrat med folk vid de här tillfällena. Jag kan många gånger uppleva 1 klass som ganska stimmig så nu har jag alltid Lugn i åtanke när jag bokar tåg.

Kort och gott så är komforten i 2 klass Lugn suverän och kan man fynda SJ:s billigaste biljetter så är det här ett kap.

BLOGG | Så bra är SJ 2 klass Lugn

Tillgänglighetsanpassat i 2 klass

Vanlig 2 klass då? Ja, rent tekniskt är det inget som skiljer den mot Lugn. Det är likadana stolar, samma 2+2-konfiguration och identiska mått vad gäller utrymmen. Sätena och borden är så klart något tajtare än i 1 klass. Läderdetaljerna finns men handtagen i gången är bara metall, jämfört med 1 klass. Knapparna i armstödet för att styra stol och läslampa är de samma i hela tåget.

Med nya X 2000 har SJ underlättat för de som reser i rullstol. I tågsättets ena ände finns det en hiss för att ta upp resenären och det finns två dedikerade platser för just rullstolar. I och med dessa behöver passageraren aldrig lämna sin egen rullstol utan kan sitta kvar i den under hela resan. Toaletten är ordentligt anpassad för personer med funktionsvariation. Av det jag såg så verkade det riktigt bra ut men jag kan inte avgöra hur bra det fungerar i praktiken.

Bistron blir ingen kioskvältare?

Det blev bara ett snabbt besök i bistron för att se hur den såg ut. Enligt SJ ska den nya rymma fler personer och det finns ståplatser med både mässinglampor och eluttag. Jag har personligen aldrig nyttjat möjligheten att stå så här och äta och lär nog inte göra det framöver heller. Jag hade föredragit sittplatser dedikerade för matgäster men nej, inte på nya X 2000 (heller).

Det finns dock sittplatser i själva bistrovagnen, lätt avskilt i änden av vagnen. De går dock att boka som vanliga 2 klass-platser och frågan är om inte det här blir hela tågsättets sämsta platser. Visst, nära till bistron men springet här borde bli fantastiskt oskönt. Tack, men nej tack.

Utbudet i bristron är som på övriga snabbtåg med SJ. De fokar hårt på svenska säsongsprodukter, vilket så klart ska creddas.

Bistron på nya X2000

Allt som allt om nya X 2000

Jag ska ärligt säga att mina förväntningar var högt ställda. Allt jag sett på förhand, främst från SJ:s egna kanaler plus de få resebloggare som skrivit om saken efter pressvisningen i november, har verkligen sett lovande ut. Nu har jag förvisso bara en resa med nya X 2000 i bagaget och jag är ingen pendlare på sträckorna där tågen rullar. Men, under mina tre timmar på rälsen hann jag ändå bli imponerad över hur mycket de har gjort med de här gamla vagnarna.

Tekniken bakom i all ära, som passagerare är det kupén jag bryr mig om. Sätena i 1 klass är fantastiska och ljusår bättre än typ alla andra tåg på svenska järnvägar. Hela kupén känns supernice och de informationsskyltarna är helt klart ett stort lyft. Även komforten i de andra klasserna är bättre än tidigare och jag upplever också tåget som tystare. Jag satt på ett SJ 3000 (X55) dagen efter och käre barn vilket vagngnissel det var under de där fem timmarna.

X 2000 är fortfarande ett höghastighetståg med svenska mått mätt, det vill säga max 200 km/h men komforten har verkligen blivit ett stort lyft. Ska jag gnälla på något så är det främst två saker. Bistron känns fortfarande lite sorglig och där kommer jag inte att hänga i onödan. Och så servicen då, men den är ju som sagt inget specifikt för just det här tåget. Jag hoppas verkligen att SJ tänker om här.

Har du åkt med nya X 2000 och vad tyckte du i så fall? Lämna gärna en kommentar och berätta!

MER OM NYA X 2000 | SJ:s webbplats | Annika på Resfredag har testat

4 KOMMENTARER

  1. Bra review på SJs uppgraderade tåg. Undrar om du har gjort något liknande på nattåget upp till Norrland. Oavsett om det är med SJ eller Vy(är ju samma tåg) så hade det varit uppskattat med en review på nattåget.

  2. Jag har alltid upplevt att X2 är tåget med de bästa gångegenskaperna på svenska spår, och håller kvar vid den uppfattningen trots nya tågtyper/operatörer. Denna satsning verkar iallafall bra, men två förstaklassvagnar (istället för ”2 klass lugn”) och en redigare restaurang med åtminstone sittplatser skulle utan tvekan höja upplevelsen ytterligare. Dessutom lyckas de bara få ihop 36 tåg med 43 drivenheter & manövervagnar, lite klent tycker jag. Kanske man bara borde ha 5 vagnar istället för 6 (de beställdes ju ändå ursprungligen för den konfigurationen vad jag vet).

    De 15% fler sittplatserna får de genom att ersätta en förstaklassvagn med en andraklassvagn, ta bort soffgrupperna i bistron och ändra layouten lite i salongen vad jag vet.

    • Japp, jag håller med om att en ordentlig restaurangvagn hade höjt upplevelsen ytterligare. Verkar som att du sitter på lite bakgrundsinformation här, intressant. Och att ersätta en 1 klass-vagn med 2 klass gör ju att det låter helt rimligt. Tack för upplysningen! 🙂

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.